صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۴۱۳۴۰
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد؛

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر قرآن به بیان احادیث و روایاتی درباره شب‌زنده‌داری و برکات نماز شب پرداخت و گفت: شب‌زنده‌داران در زمان هول و هراسِ همه‌گیر قیامت،در آغوش امن خدا خواهند بود.

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین، در جلسه تفسیر قرآن کریم و در ادامه شرح آیات سوره مبارکه مزمل، گفت: بخش اول سوره به دو موضوع مهم شب‌زنده‌داری و نماز شب پرداخته است.

وی با بیان اینکه شب زنده‌داری اعم از نماز شب است، ادامه داد: ممکن است کسی بیدار شود اما کاری با نماز شب نداشته باشد، قرآن بخواند، مطالعه کند یا بر حسب کار و وظیفه خود شیفت شب داشته یا مرزبانی هوشیار باشد؛ اما یکی از فرصت‌های مهم شب زنده‌داری خواندن «نماز شب» و «قرائت قرآن» است.

این مفسر قرآن اظهار کرد: برخی بزرگان از طلیعه سوره مزمل دریافته‌اند که فرصت شب و سحر بسیار ارزشمند است و نباید آن را به خواب گذراند. گرچه ما به خواب هم نیاز داریم اما سفارش شده اگر خواب با مقدمات لازم همچون وضو داشتن یا قرائت قرآن به هنگام خوابیدن صورت گیرد خواب نیز همچون دانشگاه برای ما الهام‌بخش شده و آموزش معنوی در پی خواهد داشت.

وی ضمن بیان اینکه در این جلسه به بیان احادیث و روایاتی در باب شب‌زنده‌داری و برکات نماز شب خواهیم پرداخت، بیان کرد: حدیثی از امام صادق (ع) در کتاب وسائل‌الشیعه، جلد هشتم، صفحه ۱۵۴ آمده است که می‌فرماید آیات ابتدایی سوره مزمل در مورد امیرالمؤمنین(ع) و شیعیانی که پیرو او هستند نازل شده است؛ کسانی که پهلوهای خود را از رختخواب جدا می‌کنند، دو سوم شب که به پایان رسید با حالت رغبت به خدای خود روی می‌آورند، هم به سبب گناهان از خدا واهمه دارند و به او پناه می‌بردند و هم به سبب آنچه نزد خداست و به وعده‌هایی که خدا داده دلبسته و امیدوارند.

شب‌زنده‌داری آمیختگی خوف و رجاست

آیت‌الله عابدینی افزود: شب‌زنده‌داران هر شب با امیدی جدید از خواب بیدار می‌شوند تا شاید در دل شب خداوند لطفی کرده و دست آن‌ها به جایی برسد. خدا هم در قرآن خطاب به پیامبر اعلام کرده که چه چیزهایی به آن‌ها عطا خواهد کرد و علاوه بر وعده بهشت در جوار پیامبر به آن‌ها پناه خواهد داد. علاوه بر آن شب‌زنده‌داران در زمان هول و هراسِ همه‌گیر قیامت، در آغوش امن خدا خواهند بود.

وی ادامه داد: در حدیث دیگری از معاذ‌ بن‌ جبل نقل است که در جنگ تبوک در خدمت پیامبر بودیم که گرمای شدید و تشنگی به ما عارض شد و همه متفرق شدند و من احساس کردم که به رسول خدا(ص) بسیار نزدیک هستم، جلوتر رفتم و خدمت حضرت رسیدم و درخواست کردم که یا رسول‌الله چیزی به من یاد بدهید که مرا بهشتی کرده و از جهنم دور کند.

این مفسر قرآن گفت: حضرت فرمودند که سؤال مهم و ارزشمندی مطرح کردی، پس خدا را عبادت کن، برای خدا شریک قرار مده، نماز را اقامه کن، زکات واجب را ادا کن، روزه ماه رمضان را به جای آور. سپس حضرت توقفی کرد و گفت به سبب سؤال مهمی که طرح کردی لایق توجهی بیش از اینها هستی و اگر بخواهی من درهای خیر و رحمت را به تو نشان خواهم داد. عرض کردم یا رسول‌الله از خدا می‌خواهم که درهای خیر و رحمت توسط شما به روی من گشوده شود. حضرت فرمودند ای معاذ بن‌ جبل، روزه سپری در برابر بدی‌هاست و صدقه جلوی خطاها و لغزش‌ها را می‌گیرد و این اهمیت دارد که انسان نیمه شب به پا خیزد و خدا را از خداوند طلب کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با اشاره به کتاب حدیث وسائل‌الشیعه تصریح کرد: در صفحه ۱۶۰ از جلد هشتم این کتاب آمده است که امام صادق(ع) فرموده‌اند؛ قیام شب برای نماز و عبادت و شب زنده‌داری را رها نکن، اگر کسی این توفیق را رها کند، مغبون خواهد ماند که یکی از نام‌های روز قیامت «یوم التغابن» است.

