صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۹۶۷۹۵
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۱
مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد:

مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رویکرد این وزارت به‌عنوان متولی اصلی صنعت فرهنگ‌‌محور چاپ، رویکرد تسهیل‌گری است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین بزرگداشت روز ملی صنعت چاپ و تجلیل از فعالان صنعت چاپ خراسان رضوی که 12 آبان‌ماه، در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، با اشاره به اهمیت صنعت چاپ، اظهار کرد: صنعت چاپ خراسان رضوی، از صنایع بزرگ و به‌عنوان یکی از قطب‌های صنعت چاپ کشور است و نقش بسزایی در حوزه صادرات و خدمات چاپی دارد.

وی با اشاره به رشد فزاینده این صنعت در خراسان رضوی افزود: خراسان رضوی از معدود استان‌های کشور است که صنعت چاپ و بسته‌بندی در آن، در قالب یک صنف استانی همگن شده و به‌دنبال ایجاد الگویی هستیم که سایر استان‌ها نیز بتوانند از این ویژگی مهم و مؤثر برخوردار باشند و خودکفایی به این ترتیب در کشور محقق شود.

ابراهیمی بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی اصلی این صنعت فرهنگ‌محور در دولت مردمی سیزدهم تلاش‌های ویژه‌ای برای توسعه صنعت چاپ داشته و با راه‌اندازی شورای سیاست‌گذاری صنعت چاپ و برخورداری از ظرفیت این صنف، همه کسانی که تجارب و دانسته‌های خاصی در این باره داشته‌اند، در چهار کارگروه عضو شده و متمرکز بر توسعه حوزه آموزش، به‌دنبال ایجاد فضا برای صاحبان صنایع چاپ و بسته‌بندی هستند تا فارغ از تصدی‌گری، رویکرد تسهیل‎گری در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: امروزه سفارشات ویژه‌ای برای بازارهای خارجی دریافت می‌شود که جای امیدواری است. علاوه بر این، در حوزه صنایع بسته‌بندی نیز شاهد هستیم که مواد اولیه و زیرساخت‌ها در شهرک چاپ و بسته‌بندی توس تولید می‌شود و حتی گام‌های مؤثری در حوزه تولید کاغذ صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: همچنین در حوزه پلیمری هم علاوه بر دستیابی به خودکفایی، تولیدکنندگان به عرصه صادرات پا گذاشته‌اند و مواد اولیه به کشورهای همسایه صادر می‌شود. خودکفایی باید دانش‌بنیان باشد و بر همین اساس، کمیته‌هایی متشکل از پنج نفر از اعضای صنف تشکیل شده که برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های دقیقی در حوزه خودکفایی صورت گیرد.

مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: تاکنون عمده مشکلات ما در حوزه واردات ماشین‌آلات چاپ مربوط به معافیت‌های گمرکی بوده و امیدواریم در سایه تعاملاتی که با اتاق اصناف ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت خواهد گرفت، این چالش هم به‌زودی حل‌وفصل شود.

انتهای پیام