صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۲۹۶۶۱
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۹
حدائق:

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با یادآوری روایتی از امام صادق(ع) درباره نوروز بر ضرورت توجه به امام زمان(عج) در محافل این ایام تأکید کرد و گفت: انتظار فرج را از نوروز و شروع طبیعت و تحویل سال می‌کشیم.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس امروز، چهارم فروردین‌ماه در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» با تبریک فرارسیدن عید نوروز و ماه مبارک رمضان گفت: نسبت به اهمیت نوروز در روایات ما احادیث متعددی از معصومین(ع) نقل‌ شده است. مرحوم علامه مجلسی روایت مهمی را در بحارالانوار نقل کرده است. معلی بن خنیس می‌گوید «دَخَلْتُ عَلَی الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع یوْمَ النَّیرُوزِ» وقتی خدمت امام صادق(ع) آمدم روز نوروز بود؛ یعنی روز اول فصل بهار بود. حضرت به من فرمودند: «فقال علیه‌السلام أتعرف هذا اليوم» معلی بن خنیس می‌دانی امروز چه روزی است؟ «قلت جعلت فداك هذا يوم تعظمه العجم وتتهادى فيه» عرض کردم: امروز روزی است که عجم و ایرانیان آن را بسیار بزرگ می‌دانند. امام فرمودند: «إنَّ يَومَ النَّيروزِ هُوَ اليَومُ الّذي أخَذَ اللّه ُ فيهِ مَواثيقَ العِبادِ أن يَعبُدوهُ» روزی که خدا پیمان از همه بندگان خود گرفت و تعهد گرفت برای بندگی، آن روز مصادف با نوروز بود.

وی ادامه داد: یعنی روز اول بهار طبیعت «ولا يشركوا به شيئا» روزی که خدا از همه بندگانش میثاق گرفت که برای او شریک قائل نشوند «وهو أول يوم طلعت فيه الشمس» اول روزی که خورشید درخشید و طلوع کرد «وهبت به الرياح وخلقت فيه زهرة الأرض» و بادها به وزیدن درآمد و گل‌ها رویش پیدا کرد در روز نوروز بود. وهو اليوم الذي «اسْتَوَتْ» فيه سفينة نوح علیه‌السلام «عَلَى الْجُودِي» روزی که کشتی نوح بر کوه جودی قرار گرفت همین روز بود.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بیان کرد: امام صادق(ع) مناسبت‌های متعددی را در نوروز نام بردند تا اینکه به این جریان رسیدند. «هو الیوم الذی اخذ فیه النبی لامیرالمومنین العهد بغدیر خم» واقعه غدیر خم به فرموده امام صادق(ع) مصادف با نوروز بود. روزی که رسول خدا(ص) از طرف خدا در 18 ذی‌الحجه سال دهم هجرت از همه مسلمانان بیعت گرفت و مردم اقرار به ولایت علی‌ بن ابیطالب کردند. بعد امام فرمودند: «ما من یوم النیروز الا و نحن نتوقع فیه الفرج» نوروزی نیست که بیاید و بگذرد و ما انتظار فرج صاحب‌الزمان(عج) را نداشته باشیم.

حدائق با بیان اینکه این بشارت مسرت‌بخشی که منتظران باید در ایام نوروز توجه داشته باشند، گفت: امام زمان(عج) را در محافل و مجالس خودمان فراموش نکنیم و همان‌طور که حضرت فرمودند انتظار فرج را از نوروز و شروع طبیعت و تحویل سال می‌کشیم.

فلسفه روزه‌داری

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس در ادامه سخنان خود با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان به تشریح فلسفه روزه‌داری پرداخت و افزود: بیشتر گناهانی که از انسان‌ها سر می‌زند، ریشه در دو ویژگی ناپسند اخلاقی دارد. یکی بحث صفت رذیله‌ غضب و دوم، صفت رذیله‌ شهوت. نوع اشتباهات، خطاها، لغزش‌ها به این دو ویژگی برمی‌گردد و چیزی که می‌تواند این دو صفت زشت را مدیریت و کنترل کند همین روزه‌داری است که قرآن هم می‌فرماید فلسفه‌ روزه‌داری این است که شماها به مقام تقوا نائل شوید و به تقوا برسید.

