صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۹۳۷۱۲
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹

نسل جوان و مخالفان حجاب در مصر، بار‌ها در شبکه‌های اجتماعی، اقدام به نشر تصاویر بی‌حجاب همسرانِ قاریان معروف قرآن کرده‌اند که تمامی آن‌ها از فارغ‌التحصیلان الازهر بوده‌اند.

به گزارش ایکنا، محسن‌حسام مظاهری، جامعه‌شناس و پژوهشگر، به بهانه عکسی از مصطفی اسماعیل و همسرش، یادداشتی درباره حجاب قاریان مصری در کانال تگرام خود منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

چندی پیش در توییتر به این عکس برخوردم: عکسی آتلیه‌ای از شیخ مصطفی اسماعیل همراه همسرش.

برای من که در نوجوانی شیفته‌ این نسل از قاریان مصری بودم و در حد مقدورات آن زمان کلکسیونی از تصاویر آنها جمع کرده بودم و هنوز هم با تلاوت‌های زیبا و دلربایشان مأنوسم، در وهله اول دیدن چنین عکسی عجیب و حتی دور از انتظار بود. طبعاً تصاویری که از ایشان، آن زمان که نه کامپیوتر شخصی بود و نه گوشی هوشمند و نه حتی اینترنت، به دست ما می‌رسید، از این جنس نبودند و تصورمان از شیوخ مصری، چیزی شبیه شیوخ ایرانی خودمان بود.

امشب در کانال آقای مسعود باب‌الحوائجی مطلبی خواندم که با این عکس و نمونه‌های مشابهش مرتبط بود و نشان می‌داد در خود جامعه‌ مصر هم انتشار این عکس‌ها بازتاب‌های جالبی داشته است. کنجکاو شدم و گشتی در سایت‌های مصری زدم و به نمونه‌های جالبی برخوردم از مطالبی که با استناد به این عکس‌ها از شیوخ نامدار الازهر تلازم بین تشرع و التزام به حجاب را زیر سئوال می‌بردند. اسنادی از مواجهه‌ متفاوت یک جامعه‌ مسلمان دیگر با «مسئله حجاب».

وضعیت حجاب در مصر

یادداشت مسعود باب الحوائجی چنین است: ««سامح عسگر» از نویسندگان سکولار و لیبرال مصر است، سفیر صلح و عضو سازمان ملل، و نویسنده‌ ۱۷ کتاب پژوهشی در تاریخ و فلسفه می‌گوید: مصر، دولتی مدنی است با قانون اساسیِ سکولار که آزادی‌های مذهبی و فکری در آن تضمین‌شده و اجباری در حجاب ندارد، از لحاظ اجتماعی اما، اگرچه در سطح جامعه، هم پوشش و هم عدم پوشش‌ مشاهده می‌شود اما کفه‌ تجددخواهان چندان سنگین‌ است که حتا بعضی نهادها و حتا سینماها و رستوران‌های لاکچری ورود افراد با حجاب را ممنوع کرده‌اند.

الازهر، اما با نفوذ سیاسی خود هماره کوشیده است که در مدارس ابتدایی تحت اداره‌ خود - که بالغ بر صدها مدرسه است - حجاب را شرط ورود کودکان به سیستم آموزشی خود قرار دهد. چیزی که سامح عسگر می‌گوید مصر را در راه تبدیل شدن به یک افغانستان جدید قرار داده است و اسلام سیاسی از طریق نظام آموزشی خود قصد دارد نقش و برنامه‌‌ بلند مدتی برای نفوذ در دولت‌های آینده ایفا كند.

نسل جوان و مخالفان حجاب در مصر، بار‌ها در شبکه‌های اجتماعی، اقدام به نشر تصاویر بی‌حجاب همسرانِ قاریان معروف قرآن کرده‌اند که تمامی آن‌ها از فارغ‌التحصیلان الازهر بوده‌اند تصاویر بی حجاب همسر عبدالباسط در کنار او در مجامع مختلف بارها سوژه‌ی نشریات لیبرال مصری قرار گرفته همچنین قاریان دیگری چون شیخ مصطفی اسماعیل و شیخ ابوالعینین شعیشع، و رهبران اسلام‌گرای اخوان المسلمین، تصاویر بی‌ حجاب همسران و دختران‌شان، بارها در واکنش به لایحه‌های اجباری حجاب، در فیس‌بوک و توئیتر مصریان دست به دست شده است.

دکتر سامح عسگر که هماره علیه فرقه‌گرایی مذهبی و نژادپرستی و نقد میراث و سنت قلم زده است از شاخص‌‌ترین چهره‌های منتقد الازهر مصر است که قدرت جامعه‌ مدنی و استقلال نهادهای قضایی را مهمترین مانع در برابر تحقق خواست سنت‌گرایان می‌‌داند.»

انتهای پیام