صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۸۸۹۹۳
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳
مدیر جامعه الزهرا(س):

سیده‌زهره برقعی، مدیر جامعه الزهرا(س)، گفت: طلاب ما نیاز به هویت‌بخشی دارند و باید هویت طلبگی را با روش‌های نوین به آنها متذکر شویم و تحصیل طوری راهبری شود که علاوه بر کسب تخصص در هر رشته، هدف اصلی آنها در فعالیت‌ها، جلب رضای خداوند باشد.

به گزارش ایکنا، سیده‌زهره برقعی، مدیر جامعه الزهرا(س)، امروز 9 مهرماه در آئین مشترک آغاز سال تحصیلی حوزه خواهران و جامعه الزهرا(س)، در قم با بیان اینکه پیامبر(ص) با خواندن به نام خدا شروع کرد و علم‎‌آموزی را فریضه هر مسلمانی برشمرد، گفت: آرمان ما غلبه دین اسلام بر همه ادیان و جهانی‌شدن آن است و وظیفه اصلی ما هم در این راستا معنا دارد و باید به این سمت حرکت کنیم و بدانیم به شرطها و شروطها دست‌یافتنی است.

وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی شاهد اثربخشی و کنشگری بانوان در عرصه‌های مختلف علمی بوده‌ایم و همچنان برای ایجاد تمدن اسلامی به حضور مؤثر بانوان عالم، متدین و متعهد برای شکل‎گیری خانواده‌ای مؤمن و ترویج سبک زندگی اسلامی و حضور در مجامع علمی و اجتهادی و مناصب مدیریتی نیاز داریم.

برقعی با تاکید براینکه خودارزیابی حوزه از مسیر طی شده ضروی است، بیان کرد: مسلما اقدامات قابل تحسین و ارزشمند بسیاری انجام شده که قابل تقدیر است ولی لازم است همت خود را برای دستیابی به سطح مطلوب‌تر متمرکز کنیم و در این راستا باید به چند موضوع توجه شود؛ اول اینکه برنامه راهبردی هدفمند و تقریبا همه جانبه نوشته شده و به تعدد موضوعات و گروه‌های مخاطب در آن عنایت داریم ولی هنوز برنامه‌ریزی عملیاتی راهبردی و جامع را برای پیشبرد این مسیر را جدی نگرفته‌ایم.

وی افزود: همه اذعان داریم گستره ماموریت حوزه، ملی نیست و بین‌المللی و جهانی است لذا باید نقادانه رصد کنیم که چقدر از فرمایشات امامین انقلاب را در زمینه چشم‌انداز و رسالت حوزه محقق کرده‌ایم؛ لازم است مدل عملیاتی و لایه‌های علمی و کاربردی را به صورت میدانی، برنامه‌ریزی کرده و مرتبا خودارزیابی داشته باشیم زیرا ناخواسته اولویت‌هایمان تغییر می‌کند و برخی اولویت‌های مهم به حاشیه می‌روند.

حوزه بدون تثبیت اخلاق کارآمد نخواهد بود

مدیر جامعه الزهرا(س) با تاکید بر اینکه باید نقاط ضعف را به صورت جدی ببینیم و به دنبال حل آن باشیم، تصریح کرد: به روزکردن نیروی انسانی موجود، ایجاد سرمایه انسانی خلاق و کارآمد و اتخاذ روش‌های جدید با حفظ اصالت حوزه و اعتباربخشی به حوزه است که می‌تواند مایه امیدواری برای کارهای اثرگذار و ماندگار ایجاد کند.

وی تاکید کرد: بدون تثبیت اعتقادات و اخلاق در حوزه امکان حضور اثربخش در محیط‌های دیگر از جمله دانشگاه وجود ندارد. ممکن است حضور داشته باشیم ولی اثربخش نخواهد بود لذا همدلی و وفاق را جدی‌ بگیریم و توجه جدی‌تر به مباحث روشی نوین در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و ... داشته باشیم تا سرمایه انسانی و اجتماعی ما با سرعت قابل توجهی رشد یابد.