وی در شرح روایتی دیگر گفت: شخصی از امام صادق(ع) سؤال کرد که مردم روایتی از رسول خدا نقل می‌کنند و می‌گویند ساعتی در شب است که هر مؤمنی در آن ساعت دعا کند جواب دعایش را خواهد گرفت امام صادق(ع) فرمودند درست است. سؤال کرد آن ساعت چه زمانی از شب است؟ امام فرمودند «از نصف شب تا یک سوم باقی مانده از شب». سؤال کرد شب خاصی مدنظر رسول خدا بوده یا تمامی شب‌ها را شامل می‌شود؟ حضرت فرمودند در تمامی شب‌ها این ظرفیت وجود دارد.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: بسیاری برکات عبادت نیمه شب را تجربه کرده‌اند. اگر کسی از صمیم قلب نیت و آرزو کند که در نیمه شب بیدار شده و با خدا خلوت کند کائنات دست در دست هم داده و شرایط بیداری او را فراهم می‌کنند که این از لطف خداوند است و قابلیت آزمایش دارد. عزم خود را جزم کرده و با توکل به خدا نیت کنید که در نیمه شب بیدار شوید و خدا هم عنایت خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: امام باقر(ع) فرمودند که اگر از خدا بخواهید و تصمیم بگیرید که در ساعتی از شب بیدار شوید، خداوند فرشتگان را مأمور می‌کند تا حرکتی در شما ایجاد کرده و شما را برای بیداری و شب‌زنده‌داری مهیا کنند.

بیدار شویم تا مغبون نباشیم

این مفسر قرآن در بیان اهمیت نماز شب و تشویق شیعیان به آن بیان کرد: در حدیثی از امام معصوم آمده است «کسی که نماز شب را به جای نیاورد از ما نیست». امام صادق (ع) فرمودند ثواب تمامی اعمال حسنه در قرآن ذکر شده جز نماز شب؛ به سبب عظمتی که نماز شب در نزد خدای متعال دارد ثواب آن در قرآن نگنجیده است.

وی افزود: کسی نمی‌داند که چشم‌روشنی که خدا به اهل نماز شب می‌دهد چیست. اما قطعاً چشم و دل آن‌ها روشن می‌شود، اگر مأیوس باشند امیدوار می‌شوند، اگر گرفتارند مشکل آن‌ها رفع می‌شود، اگر انگیزه دینی و ایمانی آن‌ها ضعیف باشد انگیزه پیدا می‌کنند، اگر نیازمند تقویت کرامت انسانی باشند کرامت انسانی آن‌ها اعتلا پیدا می‌کند و احساس اعتماد به خدای متعال در آن‌ها از اوج می‌گیرد.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: از امام سجاد(ع) سؤال شد چرا کسانی که اهل عبادت نیمه‌شب هستند چهره‌هایی نیکو پیدا می‌کنند؟ امام فرمودند چون آن‌ها بهترین زمان را برای انس و الفت و خلوت با خدای متعال انتخاب کرده‌اند و خدا نورش را به آن‌ها عنایت کرده و با نور خود آن‌ها را پوشش داده است.

وی ادامه داد: قرآن و هدایت اهل‌بیت(ع) انوار زندگی ما هستند. هر کس به اینها نزدیک شده و با کلام و سیره و سنت آن‌ها زندگی کند به همان نسبت نورانی خواهد شد. یکی دیگر از منابعی که انسان را نورانی می‌کند نماز شب و شب‌زنده‌داری است. اینها با خدا خلوت می‌کنند و خدا هم کسوت نور را بر آن‌ها می‌پوشاند. همچنین به قرآن خواندن بین‌طلوع فجر و طلوع آفتاب بسیار سفارش شده که تأثیر ویژه‌ای بر زندگی ما خواهد گذاشت.

این مفسر قرآن در بیان ویژگی‌های شب‌زنده‌داری گفت: در نیمه‌های شب بیشترین مطابقت بین زبان و افکار انسان وجود دارد، در خلوت شب دل و زبان با هم یکی می‌شوند، نشاط معنوی بیش از هر زمان دیگری است چرا که در نیمه‌های شب خبری از ریاکاری نیست و دیگر اینکه در نیمه شب حضور قلب بیشتر است و باطن انسان به نحو احسنت برای درک حقایق آمادگی دارد.

وی در ادامه جلسه به موضوع قرآن پرداخت و گفت: پیامبر فرمودند که قرآن را واضح و آشکار قرائت کنید(ترتیل) مانند شعر نخوانید. آیات قرآن ریز و درشت دارد؛ جایی از قرآن نیاز به پایین آوردن صدا و جایی از قرآن نیاز به اوج گرفتن دارد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: در تفسیر نورالثقلین حدیثی از امام صادق(ع) نقل است که فرمودند «قرآن را نباید به سرعت قرائت کرد، تند و تند خواندن و بی‌توجه از معانی گذشتن صحیح نیست بلکه باید با ترتیل خواند تا اگر به آیه‌ای رسیدید که خداوند راجع به بهشت صحبت می‌کند اندکی تأمل کنید و بهشت را از خدا طلب کنید و اگر در ادامه به آیه رسیدید که وصف جهنم است توقف کرده و از جهنم به خدا پناه ببرید».

وی در پایان اظهار کرد: رسول خدا فرمودند «قیامت که شود، به کسی که با قرآن انس گرفته، گفته می‌شود بخوان و بالا برو». هر آیه یک فرصت ترقی است. باید خودمان را به آیات نورانی قرآن وصل کنیم تا در قیامت بتوانیم از فرصت ترقی برخوردار شویم. تا قیامت ما به یوم‌الحسره و یوم‌التغابن تبدیل نشود.

انتهای پیام