صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۶۶۳۶۰
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲

هانیه بقایی، شرکت‌کننده در طرح‌نامه «ایده‌های قرآنی» با طرح «دشت بهشت» با اشاره به اجرای این طرح در استان، گفت: شروع قوی و ورود سنجیده لازمه پرداختن به ایده‌های قرآنی است و برای شروعی قوی باید مطالعه کرد.

هانیه بقایی، حافظ کل قرآن و شرکت‌کننده در طرح‌نامه «ایده‌های قرآنی» با طرح «دشت بهشت»، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، اظهار کرد: هر خروجی مطلوبی قطعاً از شروعی موفق، برنامه‌ریزی شده و کارشناسی شده برخوردار است و وقتی مسئولان و متولیان امر و حتی جامعه قرآنی متوجه این مهم می‌شوند سطح کار بالا رفته و با برنامه‌های بهتری در این مسیر حرکت خواهیم کرد.

وی برون‌سپاری فعالیت‌های قرآنی ویژه اوقات فراغت از سوی مسئولان به جامعه قرآنی و ایده‌پردازان را اقدامی قابل تحسین دانست و تصریح کرد: مسئولان و متولیان امر شاید به دلیل مشغله کاری و پرداختن به کارهای اجرایی از ایده‌پردازی دور بمانند یا ایده‌ای جذاب در ذهن نداشته باشند، برون‌سپاری این طرح و واگذاری آن به جامعه قرآنی باعث می‌شود ایده‌هایی که در ذهن‌ها خاک خورده است جان گرفته و مطرح شود و از دل همین ایده‌ها، طرح‌های نو، جذاب و قابل اجرا با خروجی مطلوب و اثرگذار بیرون آید.

بقایی با اشاره به اینکه اجرای طرح‌نامه‌هایی همچون «ایده‌های قرآنی» از ایجاد روزمرگی به دلیل ازدحام کاری جلوگیری می‌کند، اظهار کرد: هریک از ما انسان‌ها با توجه به نوع نگاهمان دارای زاویه دیدهای متفاوت هستیم و همین وجه‌تمایزها دلیل بر توسعه و ایجاد کارهای خلاقانه است، با ورود افراد متخصص به حوزه ایده‌پردازی می‌توان طرح‌هایی ارائه داد تا علاوه بر جذب مخاطب نقصی جبران شود که شاید دیگران قادر به انجام آن نیستند.

وی ضرورت ارزش‌نهادن به ایده‌های قرآنی از سوی مسئولان را متذکر شد و ادامه داد: امید است مسئولان از طرح‌های موجود و بعدی که از سوی ایده‌پردازان مطرح می‌شود حمایت لازم را داشته باشند. اجرای طرح ایده‌های قرآنی به معنای این است که جامعه قرآنی و متولیان این امر به دنبال شروعی قوی برای اشاعه فرهنگ و توسعه فعالیت‌های قرآنی هستند.

بقایی با بیان اینکه آغاز سنجیده به نتیجه‌ای مطلوب و قوی منتج می‌شود، گفت: شروع قوی و ورود سنجیده شده لازمه پرداختن به ایده‌های قرآنی است، اگر برای ورود به طرح‌های قرآنی بدون برنامه حرکت کنیم ممکن است با شکست مواجه شویم که این امر پسندیده نیست. برای ورود قوی باید مطالعه کرد و از تکرار طرح‌های قبلی که خروجی مناسب یا مطلوب نداشتند پرهیز کرد.

بقایی اجرای طرح «ایده‌های قرآنی» ویژه اوقات فراغت را آغازی برای ایده‌پردازی نوین و ورود جوانان با انگیزه در این حوزه دانست و اظهار کرد: اجرای طرح نباید به همین جا ختم شود، می‌توان برای محورهای مختلف طرحی متناسب با همان موضوع طراحی و ایده‌پردازی کرد تا همه طیف‌های جامعه بتوانند از قرآن و آثار آن در زندگی بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: نوجوان و جوان امروز به دنبال خوراک قرآنی است و این مهم وظیفه جامعه قرآنی و متولیان امر است که این نیاز را پاسخ دهند. پرداختن به مباحث قرآنی دارای ابعاد تخصصی و عمومی است و برای ایده‌پردازی باید جامعه هدف مشخص شود و متناسب با نیاز ایده مطرح شود. توسعه فعالیت‌های قرآنی مستلزم توجه به طرح‌هایی همچون آموزش، نحوه گسترش قرآن در جامعه و ... است و برای مشاهده نتیجه‌ای مطلوب باید نگاه برای ایده‌پردازی کوتاه‌مدت و بلندمدت باشد و حتی طرح‌ها می‌توانند از زمان‌بندی نیز برخوردار باشند.

این حافظ کل در پایان با انتقاد از اجرای دیرهنگام طرح «ایده‌های قرآنی» ویژه اوقات فراغت، بیان کرد: بهتر بود فراخوان این طرح از فروردین یا اردیبهشت اعلام می‌شد تا بتوان طرح‌های بهتر و کارشناسی‌تر ارائه داد. تعدادی از دانش‌آموزان تعطیل شدند و این امر فرصت را برای اجرای طرح از ما می‌گیرد، وقتی دیر اقدام شود دیگران مخاطب را از دست ما گرفته و برای او برنامه‌ریزی می‌کنند، خانواده‌ها نیز وقت فرزند را به‌گونه‌ای پُر کرده‌اند که دیگر جایی برای فعالیت قرآنی نمی‌ماند؛ از این رو برای مشاهده خروجی مطلوب اقدام به موقع بسیار ضروری است و زمان‌بندی باید رعایت شود.

انتهای پیام