نقش اراده در موفقیت

برقعی در توصیه به فرهیختگان حوزوی، بیان کرد: زندگی در دنیای امروز به تعبیر بزرگان انقلاب، زندگی در مدرسه اراده است بنابراین هرجا ملت و مسئولان با اراده قوی وارد میدان شوند موفقیت به دست می‌آید و هر کجا توان و تلاش کم شود موجب عقب‌ماندگی خواهد شد. مقاومت در مسیر و برنامه‌ریزی عملیاتی صحیح از طرف مسئولان حوزه بیش از قبل نتیجه دارد و به تعبیر رهبر انقلاب، ایمان هم در انتخاب مسیر درست زندگی و هم در جذب اراده‌ها و افزایش مقاومت در برابر دشمن، نقش اساسی دارد.

برقعی تصریح کرد: باید فرایند جذب تا فارغ‌التحصیلی طلاب را مدیریت کنیم که حکمت و عقلانیت طلاب در کنار معنویت آنها و به صورت متوازن رشد کند، طلبه‌ای امیدوار و با نشاط تربیت کنیم، طلبه‌ای تربیت کنیم که معنوی باشد و روح لطیف را در کنار عقل و منطق و تدبیر تقویت کند، جامع‌نگر باشد و قدرت ایجاد هماهنگی بین وظایف و رسالت مادرانه و همسرانه و دخترانه را در کنار تبلیغ و تهذیب و تدریس و ... داشته باشد؛ طلبه‌ای که بتواند مدیریت زمان و مهارت خودآگاهی و مدیریت خویشتن را یاد بگیرد.

وی اضافه کرد: باید از ظرفیت طلاب خوش‌فکر و خوش‌بیان و متدین بهره ببریم، و روحیه امید و قدرشناسی را تقویت کنیم و همه ما باید با فهم و استقامت در مسیر تحول حوزه و احیای تمدن نوین اسلامی طبق فرمایشات رهبری اقدام کنیم و به جای برخورد منفعلانه و نقد و برخوردکردن و نفی و اثبات باید با روش‌های آینده‌پژوهی و اقدام‌پژوهی، نیازها را پیش‌بینی کنیم و فعالانه اذهان را تسخیر کنیم و ذهنها را به کار بگیریم. 

تقویت هویت در طلاب و آموزش پژوهش‌محور

برقعی بیان کرد: طلاب ما نیاز به هویت‌بخشی دارند و باید هویت طلبگی را با روش‌های نوین به آنها متذکر شویم و تحصیل طوری راهبری شود که علاوه بر کسب تخصص در هر رشته، هدف اصلی آنها در فعالیت‌ها، جلب رضای خداوند باشد. استادان باید روش‌های نوین آموزش پژوهش‌محور را جدی بگیرند و به دنبال به‌سازی روش‌های آموزش باشند. 

مدیر جامعه الزهرا(س)، اظهار کرد: باید طلابی تربیت کنیم که مردم‌دار باشند و در بین طیف‌های مختلف مردم کارآمد و اثربخش حاضر شوند و استادان حوزه مهمترین رکن این تربیت هستند. به تعبیر رهبری عزیز باید طلبه‌ای تربیت شود که صرفا طلبه امروز و دیروز نباشد بلکه طلبه‌ای باشد که چون امام برای زمان‌های مختلف با نگاه عمیق و جامع‌نگرانه تربیت شده و خود را برای رفع نیازها آماده کنند و به تعبیری طلاب بانو برای تمدن تراز تربیت شوند. 

برقعی بیان کرد: لازمه ایجاد تمدن اسلامی وجود کنشگرانی است که در مسیر قیام لله حرکت می‌کنند، در این میان نقش استادان و طلاب حوزه بسیار برجسته است و اگر جامعه به سمت خمودی بروند حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی هم رخ نخواهد داد. 

انتهای پیام