صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۳۰۶۵۲
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳

امام زاده محمد بن اصغر هوگند در شهرستان بشرویه خراسان‌جنوبی هرساله ملجأ مومنان بسیاری است.

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، در فاصله حدود دوازده کیلومتری غرب بشرویه و در دامنه کوه مرکز زیارتی وجود دارد که به نام امام زاده محمد بن اصغر هوگند معروف و مشهور است. از سابقه و شخصیت مدفون در این محل هیچ اطلاع تاریخی در دست نیست و آنچه اهالی به آن اعتقاد دارند این است که این مکان، محل دفن یکی از اولاد امام موسی بن جعفر(ع) است.

این مرکز از قدیم الایام و در حال حاضر مامن زوار و مومنانی است که به عشق اهل بیت(ع) از نقاط همجوار برای زیارت به آن روی می‌آورند و در حال حاضر یک مرکز زیارتی و سیاحتی است.

ایشان با 10 واسطه به امام حسن مجتبی(ع) منسوب بوده و معلوم شده كه يكی از گوهرهای گرانبهای خاندان عصمت و طهارت(ع) كه قرن‏‌های متمادی مردم اين ديار پروانه شمع وجودش بوده‏‌اند از فرزندان دومين امام شيعيان حضرت امام حسن مجتبی(ع) هستند.

فضای داخلی امامزاده تا ارتفاع ۱.۲۰ متر از سنگ مرمر و مابقی دیوار تا سقف گچبری شده است. نمای داخلی گنبد نیز به گونه زیبایی نقاشی شده است. محوطه بیرونی امامزاده هوگند نیز با آجر سفال سه سانتی نماکاری شده و گنبد آن نیز سیمانکاری و به رنگ آبی مزین شده است.

این مکان مقدس در نزد مردم شهرستان بشرویه دارای مقبولیت زیادی است و مردم در تمام ایام سال به ویژه در بهار و تابستان به این بقعه متبرکه مشرف می‌شوند و ضمن زيارت و نماز جماعت و قرائت ادعيه روح خود را تلطيف و از فضای تفريحی سالم آن نيز در جمع‏ های خانوادگی كمال استفاده را می‌برند‌.

در اواسط سال ۱۳۹۰ با تلاش‏‌های انجام شده از طرف اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان بشرويه و هيئت امنا، شجره‌نامه امامزاده محمدبن اصغر(ع) از مركز دايرة‏المعارف بقاع متبركه استخراج و تحويل داده شد و طی مراسم باشكوهی در محل بقعه و با حضور انبوه مردم شهرستان پرده‏ برداری شد.

بقعه متبرکه محمدبن‌اصغر(ع) در ایام نوروز پذیرای زائران و گردشگران زیادی از شهرستان‌های فردوس، کاشمر، طبس و بردسکن بوده و سالانه 30 هزار نفر برای زیارت به این بقعه متبرکه مشرف می‌شوند.

آب شرب مورد استفاده زائران و مسافران توسط شبکه لوله کشی و از طریق تعدادی آب سردکن و سکوهای آب شرب تأمین می‌شود. همچنین 70 خادم افتخاری، یک خادم ثابت و 5 نفر خادم فصلی در مراسمات برگزار شده به زائرین خدمت می‌کنند.

انتهای پیام