صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۴۳۷۱۸
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹
سفیر واتیکان در ایران:

اسقف اعظم آندژی یوزوویچ، سفیر واتیکان در ایران ضمن بازدید از دانشگاه ادیان و مذاهب، گفت: ارتباط ۷۰ ساله میان جمهوری اسلامی ایران با واتیکان و تعاملات گسترده‌ای که با عنوان گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت انجام گرفته است، آینده مطئمن و ایمنی را برای این تعاملات در پی خواهد داشت.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، سفیر واتیکان در ایران با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب در زمینه ایجاد روابط برادرانه عمیق مبتنی بر همگرایی و تلاش برای تقویت پل‌های گفت‌وگو و همزیستی میان انسان‌ها با عنوان «سریر مقدس و جهان امروز» به سخنرانی پرداخت.

وی تاکید کرد: دیدار پاپ فرانسیس و آیت‌الله سیستانی هیچ‌گاه از یاد ما و سریر مقدس پاک نخواهد شد.

تمجید از دیدار آیت‌الله سیستانی و پاپ

یکی از نکات بسیار مهمی که آند ژی یوزوویچ در ابتدای سخنرانی بدان اشاره کرد دیدار تاریخی پاپ فرانسیس و آیت‌الله‌العظمی سیستانی در عراق بود، وی در این خصوص گفت: ملاقاتی که بدون پروتکل و تشریفات مرسوم در بیت معظم‌له انجام گرفت و گفت‌وگوها و مطالب بسیار خوب و سازنده‌ای که در جریان این سفر و گفت‌و‌گو رغم خورد، از هر حیثی به‌یادماندنی و شگفت‌انگیز بود.

آند ژی یوزوویچ بیان کرد: به میمنت گرامیداشت سالگرد گفت‌وگوی تاریخی، واکنش پاپ فرانسیس را در سال گذشته به همراه داشت تا ایشان با ارسال نامه‌ای یاد و خاطره گفت‌وگوی میان جهان اسلام و مسیحیت را زنده نگه دارد.

سفیر واتیکان در ایران با اشاره به تاریخ روابط میان ایران و واتیکان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران باسابقه طولانی‌مدت خویش ارتباط مستمری با جامعه مسیحیان و سریر مقدس در واتیکان داشته است. ارتباط و تعاملی که همواره از جانب رئیس‌جمهورهای مختلف دولت ایران پیگیری و حاصل‌شده است.

رابطه 70 ساله ایران و واتیکان

وی افزود: اما نکته مهمی که وجود دارد رابطه ۷۰ ساله میان ایران و واتیکان است که همواره دارای فراز و نشیب بوده است و کماکان ما امیدواریم این تعاملات روبه‌پیشرفت و ترقی باشد.

وی با اشاره به دیدار تاریخی پنجمین رئیس‌جمهور ایران با پاپ بندیکت شانزدهم به دو دیدار دیگری که توسط محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی با رهبر کاتولیک‌های جهان انجام گرفت، اشاره کرد و آنان را نمونه‌هایی از تمایل همیشگی جمهوری اسلامی در حفظ تعامل و همبستگی میان جهان اسلام و مسیحیت عنوان کرد.

نکته دیگری که در این جلسه حائز اهمیت بود، اشاره سفیر واتیکان به «کنفرانس جهانی برادری و انسانی» و دیدار تاریخی پاپ فرانسیس با شیخ الازهر در ابوظبی بود. وی تاکید کرد: ملاقات ارزشمند پاپ فرانسیس در این رویداد چند فرهنگی که حاصل آن عقد مرامنامه انسانی و هماهنگی مضاعف جهان اسلام و مسیحیت به‌منظور تقویت ارزش‌های صلح و ترویج فرهنگ گفت‌وگو، تسامح، همزیستی میان ملت‌های مختلف، حفظ انسان از خشونت، افراط، فقر و بیماری است، ارزشمند است.

سفیر واتیکان در پایان با اشاره به جملات و نقل و قول‌های معروفی از رهبران گذشته کلیسای کاتولیک، یادآوری کرد: تمام پاپ‌های سابق و رهبران کلیسای کاتولیک در این عبارات متفق‌القول هستند که دین باید در خدمت برادری، برابری و انسانیت باشد و ارتباطی میان تروریست و دین وجود ندارد اما متأسفانه برخی مواقع نسبت‌ها و قرائت‌های ناروایی از دین توسط برخی گروه‌های رادیکال و افراطی ارائه می‌شود که ارتباطی با دین ندارد.

انتهای پیام