صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۲۷۰۹۶
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱

حضور نداشتن والدین در کنار فرزندان در ساعت قابل‌توجهی از روز با اهداف معیشتی و رشد خانواده‌های تک‌فرزند و کم‌فرزند از مظاهر زندگی مدرن است که تأثیر مستقیمی کودکان گذاشته است.

به گزارش ایکنا از قزوین، شیوه تربیت کودکان در دنیای مدرن امروز در حال نابود ساختن کودکان است. حضور نداشتن والدین در کنار فرزندان در ساعت قابل‌توجهی از روز با اهداف معیشتی و رشد خانواده‌های تک‌فرزند و کم‌فرزند از مظاهر زندگی مدرن است که تأثیر مستقیمی کودکان گذاشته است.

افزایش ساعت تنهایی، نبود گروه همسالان، بازی‌های جمعی، تغییر سرگرمی‌های کودکانه از فعالیت بدنی انرژی‌بر به بازی‌های مجازی موجب شده تا بسترهای عاطفی کودک نسبت به دوره‌های قبل تغییریافته و پناهگاه‌های روحی کودکان تقلیل یابد.

تربیت کودک با توجه به آموزه‌های اهل‌بیت (ع) 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحمید نعمتی، رئیس مرکز پاسخگویی به سوالات شرعی استان قزوین، در این خصوص با ذکر حدیثی از شیوه صحیح تربیت کودک به ایکنا گفت: امام حسن (ع) در پاسخ سؤال پدرش و اینکه راه جلوگیری از لغزش‌ها چگونه است پاسخ داد بدی‌ها را با نیکی از میان برداشتن راه جلوگیری از لغزش‌هاست.

وی تأکید کرد: با توجه به این حدیث در مقابله با لغزش‌ها و رفتارهای ناپسند کودکان باید از روش‌های صحیح استفاده کرد. مثلاً پرخاشگری یک کودک را نمی‌توان با خشونت اصلاح کرد یا رفتارهای نادرست همانند فرار از مسئولیت، دزدی، تقلب، ناسازگاری با دیگران، حسادت، دروغ‌گویی، کم‌رویی، خیال‌بافی، ترس، اضطراب و دهها رفتار نامطلوب دیگر ممکن است در کودکان و نوجوانان مشاهده شود که می‌توان راهه‌ای نتیجه بخشی را با توجه به آموزه‌های اهل‌بیت (ع) در پیش گرفت.

لزوم احترام به کودک

این مسئول بیان کرد: احترام به شخصیت کودک سبب می‌شود آن‌ها این احترام را ببینند و در مقابل به شما احترام بگذارند پس بهتر است همان‌گونه که دوست دارید با شما رفتار شود با کودکتان رفتار کنید.

وی درباره قول دادن به کودک گفت: پیامبر (ص) فرمود کودکان را دوست بدارید و با آنان مهربان باشید و هرگاه به آنان وعده دادید بدان وفا کنید زیرا آنان باوری جز این ندارند که شما روزی آنان را می‌دهید. خردسالان درک درستی از خالق ندارند و این رفتار پدر و مادر است که می‌تواند حتی در موحد بودن فرزندان خویش تأثیرگذار باشد.

حجت‌الاسلام نعمتی در ادامه افزود: امام باقر (ع) درزمینهٔ خوش‌رفتاری در کانون خانواده فرموده است؛ هرکس احساس و ملاطفتش را نسبت به خانواده‌اش نیکو گرداند عمرش طولانی می‌شود.

کودکان را از عشق و محبت محروم نکنید

وی محبت را از نیازهای عاطفی فرزند در دوران کودکی عنوان کرد و گفت: بدون توجه داشتن به محبت کردن از سوی والدین، کودک به رشد عاطفی مناسب نائل نمی‌شود. این نیاز به شکل‌های گوناگون قابل پاسخگویی است که می‌توان به بوسیدن کودک، در آغوش گرفتن، گفتن جملات زیبا و محبت‌آمیز، خریدن هدیه و اسباب‌بازی و ... اشاره کرد. که از این طریق می‌توان به نیاز عاطفی کودک پاسخ داد.

