صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۹۰۹۶۰
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
چراغ هدایت / 12

«فَسَيَكْفِيكَهُمُ اللَّهُ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»، یکی از آیاتی است که سر مبارک امام حسین(ع) بالای نیزه تلاوت کرد، آیه‌ای اطمینان‎‌بخش که شاید اهل بیت امام در آن لحظه مخاطب آن بودند.

بسته تصویری «چراغ هدایت» از ابتدای محرم‌الحرام ۱۴۴۳ هجری به مدت ۱۷ شب به مخاطبان خبرگزاری ایکنا ارائه می‌شود. این بسته شامل قرائت آیه‌ای از قرآن با صدای محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی، است و در ادامه حمید مروجی‌طبسی، مؤلف کتاب «آیات قرآنی در کلام و نهضت حسینی»، به بیان نکات تاریخی این آیه و زمان بهره‌برداری آن از سوی حسین بن علی(ع) در مسیر کربلا می‌پردازد و کاظم رجبعلی، پژوهشگر قرآن، نیز چند نکته کلیدی نهفته و کاربردی این آیه را بیان می‌کند.

متن این بسته تصویری 7 دقیقه‌ای به‌ منظور بهره‌برداری بیشتر مخاطبان، منتشر شده است.

نگاه تاریخی

در دوازدهمین قسمت چراغ هدایت، به آیه 137 سوره مبارکه شعرا پرداخته می‌شود: «فَإِنْ آمَنُوا بِمِثْلِ مَا آمَنْتُمْ بِهِ فَقَدِ اهْتَدَوْا وَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا هُمْ فِي شِقَاقٍ فَسَيَكْفِيكَهُمُ اللَّهُ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ؛ پس اگر آنان [هم] به آنچه شما بدان ايمان آورده‏ ايد ايمان آوردند قطعا هدايت ‏شده‏ اند ولى اگر روى برتافتند جز اين نيست كه سر ستيز [و جدايى ] دارند و به زودى خداوند [شر] آنان را از تو كفايت‏ خواهد كرد كه او شنواى داناست» مولایمان حسین(ع) در چه منزلگاهی به این آیه شریفه اشاره کرد؟ حمید مروجی‌طبسی، مؤلف کتاب آیات قرآنی در کلام و نهضت حسینی، به آن پاسخ می‌دهد. با ما همراه شوید.

طبق نقل سلمه بن کهیل، سر مبارک امام حسین(ع) در باب فرادیس دمشق، آیه 137 از سوره بقره یعنی «فَسَيَكْفِيكَهُمُ اللَّهُ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» را تلاوت می‌کرد، راوی می‌گوید: به خدا سوگند، در آنجا شنیدم که سر حضرت حسین بن علی(ع) آیه را خواند و در این مشاهده‌، هیچ تمثیل و تشبیهی برای من رخ نداد.

نگاه تدبری

کاظم رجبعلی، استاد تدبر در قرآن کریم، درباره آیه فوق به نکاتی اشاره کرده است که در ادامه می‌آید:

  • اباعبدالله‌الحسین(ع) در حیاتشان آن قدر از قرآن بهره‌مند شدند که وقتی سر مبارکشان هم از بدن جدا شد، تلاوت قرآن داشتند.
  • زندگی قرآنی، شهادت قرآنی را هم در پی دارد. امام حسین(ع) سید شهدا بود، ولی در مورد ما هم می‌توان سطحی از این امر را توقع داشت.
  • «فَسَيَكْفِيكَهُمُ اللَّهُ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» یک آیه اطمینان‌بخش است و شاید اهل بیت امام در آن لحظه مخاطب آن بودند.
  • آیه می‌فرماید آن کسی که شما را در برابر شقی‌ترین افراد حفظ می‌کند، خداست و اگر شما مثل سلسله انبیا و جریان نبوت زندگی کنید نتیجه زندگی‌تان مثل آن‌ها خواهد بود.

چراغ هدایت به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در استودیو مبین تولید و منتشر شده است.

انتهای پیام