صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۵۲۷۵۵
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۶

اسامی منتخبان همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی تهران با عنوان «عمری با قرآن» اعلام شد.

به گزارش ایکنا، بیستمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی با عنوان «عمری با قرآن» به همت فرهنگ‌سرای قرآن و با همکاری سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران جمعه، 9 اردیبهشت‌ماه در سالن همایش‌های این فرهنگسرا برگزار می‌شود.

در این دوره از همایش از پنج پیشکسوت قرآنی شهر در رشته‌های مختلف علوم قرآنی قرائت، داوری مسابقات، مدیریت امور قرآنی، تدریس، هنر چون محمدرضا مسیب‌زاده، یوسف افراش، محمدحسین محمد‌زاده، حسین اخوا‌ن‌اقدم و محسن علی‌اکبری با اهدای هدیه تجلیل می‌شود.

حسین اخوان‌اقدم

وی متولد 1341 در شهرستان لنگرود است. نخستین معلم قرآن خود را مادرش می‌داند و به واسطه اینکه پدرش اهل مسجد بود به زودی با محافل مذهبی آشنا شد. او به واسطه ضبط صوتی که پدرش طی تشرف به حج در سال 52 همراه با نوار کاست مرحوم عبدالباسط برایش آورده بود، به عرصه قرائت قرآن علاقه‌مند‌ می‌شود. سپس با لحن استاد منشاوی آشنا می‌شود و مدتی نیز به این سبک تلاوت می‌کند و با توجه به اینکه جنس صدایش به محمود‌ علی‌البنا نزدیک بود، به پیشنهاد دوستان به سبک ایشان گرایش پیدا می‌کند.

این پیشکسوت قرآنی از سال 1362 مشغول به امر تدریس قرآن می‌شود و از سال 1367 جلسه هفتگی آموزش خود را آغاز می‌کند و از حوالی سال‌های 1368-1369 تاکنون با رادیو قرآن همکاری می‌کند.

وی با اشاره به آیه 159 سوره مبارکه آل‌عمران «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ»، گفت: همواره سعی کردم تا نرم‌خویی ملاک روابط اجتماعی‌ام باشد تا از این طریق افراد جذب شوند.  

اخوان‌اقدم با تأکید بر اینکه هر چه دارد از دولت قرآن است، افزود: اگر خانوده نسبت به آموزش قرآن فرزندان، ساعی باشند، شاهد گسترش زیادی در زمینه آموزش قرآن و تعمیق و توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه خواهیم بود.

محمدحسین محمدزاده

وی در سال 47 در شهر تهران متولد شد. در اوایل دهه 60 در مسجد علی‌بن‌ابیطالب(ع) خیابان سهروردی، توسط مرحوم آقای مظاهری (که عهده‌دار جلسه قرآن مسجد بودند) قرآن را فرا می‌گیرد و سپس به جلسه استاد مولایی(ابراهیم پورفرزیب) هدایت می‌شود.

محمدزاده سپس با سبک استاد منشاوی آشنا می‌شود. وی دارای فعالیت پژوهشی و مطالعاتی و تدریس قرآن کریم در شاخه‌های مختلف علوم قرآنی است.

این خادم‌القرآن در سال 1377 وارد صدا و سیما و سپس مدیریت مسائل امور قرآنی می‌شود. وی در سال 1378 مدیر گروه علوم معارف و قرآنی می‌شود و هشت سال نیز توفیق خدمت‌ در رادیو قرآن به عنوان مدیریت این مجموعه را داشته است.

کانال رادیو تلاوت در سال 1391 به عنوان رادیو «ندای اسلام» طراحی و تأسیس می‌شود و از سال 1395 نیز مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و سپس موفق به دریافت دکتری مدیریت رسانه می‌شود. محمدزاده در عرصه تفسیر نیز از مرحوم آیت‌الله ضیاءآبادی و مرحوم آیت‌الله مجتهدی نکاتی را آموخته است.

محمدرضا مسیب‌زاده

وی متولد سال 1346 است و به واسطه پدرش که از مداحان اهل‌بیت(ع) بوده است از همان ابتدا در جلسات مذهبی حضور داشته است. بنابر اذعان خود هنگامی که مشغول به تحصیل در سال سوم ابتدایی بوده است، جذب قرآن و فراگیری کلام وحی می‌شود و در مقطع راهنمایی و دبیرستان، آقایان دادگر و محمدی‌نیا، معلم و مدیر مدرسه‌اش را در جذبش به قرآن مؤثر می‌داند.

