صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۱۴۴۰۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
مدیر حوزه علمیه آیت‌الله انصاری تأکید کرد؛

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری با اشاره به روش‌های اثربخش تبلیغ مهدویت و با بیان اینکه در تبلیغ هر چیزی، اثربخشی آن برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: اگر به ارزیابی تبلیغات، قبل از انجام آن و بعد از آن اهمیت ندهیم، عملا نمی‌توانیم هیچ‌گونه راهبرد بلندمدتی را دنبال کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن انصاری، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان درباره روش‌های اثربخش تبلیغ مهدویت، گفت: در تبلیغ هر چیزی، اثربخشی آن برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا این اثربخشی ما را به نتیجه مطلوب می‌رساند و ما را آگاه می‌کند که تا چه حدی به اهدافمان نائل شده‌ایم. بنابراین، اگر به ارزیابی تبلیغات، قبل از انجام آن و بعد از آن اهمیت ندهیم؛ عملا نمی‌توانیم هیچ‌گونه راهبرد بلندمدتی را دنبال کنیم.

وی با تأکید بر اینکه سنجش اثربخشی تبلیغات هم خود یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که بعد از انجام هر تبلیغی باید انجام شود، بیان کرد: به عبارتی می‌توانیم بگوییم اگر ارزیابی تبلیغات انجام نشود، تمام فعالیت انجام شده زیر سؤال می‌رود. البته اگر اهداف عالیه باشد، فعالیت همراه با توکل مثمر ثمر خواهد بود.

این استاد حوزه علمیه افزود: باید قبل از شروع تبلیغ، انگیزه‌سازی در مخاطب را ایجاد کنیم. این مهم را ممکن است از روش‌های مختلفی تحصیل کنیم. بعد از آنکه انگیزه حاصل شد، باید به معرفی صحیح و کامل امام عصر(عج) و جایگاه ایشان در زندگی فردی و جهان هستی و بعد از آن به مقام و جایگاه امام(عج) در کلام بزرگان، مراجع و محققان که نقش مؤثری در شناخت مهدویت دارد، بپردازیم.

انصاری گفت: مرحله بعدی جایگاه امام و چگونگی اعتقاد به ایشان در ادیان دیگری است که منتظر مصلح جهانی هستند. البته سال‌هاست این امر مهم را مؤسسه بزرگ مهدویت قم عهده‌دار شده است.

وی همچنین با اشاره به آسیب‌های موجود در بعضی روش‌های تبلیغ مهدویت، گفت: اولا طرح مباحث غیر ضروری در زمینه مهدویت مثل اینکه امام ازدواج کرده‌اند یا خیر و یا سؤالاتی از این قبیل، ضروری به نظر نمی‌رسد. مورد بعد بحث تطبیق است، گاهی کسانی را تطبیق به مهدویت می‌کنند مثلا می‌گویند فلانی، یمانی است که این آسیب است. همچنین ملاقات‌گرایی که گاه برای برخی زمینه سوءاستفاده شده، آسیب دیگر مدعیان دروغین مهدویت است که متأسفانه باب آن هر از چندگاهی باز می‌شود و آسیب‌های جدی در امر مهدویت دارد.

مدیر حوزه علمیه آیت‌الله انصاری گفت: مورد آخر، بحث توقیت است، به این معنا که برای ظهور امام زمان ارواحنا له الفدا وقت تعیین می‌کنند. این سیره علما است که در هر زمان این افراد را تکذیب کرده‌اند. در روایات فرمودند: «کذب الوقّاتون»، راوی می‌گوید از حضرت امام باقر(ع) پرسیدم: «دوره ظهور وقت معینی دارد؟» امام باقر(ع) این جمله را سه بار فرمودند: کسی که وقت معین می‌کند دروغ می‌گوید. اینها آسیب‌هایی است که باید نسبت به آنها مراقبت کرد.

انتهای پیام