صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۱۳۲۹۳
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹

معصومه محمودزاده، حافظ کل قرآن از استان سمنان به واسطه آشنایی با مؤسسه همیار قرآن کریم توانست به صورت مجازی و با برنامه‌ریزی منظم پیش از عرفه امسال، کل قرآن را حفظ کند. او حفظ قرآن را باعث هدایت و آرامش در زندگی‌ فردی و اجتماعی‌اش می‌داند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مؤسسه همیار قرآن استان قم، معصومه محمودزاده از حافظان کل قرآن با وجود برنامه حفظ پراکنده‌ای که داشت، سرانجام پس از اتمام مقطع کارشناسی ارشد به درجه حفظ کل رسید.

معصومه محمودزاده، 31 ساله و از شهر دامغان، دارای تحصیلات کارشناسی ارشد در رشته فیتوشیمی است و حفظ قرآن را راهی مؤکد و مطمئن برای ثابت قدمی در دینداری و کسب رضای حضرت حق تعالی می‌دانسته است.

بنابر گفته محمودزاده «بخشی از برنامه حفظم را پس از اتمام مقطع کارشناسی، یعنی حدودا ۲۲ سالگی و بخش دیگر را پس از اتمام تحصیلم در مقطع کارشناسی ارشد انجام دادم. ابتدا به صورت حضوری و طی آشنایی با موسسه‌ای در شهر دامغان به حفظ پرداختم اما سپس به دلیل بُعد مسافت، مجازی به این امر پرداختم». در ادامه متن این مصاحبه آمده؛

مهم‌ترین آیه‌ای که همواره با آن به آرامش می‌رسید، کدام آیه است؟

گوش دادن به سوره انسان با صوت العفاسی، قاری قرآن، اغلب اوقات راه نجات من از چالش‌های فکری و دغدغه‌های روزمره زندگی هست، همچنین سومین آیه از سوره مبارکه احزاب.

اساتید و مربیان شما در حفظ قرآن چه کسانی بودند؟

از مسئولان مؤسسه همیار، متشکرم که با برگزاری دوره‌های غیرحضوری، راهی را برای علاقه‌مندان به عرصه حفظ برنامه‌ریزی کردند. آشنایی با این مؤسه باعث شد روند حفظم، منظم‌تر و طبق برنامه دقیق روزانه پیش رود. بانوان خلفی و حقیقتی، بزرگوارانی بودند که راهنمایی‌های سازنده‌ای داشتند.

مشوقان اصلی شما در حفظ قرآن چه افرادی بودند؟

مادرم همکاری مضاعفی داشتند، ان‌‌شاالله، قرآن، ضامن بهشتی شدنشان باشد و همچنین ارتباط قلبی و کلامی با حضرت صاحب‌الزمان(عج) که بسیار قوت قلب هست و گاهاً در گوشه‌هایی از صفحات قرآنم برایشان کلماتی را نوشته و مدد می‌طلبیدم.

تأثیر حفظ قرآن بر روحیه و اخلاق خود را در چه‌ حد می‌دانید؟

تأثیر حفظ آیات الهی را در کلام و رفتارم به صورت واضح و آشکارا، احساس می‌کنم و سعی بر تطبیق رفتارم با آموزه‌های قرآن دارم. امیدوارم ما اهل قرآن با تسلط بیشتر بر معنا و تفسیر و مدد حضرت حجت(ع)، بیش از پیش توفیق عمل به قرآن کریم را داشته باشیم.

فکر می‌کنید رمز موفقیت شما در حفظ قرآن چه بوده است؟

حفظ منظم و طبق برنامه‌ریزی روزانه.

بهترین خاطره‌ای که از زمان حفظ دارید، بیان می‌کنید.

همیشه دوست داشتم حفظم طوری ادامه پیدا کند که اتمامش در حرم امام رضا(ع) روزی‌ام شود. خدا لطف کرد و اجابت شد و قبل دعای عرفه امسال، در مسجد گوهرشاد حفظم رو ختم کردم و بعد از حفظ آخرین آیات، دعای پرفیض عرفه شروع شد. حال بسیار خوبی بود که قدرت کلمات برای بیانش کافی نیست.

به نظرم شما، پس از اتمام حفظ، برای ماندگاری محفوظات، چه چیزی لازم است؟

در این موضوع مرور مرتب روزانه محفوظات، حرف نخست را می‌زند.

شما به عنوان یک حافظ چه توصیه‌هایی برای افرادی که در حال شروع حفظ قرآن هستند، دارید؟

با تمام شوقی که خداوند متعال به واسطه حفظ کلامش روزی قلب حقیرم کرده، عاجزانه خواهش دارم، هر چه سریع‌تر ورود به این عرصه ناب بهشتی را شروع کنند که هر اندازه هم زود ورود کنند، باز هم دیر است. این وادی، وادی نور و حال خوب و هدایت و رضایت است.
همه حسرت بنده این است که کاش در کودکی حفظ قرآن را آغاز می‌کردم.

آیا تاکنون در مسابقات قرآنی شرکت کرده‌اید؟

بله؛ حقیقتش تا چند وقت پیش به بحث مسابقات، نگاه جدی و هدفمند نداشتم، ولی اخیرا کمی متمرکزتر شده‌ام.

آیا حفظ قرآن مانع تفریح و شادی شما می‌شود یا خیر؟

خیر، سعی می‌کنم در برنامه تفریحات و شادی‌‌ام، حتی الامکان قرآن همراهم باشد تا بتوانم در موقعیت‌های مناسب در بین تفریحات و... چند آیه را از روی مصحف شریف، بخوانم و حظش را ببرم.

تاکنون افرادی را به حفظ قرآن دعوت و تشویق کرده‌اید؟

بله در موقعیت‌های مختلف تعدادی از دوستان و آشنایانم را به عرصه حفظ تشویق کرده‌ام.

از برکت قرآن در زندگیتان بگویید.

به برکت حفظ قرآن، هدایت و آرامش رزقم کردند. موفقیت در مسیری غیر از مسیر قرآن و اهل‌بیت(ع)، موفقیت عافیت‌مندی نیست.

انتهای پیام