صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۰۷۳۳۸
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
روی میز مطالعه/ «حیات برزخی»

«حیات برزخی» کتابی است که با استناد به آیات قرآنی در پنج فصل به دیدگاه‌های مختلف اهل سنت و شیعه پیرامون این مفهوم می‌پردازد.

به گزارش ایکنا «حیات برزخی» کتاب جدید نشر بوستان کتاب است که به بررسی کلامی آیات قرآن بر پایه تفاسیر المیزان و طبری می‌پردازد و سیدجعفر موسوی‌زاده آن را به رشته تحریر درآورده است.

این کتاب که یک اثر پژوهشی است به بررسی تطبیقی دیدگاه طبری در جایگاه مفسر اهل سنت و علامه طباطبایی به عنوان نماینده فکری شیعه پرداخته است. مفهوم حیات برزخی در درک عالمی بین دنیا و آخرت به نام برزخ و دیدگاه‌های مختلف پیرامون آن است.

این اثر در پنج فصل تألیف شده است.

فصل اول کلیات و مفاهیمی درباره زندگی علامه طباطبائی و طبری و مفهوم‌شناسی نسبت به مسئله برزخ است.  نیز اشاره به موافقان و مخالفان حیات برزخی، سماع موتی و رابطه آن در اثبات حیات برزخی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در فصل بعدی تبیین آیات برزخ در قرآن کریم را با استناد به آیه ۱۰۰ سوره مؤمنون، آیه ۵۳ سوره مبارکه فرقان و آیه ۱۶۹ سوره آل عمران می‌خوانیم. در فصل دوم به بیان مباحثی برگرفته از آیات مذکور از جمله کیفیت حیات برزخی، بدن برزخی، بهشت و جهنم برزخی، مکان برزخ، زمان در برزخ، حائل بودن برزخ بین دنیا و قیامت، مصادیق برزخ، حیات شهدا در برزخ پرداخته شده است.

سومین فصل کتاب به برداشت طبری از آیات برزخ اختصاص دارد و پس از بیان برداشت طبری از برزخ و حیات برزخی و همچنین دلایل وی درباره پذیرش حیات برزخی، ارزیابی دیدگاه طبری از نگاه علمای اهل سنت را تشریح کرده است.

فصل چهارم به برداشت علامه طباطبایی از آیات برزخ می‌پردازد که ماهیت برزخ، دلایل علامه طباطبایی در مورد حیات برزخی (آیات و روایات دال بر برزخ)، نگاه کلی متکلمان امامیه در مورد حیات برزخی و پاسخ علامه طباطبائی به منکرین برزخ تبیین شده است.

آخرین فصل که بررسی مبانی و روش‌های تفسیری علامه و طبری با محوریت آیات برزخ است به بررسی تفاوت مبانی تفسیری علامه و طبری در تفسیر آیات برزخی، تفاوت روش‌شناسی تفسیری علامه و طبری بیان شده و در ادامه دیدگاه علامه و طبری در مورد حیات برزخی بررسی تطبیقی پرداخته و در پایان نیز آثار و نتایج تفسیری علامه و طبری از تفسیر آیات برزخی مورد تأکید قرار گرفته است.

انتهای پیام