وی افزود: خداوند در آیه ۱۲۹ سوره مبارکه بقره میفرماید: رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ؛ پروردگارا در ميان آنان فرستادهاى از خودشان برانگيز تا آيات تو را بر آنان بخواند و كتاب و حكمت به آنان بياموزد و پاكيزه شان كند زيرا كه تو خود شكست ناپذير حكيمى.
کمیلی با بیان اینکه همچنین در آیه ۲ سوره مبارکه جمعه میخوانیم: هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ؛ اوست خدایی که میان عرب امّی (یعنی قومی که خواندن و نوشتن نمیدانستند) پیغمبری بزرگوار از همان مردم برانگیخت که بر آنان آیات وحی خدا تلاوت میکند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاک میسازد و شریعت و احکام کتاب سماوی و حکمت الهی میآموزد و همانا پیش از این همه در ورطه جهالت و گمراهی آشکار بودند.
وی بیان کرد: احادیث متعددی نیز از اهلبیت صادر شده مبنی بر اینکه آفرینش انسان هدفدار است و استکمال و اتصاف به صفات کمالی پروردگار عالیترین هدفی است که بشر میتواند به آن برسد و هدف بعثت انبیا و تعیین ائمه هدی برای تحقق این هدف عالی است.
مدیر بنیاد مهدویت خراسانجنوبی با بیان اینکه هموار کردن این راه، از طریق تربیت اخلاقی است که رسولان و پیشوایان دینی عهدهدار آن هستند، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) در تبیین هدف بعثتش بر اتمام مکارم الاخلاق تأکید میکند و میفرماید: «إنّی بعثت لأتمم مکارم الأخلاق» اخلاق مهدوی با جستوجو در آیات قرآن و استفاده از روایات اهل بیت، «دنیاداری» و نه «دنیاگرایی» را به عنوان ارزشی مثبت به نظام اخلاقی وارد میکند و این تغییر باعث تحولاتی در ضریب اهمیت بعضی از ارزشها و ضد ارزشها و پارهای تحولات در تعاریف و نسبتهای میان ارزشهای اخلاقی و تغییر نگرش نسبت به برخی از مصادیق آنها است.
وی با بیان اینکه حقیقت دنیا جریان رحمت و حیات الهی و سراسر جهان آیات و نشانههای اوست، اظهار کرد: با رجوع به آیات قرآن کریم و با تأمل و دقت در قرآن میتوان آیاتی را مشاهده کرد که خدای متعال در آن سیمای صالحان را با شاخصها و ویژگیهای طلایی معرفی کرده است، از جمله مهمترین و کاربردیترین خصوصیاتی که برای صالحان برشمرده میشود بعد از ایمان راسخ به خدای متعال و حیات ابدی، عدم بیتفاوتی و سکوت در مقابل شیوع و فراگیری خوبیها و زشتیها در جامعه است.
مدیر بنیاد مهدویت خراسانجنوبی بیان کرد: در واقع براساس منطق و فرهنگ قرآن، صالحان واقعی افرادی هستند که دغدغه فکری، علمی و فرهنگی آنها در فرهنگ و تمدن نبوی نهادینه کردن فضایل اخلاقی در جامعه و ریشهکن کردن مفاسد مختلف اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی و قضایی در جامعه است. خدای متعال در قرآن کریم این چنین به این عنصر و شاخص ممتاز صالحان اشاره میفرماید و در آیه ۱۱۴ سوره آل عمران میفرماید: يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَأُولَئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ؛ به خدا و روز قيامت ايمان دارند و به كار پسنديده فرمان مى دهند و از كار ناپسند باز مى دارند و در كارهاى نيک شتاب مىکنند و آنان از شايستگانند.
کمیلی با اشاره به نگریستن به زندگی صالحان، ادامه داد: با اندکی دقت و تأمل در استراتژی و راهبردی که امام خمینی(ره) در مسیر انتظار در پیش گرفته بود، به خوبی میتوان این مهم را در سلوک معنوی و سیاسی ایشان مشاهده کرد، هر چند برخی مدعیان تفکر و اندیشه مهدویت، سعی داشتند با روحیه انزوا گرایانه خود، امام خمینی(ره) را به سکوت در برابر منکر واقعی، مجبور کنند، ولی رهبر کبیر انقلاب با فهم دقیق و صحیح از فرهنگ انتظار وظیفه همگان را نهادیه کردن امر به معروف و نهی از منکر در سطح کلان جامعه و مقابله با استکبار جهانی میدانست.
وی افزود: امام خمینی(ره) در خصوص خطر انتظار منفعلانه و غیر سازنده بارها هشدار داده و به این نکته تأکید داشتند افرادی که برای ظهور نسخه بیتفاوتی در برابر آلودگی و گناه جامعه و همچنین ترک امر به معروف نهی از منکر را تجویز میکنند رویکردشان انحراف از اسلام و باورشان مخالف رویکرد قرآن کریم است.
کمیلی ادامه داد: یکی دیگر از عناصر و فاکتورهای بسیار مهم در دستیابی به عمل صالح بهرهمندی از فضیلت بسیار مهم و کلیدی تقوا و پارسایی در سلوک مهدوی است و از برخی آیات میتوان دریافت که رابطه تنگاتنگی که بین عمل صالح و تقوا وجود دارد. با رجوع به آیات قرآن کریم به خوبی میتوان یکی دیگر از خصوصیات و شاخصهای مصلحان در جامعه را شتاب به سوی مکارم اخلاقی و اعمال صالح برشمرد همانگونه که خداوند در آیه ۶۱ سوره مبارکه مومنون میفرماید: أُولَئِكَ يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَهُمْ لَهَا سَابِقُون؛ آنانند كه در كارهاى نيك شتاب مىورزند و آنانند كه در انجام آنها سبقت مى جويند.
کمیلی اظهار کرد: منتظران ظهور امام عصر(عج) که در آخر زمان حکومت صالحان را برپا خواهند کرد، باید در انجام امور نیک و صالح هرگز درنگ و تردیدی به خود راه ندهند، رویکرد جهادی و قرآنی که به خوبی میتوان گوشههایی از آن را در بدنه جهادی و نیرویهای انقلابی و مخلص مشاهده کرد، افرادی که در کمک کردن به مستضعفان و نیازمندان، از همگان پیش قدم بوده، در یاریرسانی به سیلزدگان و گرفتاران در بلایای طبیعی مقدم هستند، در امدادرسانی به بیماران همگیر همچون کرونا ویروس خود را دارای مسئولیت وظیفه روشن میبینند، و در تمام عرصههای مختلف زندگی هر زمان کاری نیکی لازم باشد آنها پیش قراولان عرصه جهاد و امداد رسانی هستند.
وی در پایان اظهار کرد: لازمه دستیابی به حکومت صالحان و مقدمه چینی برای برپایی حکومت امام زمان(عج)، داشتن مشی و سلوک پرهیزکارانه در زندگی است، موضوعی که به خوبی در فرهنگ روایات نیز مورد تأکید و سفارش قرار گرفته است و اما در پايان باید گفت هرکس باید به خود رجوع کند و ابتدای معنای سلوک مهدوی را در خود بیابد چراکه با سلوک مهدوی در شخصیت تک تک افراد به رفتار مهدوی اجتماعی دست مییابیم.