صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۴۵۶۳۰
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بوشهر با بیان اینکه مسلمانان به پيروزى و گسترش اسلام ناب محمدی(ص) و افشاى منافقان اميدوار باشند، گفت: همگان باید توجه داشته باشند که حبط، رسوايى و شرمندگى محصول نهایی و پايان نفاق و وابستگى به كفار است.

به گزارش ایکنا از بوشهر، محفل انس با قرآن و مجلس سخنرانی ویژه مراسم بزرگداشت آیت‌الله محمد محمدی‌نیک ری‌شهری(ره)، شامگاه ۹ فروردین‌ماه از سوی دفتر نماینده ولی فقيه در استان و امام‌جمعه بوشهر، سپاه امام صادق(ع) و اداره کل اطلاعات استان بوشهر با حضور مسئولین و جمعی از مردم در مسجد امام حسن‌مجتبی(ع) شهر بوشهر برگزار شد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین یوسف جمالی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان بوشهر، در این مراسم به تفسیر آیه ۵۲ سوره مبارکه مائده «فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَىٰ أَنْ تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ ۚ فَعَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا أَسَرُّوا فِي أَنْفُسِهِمْ نَادِمِينَ» پرداخت و تصریح کرد: مسلمانان به پيروزى و گسترش اسلام ناب محمدی(ص) و افشاى منافقان اميدوار باشند. همگان باید توجه داشته باشند که حبط، رسوايى و شرمندگى محصول نهایی و پايان نفاق و وابستگى به كفّار است. لذا «أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ» یعنی عزت سياسى، قدرت اقتصادى، امدادهای غیبی و پيروزى نظامى همه از طرف خدا و در دست خداست. 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با بیان اینکه جامعه سالم و با تعالی پایدار در گرو مشارکت و همکاری سرنوشت‌ساز همه ما است، اظهار کرد: انس عمیق و صحیح با دیگران، تأثیرگذاری حقیقی و دانش‌بنیان و دنبال کردن روابط سالم و بالنده به عنوان سه عنصر شایسته در خواسته‌های فردی هر شخص حقیقی و حقوقی است. 

حجت‌الاسلام جمالی در ادامه افزود: اوضاع دنیا به شدت تغییر کرده و زندگی پیچیده‌تر و پرتنش‌تر و نیازها و خواسته‌ها نیز بیشتر شده‌اند. ما از دوران صنعتی به عصر دانش و اطلاعات با همه پیامدهای برجسته‌اش گذر کرده‌ایم. این روزها ما در زندگی شخصی، اجتماعی، خانوادگی و کاری خود با چالش‌هایی روبرو می‌شویم که در یکی دو دهه اخیر تصورش را هم نمی‌کردیم. این چالش‌ها فقط از نظر بزرگی و عظمت تغییر نکرده‌اند بلکه اساساً از نظر نوع و ماهیت نیز عوض شده‌اند تغییرات زیر رو کننده‌ای که در جوامع روی می‌دهند و موجب جابجایی در بازار جهانی دیجیتال و فناوری‌های نوین با‌محور دانش‌بنیان شده است. 

وی با بیان اینکه کتمان حقیقت برای حفظ منافع شخصی و مقام و موقعیت یکی از امور شومی است که آثار مرگبار آن از دیرباز دامنگیر بسیاری جوامع گردیده و امت‌ها و نسل‌های فراوانی را در گمراهی نگه داشته است، گفت: می‌دانیم که انسان فطرتاً خواهان حق است و آنها که حق را کتمان می‌کنند در واقع جامعه انسانی را از برکات وحدت و سیر تکامل فطری باز می‌دارند. 

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بیان کرد: کتمان حق مسلماً منحصر به کتمان آیات خدا و نشانه‌های نبوت نیست بلکه اخفای هر چیزی که مردم را می‌تواند به واقعیتی برساند در مفهوم وسیع این کلمه درج است. حتی گاهی سکوت در جایی که باید سخن گفت و افشاگری و روشنگری کرد مصداق کتمان حق می‌شود و این در موردی است که مردم نیاز شدیدی به درک واقعیتی دارند و دانشمندان آگاه و عالمان حکیم می‌توانند با بیان حقیقت این نیاز مبرم را بر طرف سازند و همچنین نیز که گاه سرگرم ساختن خلق خدا و مردم جامعه به مسائل فرعی که سبب شود مسائل اصلی و حیاتی را فراموش کنند نیز نوعی کتمان حق است. 

وی افزود: همان‌گونه که اشاره کردیم عوامل فساد و انحراف و نفوذ در جوامع همیشه بیرونی نیست بلکه گاه زمینه‌هایی در درون خود جامعه فراهم می‌آید که موجبات گسترش فساد و زوال ارزش‌های اخلاقی و انسانی را فراهم می‌آورد. پس از عوامل بیرونی مهم‌ترین عاملی که زمینه‌های بسط و گسترش انحراف را در جامعه‌ای فراهم می‌آورد باورنداشتن به اعتقادات حقه و به تعبیری ضعف فکری و اعتقادی مردم است. این نخستین مشکلی بود که پیامبران الهی(ع) پس از آزادی قوم خود از چنگ طواغیت و جباران با آن مواجه بودند و به جرات باید گفت اصلاح و تربیت چنین مردمانی که معرفت و شناخت درسای از خدا و معارف توحیدی نداشته‌اند و دل‌هایشان محل رسوب اعتقادات برجای مانده از دوران طواغیت بوده، یکی از سخت‌ترین و طاقت‌فرساترین دوران رسالت انبیا را تشکیل می‌داده است که به مراتب دشوارتر از رویارویی و مقابله با فرعون‌ها و نمرودها و ابوجهل‌ها به شمار می‌آید. 

یادآور می‌شود، محمد محمدی‌نیک ری‌شهری زادهٔ ۷ آبان ۱۳۲۵ در شهر ری است که در کارنامه کارگزارانی خود عهده‌دار نماینده تهران در دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری، حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب اسلامی، دادگاه انقلاب ارتش، وزیر اطلاعات بین سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۸، دادستان کل کشور، دادستان دادگاه ویژه روحانیت و سرپرست حجاج ایرانی و همچنین نایب تولیه حضرت شاه‌عبدالعظیم الحسنی(ع) و رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث و دانشگاه قرآن و حدیث بوده است. 

خبرنگار: حامد فکوری 

انتهای پیام