این کارشناس حوزه علمیه خاطرنشان کرد: نصیحت فرزندان و صحبت کردن با آن‌ها علاوه بر آن‌که والدین از این طریق می‌توانند رهنمودهای مهم و اساسی را ره‌توشه زندگی فرزندانشان قرار دهند می‌تواند یک نوع زمینه ایجاد ارتباط صمیمی بین والدین و فرزندان را فراهم کند و از این طریق والدین به‌خصوص پدر؛ می‌تواند به فرزند نزدیک شود و در یک فضای صمیمی و عاطفی، ضمن آگاهی از مشکلات و خواسته‌های فرزندان رهنمودهای لازم را به آن‌ها ارائه دهند.

وی افزود: این مهم در سیره معصومین بوده همان‌گونه که در احادیث آمده امام باقر (ع) در فرصت‌های مناسب با فرزندان خود صحبت می‌کردند و گاهی به شکل گروهی و عمدتاً به شکل فردی به نصیحت آنان می‌پرداختند.

الگوهای متناقض در تربیت کودک

احسان رحمانی، دکترای مشاوره، نیز در این باره با اشاره به روش‌های صحیح تربیت کودک به ایکنا گفت: «قانون بد بهتر از بی‌قانونی است». در الگوهای ناهماهنگ و متناقض والدین و کسانی که از کودک مراقبت می‌کنند چه پدربزرگ مادربزرگ‌ها چه پرستار کودک، باید اصولی رعایت شود. اولین و مهم‌ترین موضوع این است که باید بینشان یک هماهنگی وجود داشته باشد و بر اساس استراتژی بلندمدت برنامه تربیتی‌شان را پیاده کنند.

وی بابیان اینکه احترام همسران به یکدیگر احترامی است که در آینده فرزندان برای خودشان و والدین قائل می‌شوند گفت: مهم‌ترین موضوعی که در کلینیک با آن سروکار دارم ناهماهنگی پدر و مادرها در تربیت کودک است؛ حتی اگر همسر در یک روش تربیتی اشتباه کرد؛ والدین باید موضوع موردنظر خود را به‌صورت خصوصی باهم در میان بگذارند تا به یک دیدگاه هماهنگ برسند و آن روش را به‌طور مشترک پیاده کنند.

مدیریت پدربزرگ و مادربزرگ‌ها

وی اظهار کرد: گاهی وقت‌ها هم که پدربزرگ مادربزرگ‌ها مسئولیت مراقبت از کودک را بر عهده‌دارند؛ خیلی بیش‌ازحد به خواسته‌های کودک توجه می‌کنند و به قول معروف بچه‌ها را لوس می‌کنند، در این حالت به خواسته‌های تربیتی کودک کمتر اهمیت می‌دهند و یا رد می‌کنند که خطر بسیار بزرگی برای تربیت کودک است که در این شرایط باید هماهنگی صورت بگیرد یا کودک با مهدکودک و روش‌های دیگر مراقبت شود.

وی ادامه داد: اگر پدر و مادر خانم در تربیت کودک یک روش تربیتی دیگری دارند باید از طریق خانم و اگر پدر و مادر آقا باشند؛ آقا از جانب خودش باید مسائل را با آن‌ها مطرح کند و قاطعانه بخواهند روش تربیتی که مدنظر آن‌هاست انجام دهند.

ان روانشناس گفت: احترام نگذاشتن همسران به یکدیگر جزو مواردی هست که لازم است خصوصی مطرح شود؛ مسائلشان چه حل شود و چه حل نشود می‌توانند از درمانگر کمک بگیرند. چون خانواده‌ها و بچه‌ها اگر در معرض این موضوعات قرار بگیرند آسیب می‌بینند و این نوع تناقضات و درگیری‌ها در خانواده گسترش می‌یابد.

به گزارش ایکنا، از اساسی‌ترین وظایف والدین و مربیان در امر تربیت و تعلیم که از حساس‌ترین و ظریف‌ترین کارهایی است آنان به عهده گرفته‌اند؛ برخورد شایسته در مواجهه با لغزش‌ها و خطاهای کودکان و نوجوانان و اصلاح و تغییر رفتار نادرست آنان است. چراکه اگر این امر به‌غیراز کانال عقلانیت و شیوه‌های صحیح انجام شود چه‌بسا که ضربات جبران‌ناپذیری در روحیات آنان به جای خواهد گذاشت.

گزارش از فریبا رحیمی

انتهای پیام