صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۳۰۵۹۷
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸

مدرسه اسماعیل بن الامین در لیبی بزرگ‌ترین مدرسه حفظ قرآن در لیبی است که کماکان از روش‌های سنتی در این کشور برای حفظ کتاب خدا توسط کودکان و نوجوانان بهره می‌برد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، در کلاس‌های حفظ قرآن مدرسه اسماعیل بن الامین طرابلس، کودکان و نوجوانان در حالی که لباس‌های سنتی بر تن دارند، در ردیف‌های منظمی روی زمین می‌نشینند و قرآن‌های هم اندازه را روی میزهای خود می‌گذارند و با صدای بلند آیات را تلاوت می‌کنند.

این مدرسه که در سال 1967 تاسیس شده، یکی از مهم‌ترین مراکز حفظ قرآن کریم و علوم آن برای دانش آموزان لیبی در هر سنی است.

دانش آموزان در مدرسه اسماعیل بن الامین از پنج یا شش سالگی فراگیری قرآن را شروع می‌کنند  و به تدریج تلفظ حروف، قواعد تجوید و اصول روایی قرآن را فرا می‌گیرند تا اینکه حفظ کامل قرآن کریم را به پایان برسانند.

عبدالسلام الزیتونی، رئیس مرکز اسماعیل بن الامین می‌گوید: شیوه حفظ قرآن کریم در این مدرسه همان روش سنتی با برخی تغییرها نظیر نوشتن آیات در دفتر به جای لوح است.

وی ادامه داد: دانش آموز مبتدی در حفظ قرآن کریم در مرحله نخست به کلاسی به نام «الرشیمه» می‌آید، در آنجا حروف را می‌نویسند و تلفظ آن را یاد می‌گیرند.

الزیتونی گفت: پس از این مرحله، دانش آموز نوشتن قرآن را با املاء می‌آموزد که در اصطلاح محلی به آن «ملّا» می‌گویند و پس از آن مرحله مرور و سپس حفظ آغاز می‌شود.

شیخ الزیتونی با بیان اینکه مدرسه اسماعیل بن الامین در لیبی رتبه اول را دارد، می‌گوید که شاگردان این مدرسه در مسابقات داخلی و بین المللی شرکت می‌کنند.

وی افزود: مدیریت مدرسه به برگزاری مسابقات داخلی با هدف افزایش انگیزه در دانش آموزان اهمیت می‌دهد و ماه رمضان را هم به تلاوت و تجدید نظر بیشتر در محفوظات دانش آموزان اختصاص می‌دهد.

الزیتونی با بیان اینکه تعداد دانش آموزان مدرسه اسماعیل بن الامین به 320 نفر از سنین و مقاطع مختلف تحصیلی می‌رسد، گفت: آموزش در غیر از ماه مبارک رمضان از ساعت سه بعد از ظهر آغاز و بعد از نماز عشاء به پایان می‌رسد و دانش آموزان بر حسن سن و برنامه زمان بندی شده از سوی مدرسه تقسیم می‌شوند.

او با اشاره به اینکه مدرسه بن الامین از فارغ التحصیلان نخبه برای آموزش به نوآموزان استفاده می‌کند، گفت: با این حال این مدرسه به دلیل تعداد بالای دانش آموزان به تعداد بیشتری از اساتید هم نیاز دارد.

الزیتونی با بیان اینکه لیبیایی‌ها روش مکتبخانه‌ای حفظ قرآن کریم را از نیاکان خود به ارث برده و از صیانت کرده‌اند، گفت: هنوز مکتبخانه‌ها با عناوین مختلف در لیبی به حفظ قرآن به روش سنتی وجود دارد.

مدیر مدرسه بن الامین با اشاره به اهتمام والدین لیبیایی‌ها به حفظ قرآن کریم توسط کودکانشان گفت: این برای لیبیایی‌ها یک افتخار بزرگ است که فرزندانشان حافظ قرآن باشند و از همین رو ما به علاقه مندان به علوم قرآن کریم در لیبی و تصمیم‌سازان دعوت می‌کنیم که برای حفظ این میراث مقدس تلاش کنند.

او همچنین خواستار توجه بیش‌تر دولت لیبی به حافظان قرآن کریم و دانش آموزان علوم قرآنی شد و گفت: برکت با همین‌ها می‌‌آید و لیبی در بین کشورهای عربی و اسلامی به حافظان قرآن کریم شهرت دارد.

انتهای پیام