صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۹۹۱۵۸
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵

آستان مقدس عباسی ششمین کنفرانس علمی پژوهشی بین‌المللی خود را با عنوان مقابله با رسانه‌های معاند با حضور پژوهشگرانی از کشورهای مختلف جهان برگزار کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری عراقی نون، فعالیت‌های ششمین کنفرانس علمی بین‌المللی با عنوان «میادین معرفتی مقابله با رسانه‌های معاند؛ پیشگیری و چالش‌ها» با همکاری دانشگاه‌های الکفیل و العمید با مشارکت داخلی و خارجی طی روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته(19 و 20 آبان) در تالار امام حسن مجتبی(ع) حرم مطهر عباس(ع) برگزار شد.

علی کاظم المصلاوی، عضو کمیته برگزاری این کنفرانس درباره هدف از برگزاری این کنفرانس گفت:  آشنایی با قلم محققان و پژوهشگران متخصص در شناسایی ریشه‌های مشکلات موجود در گفتمان‌های رسانه‌ای و تحلیل آن و توصیه به راه‌های پیشگیری و  رسیدگی و ایجاد روش‌های مؤثر برای اصلاح مسیر اطلاع‌رسانی از اهداف برگزاری کنفرانس العمید بوده است.

وی کشورهای شرکت‌کننده در این کنفرانس را شامل کانادا، سوئد، هند، سودان، مراکش، لبنان و سوریه اعلام کرد و افزود: همچنین دانشگاه‌های عراق و نهادهای آموزشی آن شامل دانشگاه القادسیه، میسان، المثنی، تکریت، ذی‌قار، دانشگاه فنی الفرات الاوسط و دانشکده امام کاظم(ع)، اداره آموزش و پروش المثنی، بابل، کربلای معلی، المفتوحه، ذی‌قار، بصره، الکرخ و دیوان وقف شیعی در آن مشارکت داشتند.

المصلاوی با بیان اینکه اهمیت رسانه در تأثیراتی که بر ارزش‌ها، عقاید و باورها می‌گذارد، نمود دارد، گفت: رسانه‌ها منبع اطلاعات هستند و با توسعه فناوری، منبع اطلاعات در وضعیت خطرناکی قرار گرفته است. بنابراین ما نمی‌دانیم منبع صحیح اطلاعات چیست و چگونه با آن برخورد کنیم.

وی افزود: در سایه کشمکش‌های دنیای معاصر، رسانه به ابزار سلطه‌گران برای تحریف حافظه‌ها و ترفند گمراهان در جعل و دستکاری حقایق شده است و از همین رو دستیابی به بصیرت و روشنگری در این زمینه اهمیت دارد.

عضو کمیته برگزاری این کنفرانس گفت که از بین پژوهش‌های ارائه شده به کمیته علمی و ساماندهی کنفرانس که شامل هفده مقاله به زبان عربی و 10 مقاله به زبان انگلیسی بود، یازده مقاله به دلیل عدم انطباق با محورهای کنفرانس و اهداف آن رد و بقیه مورد تأیید قرار گرفته بود.

المصلاوی افزود: این کنفرانس توانست زمینه تحلیل گفتمان نهادهای رسانه‌ای به منظور تمایز بین رسانه‌های ارزشی و معاند را فراهم کند و رویکردهای برخی رسانه‌ها برای منحرف کردن افکار عمومی و تضعیف وحدت و همبستگی ملی در جوامع را نمایان سازد.

وی همچنین گفت که مراسم تقدیر از پژوهشگران شرکت کننده در این کنفرانس شامگاه جمعه در همان تالار امام حسن مجتبی(ع) برگزار شد.

انتهای پیام