عضو جامعه روحانیت شیراز اضافه کرد: در حقیقت در این ماه رمضان، انسان‌ها به این باور می‌رسند در عین‌ حالی که می‌توانند غذا بخورند و می‌توانند آب بنوشند، گرسنه می‌شوند و این صبر و بردباری خود را تقویت می‌کنند و بالا می‌برند و نقش زنده‌ روزه و سازنده‌ روزه و ارزشمند روزه این است که روزه، استقامت را در تحمل سختی‌ها بالا می‌برد.

وی تصریح کرد: در عین حالی که می‌توانیم اقدام کنیم به خوردن غذا و آب، گرسنه‌ و تشنه‌ایم و کسی هم نیست، اراده‌ قوی ما به خاطر روزه‌داری، خود را از مصرف کردن مدیریت می‌کنیم. همین اراده را در زندگی داریم، در برابر کارهایی که خدا نمی‌پسندد و همان‌طوری که می‌توانیم خوردن خوراک حلال، خوردن آب پاک در روز رمضان را بر خودمان حرام کنیم، چرا نتوانیم کاری که خدا حرام کرده را بر خود مغلوب نکنیم.

حدائق یادآور شد: مرحوم ملامحسن فیض کاشانی می‌فرماید: ما سه نوع روزه داریم؛ صُوم‌العموم، روزه‌ای که همه باید از آن روزه باشند و آن نگهداری شکم و در روابط اخلاقی و نگهداری خود از مسائل آلودگی‌های جنسی و اخلاقی است. این صوم‌العموم است. یک صوم‌الخصوصی هم داریم که نگهداری چشم و زبان و گوش و دست و پا از آنچه خدا نمی‌پسندد.

وی اظهار کرد: قطعاً در ماه رمضان می‌توانیم به همین صوم‌الخصوص برسیم، یعنی به‌واسطه‌ همین روزه گرفتن مواظب باشیم که روزه‌دار واقعی کسی است که با زبانش، خلاف و با چشمش به حرام نگاه نکند. در ماه رمضان نباید به یک افطاری و سحری خوردن و تغییر وقت غذایی بسنده کنیم و همان اخلاق و رفتار گذشته را داشته باشیم. حضرت زهرای مرضیه(س) فرمود «مَا يَصْنَعُ اَلصَّائِمُ بِصِيَامِهِ إِذَا لَمْ يَصُنْ لِسَانَهُ وَ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ وَ جَوَارِحَهُ؛ روزه‌دار با روزه‌ گرفتن کاری نکرده اگر چشم او، زبان او، گوش او و جوارح او از حرام روزه نباشند.»

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز ادامه داد: این همان صوم‌الخصوصی است که باید در ماه رمضان برای خودمان رقم بزنیم یعنی چشم ما، خداپسندانه ببیند. جوارح ما برای خدا کار کند. این دست ما، دیگر همان دست گذشته نباشد و نشان دهیم میهمان خداییم و در این ضیافت شرکت کرده‌ایم.

حدائق بیان کرد: روزه‌ دیگر را هم مرحوم فیض می‌فرماید: صوم‌الخصوصِ الخصوص؛ روزه‌ خاصّان درگاه ربوبیت است و ترک مکروهات و انجام مستحبات. بشر به جایی می‌رسد که می‌گویند از مرحوم حاج شیخ جعفر کاشف‌الغطاء سؤال کردند که چطور می‌شود یک امام معصوم، نه گناه می‌کند و نه فکر گناه؟ ایشان می‌فرماید من که خاک پای معصوم هم نیستم، به سهم خودم 40 سال است که یک مکروه انجام نداده‌ام. این هم صوم‌الخصوصِ الخصوص است.

انتهای پیام