مسیب‌زاده نیز در بدو امر شیفته صدای عبدالباسط می‌شود و سپس منشاوی را تقلید و در سال‌های بعد نیز از مصطفی اسماعیل تقلید می‌کند.

وی از زمانی که در وزارت آموزش و پرورش بود، چنین یاد می‌کند که به عنوان کارشناس‌مسئول قرآنی مشغول به خدمت می‌شود اما با یک همت گروهی، این کارشناسی را به اداره‌کل قرآن، عترت و نماز تبدیل می‌کند که از ادارات اثرگذار و مؤثر است.

مسیب‌زاده با تأکید بر اینکه هرچه دارد از خدمت در ساحت قرآن، عترت و نماز است، افزود: امیدوارم هر چه بیشتر خودمان را به آموزه‌های قرآنی نزدیک کنیم تا در دنیا و آخرت عاقبت بخیر شویم.

یوسف افراش

وی متولد سال 1342 و دارای بیش از 40 سال سابقه آموزش قرآن است. یوسف افراش از شش سالگی به تلاوت قرآن علاقه‌مند می‌شود و با تشویق‌های پدر و مادر و برادرانش در جلسات آموزش قرآن شرکت کرده است. نخستین معلمی که در مقابلش زانوی تلمذ زده است، استاد رنجبر بوده است.

از دیگر عوامل جذب او به قرائت قرآن، شنیدن تلاوت‌های مرحوم عبدالباسط بوده است. وی همواره در حوزه قرآن سازمان تبلیغات اسلامی مشغول به فعالیت بوده و مدتی نیز رئیس سازمان دارالقرآن را عهده‌دار بوده است. راه‌اندازی نخستین دوره تربیت داور قرآن کریم در دهه 70 زمانی که وی مسئولیت این مرکز قرآنی را عهده‌دار بوده است، از مهم‌ترین افتخاریست که در سابقه وی درج شده است.

افراش از اواسط دهه 60 تا چند سال گذشته طی همکاری با سازمان اوقاف و امور خیریه و مجموعه‌های مختلف در کنار سایر اساتید قرآن به امر داوری پرداخته است. وی دارای جلسه هفتگی آموزش قرآن در مسجد جامع امام سجاد(ع) است.

این مدرس قرآن طی دهه 60 نیز توفیق تلاوت قرآن نزد مقام معظم رهبری داشته است.

محسن علی‌اکبری

وی متولد جنوب شهر تهران است. این هنرمند انگیزه جذبش به فعالیت‌های قرآنی را امام جماعت خوش‌برخورد مسجد جواد‌الائمه(ع) حجت‌الاسلام مطلبی دانسته است و همین امر موجب شده بود که اساتیدی چون فرج‌الله سلحشور در مسجد به اجرای تئاترهای قصص قرآنی بپردازند.

علی‌اکبری همراه با آغاز جنگ تحمیلی به نبرد حق علیه باطل می‌رود و سپس وارد حوزه هنری می‌شود. وی معتقد است «همزمان با شروع جنگ تحمیلی، سینما شکل خود را پیدا کرد و سینما دفاع مقدس و بعدها سینمای دینی ـ قرآنی هم به آن اضافه شد و به این نتیجه رسیدیم که در زمینه قصص قرآن هم می‌توان کارهایی را انجام داد».

وی ادامه داد: آغازگر این جریان، کارگردانی مرحوم سلحشور با تئاتر ایوب پیامبر(ع) در تالار مولوی بود. هنگامی که نزد مقام معظم رهبری رفتیم ایشان فرمودند «چرا این تئاترها را تلویزیونی ضبط نمی‌کنید تا عموم از آن بهره‌مند شوند؟» همین امر جرقه‌ای شد تا داستان ایوب پیامبر در قالب تله‌تئاتر ترسیم شود، دکوری ساخته شد و مخاطبان ارتباط خوبی نیز با این تله تئاتر برقرار کردند.

محسن علی‌اکبری، تهیه‌کنندگی سریال‌هایی چون اصحاب کهف و مریم مقدس را در کارنامه فعالیت هنری خود دارد که در خیلی از کشورهای اروپایی نیز دیده شد و بازخوردهایی را به همراه داشت.

انتهای پیام