غلامی، عضو هیئت علمی و ریاست دانشگاه فرهنگیان خواهران استان گلستان در این جلسه با بیان اينكه در طول تاریخ علم آموزی و اهمیت علم و دانش وجود داشته و نمیتوان آن نادیده گرفت، گفت: در دوران گذشته این علم آموزی جنبه رسمی و عمومی نداشته است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان خواهران استان گلستان با اشاره به اینکه قبلا مردم در مکتب خانهها درس میخواندند یا مادران نقش تعلیم را ایفا میکردند افزود: علاوه براین حوزههای علمیه یا عالمان دینی هم نقش بهسزایی در تعلیم و تربیت مردم داشتند و عهده دار این مسؤلیت بودند.
ریاست دانشگاه فرهنگیان خواهر استان گلستان تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی در تربیت معلم یک نقطه عطفی شد و یک تغییر اساسی در حوزه تعلیم و تربیت در ابعاد مختلف در کشور رقم زد چرا که تا قبل از این به دلیل شرایط خاصی که دستگاه حاکمیتی فراهم کرده بود تاریخ تعلیم و تربیت و آموزش ویژه افراد شاهنشاهی و یا درباریان بود و مخصوصا زنان حق تحصیل نداشتند و از طرفی به دلیل رعایت نشدن ارزشهای دینی در مدارس خانوادهها تمايلی به تحصیل فرزندان خود نداشتند.
غلامی تصریح کرد: آمار تحصیل بانوان در دوران قبل از انقلاب حدود 3 درصد بود و فضای پیشرفتی برای آنان فراهم نبود اما بعد از انقلاب تعداد دانشجویان و اساتید و همچنین تعداد اعضای هیئت علمی بانوان بعد از انقلاب به صورت قابل توجهای ارتقا یافته که این نشان از پیشرفت در حوزه علمی آموزشی و تعلیم و تربیت است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان خواهران استان گلستان گفت: سیاستهای متولیان در حوزه تعلیم و تربیت اثرگذار است یعنی این که خیلی از بزرگان کشور از جمله مقام معظم رهبری قائل به این هستند که تربیت معلم به همین شیوهای که است يعنی باید دانشجو از مقطع متوسطه وارد دانشگاه شود و بحث تربیتی شبانهروزی و حضور دانشجو و استفاده از برنامهها و فعالیتهای فرهنگی آموزشی در دستور کار قرار گیرد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان خواهران استان گلستان افزود: متاسفانه تربیت معلم از رسالت اصلی خود مقداری فاصله گرفته و از مباحث حضور شبانهروزی و استفاده از برنامههای فرهنگی و آموزشی به دور افتاده است.
نورچشمه دانش آموخته حوزه جامعه المصطفی العالمیه گرگان از اندونزی در این جلسه به ابعاد مختلف نظام تربیت در اندونزی و مقایسه آن با ایران پرداخت و گفت: معلمی به هرگونه اقدام برای هدایت، تکامل ، تعلیم وتربیت وآموزش انسانها گفته میشود که برهمین مبنا معلمی شغل انبیا ذکر شده است.
دانش آموخته حوزه جامعه المصطفی العالمیه گرگان از اندونزی با بیان اینکه اساسا باید کلیدواژه ها، آموزه ها، انگاره ها و برنامههای توسعه کشور، چشم اندازها و اسناد بالادستی توسعه در بخشهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و دینی از طریق آموزشهای تخصصی سازمان یافته و نوین به اساتید و معلمان به صورت مجزا و متناسب با رشته و گرایش به شکل تخصصی و حرفهای آموزش داده شود، گفت: از این طریق اساتید نیز متناسب با ادبیات ذهنی و گفتمانی دانش آموز و دانشجو به فراخور در 2 حوزه عمومی و تخصصی مفاهیم غنی و اثرگذار و با توجه به رشتههای تحصیلی و رسالت ونقش دانش آموز و دانشجو در تحقق کیفی اسناد توسعه اثربخش به آنها یاد دهند.
وی به نظام آموزشی در اندونزی اشاره کرد و گفت: نظام آموزشی در اندونزی شامل آموزش عمومی، فنی حرفهای، استثنایی، خدماتی و مذهبی و آکادمیک بوده که هر کدام از این آموزشها در توانمندسازی دانشآموز نقش به سزایی دارد.
نورچشمه به نقش فارغ التحصیلان دانشجو معلم در تربیت نسل جدید اشاره کرد و گفت: یک معلم باید هدفش تربیت و انتقال آموخته های خود به دانش آموز باشد و در روند تعلیم خود مسائل جانبی و مذهبی را کنار بگذارد.
انتهای پیام