صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۶۹۰۵۱
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

مدیر بنیاد مهدویت خراسان‌جنوبی گفت: اخلاق مهدوی با جست‌وجو در آیات قرآن و استفاده از روایات اهل بیت، «دنیاداری» و نه «دنیاگرایی» را به‌عنوان ارزشی مثبت به نظام اخلاقی وارد می‌کند و این تغییر باعث تحولاتی در ضریب اهمیت بعضی از ارزش‌ها و ضد‌ارزش‌ها و پاره‌ای تحولات در تعاریف و نسبت‌های میان ارزش‌های اخلاقی و تغییر نگرش نسبت به برخی از مصادیق آنها است.

حجت‌الاسلام حسین کمیلی، مدیر بنیاد مهدویت خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در خصوص ویژگی‌های زندگی مهدوی اظهار کرد: تمام آموزه‌های اهل‌بیت برای تحقق اهداف رسالت و امامت است و از مهم‌ترین هدف‌های رسالت انبیا و امامت ائمه، تعلیم و تربیت و تزکیه اخلاقی مردم به‌شمار می‌آید.

وی افزود: خداوند در آیه ۱۲۹ سوره مبارکه بقره می‌فرماید: رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ؛ پروردگارا در ميان آنان فرستاده‏‌اى از خودشان برانگيز تا آيات تو را بر آنان بخواند و كتاب و حكمت به آنان بياموزد و پاكيزه‏ شان كند زيرا كه تو خود شكست‏ ناپذير حكيمى.

کمیلی با بیان اینکه همچنین در آیه ۲ سوره مبارکه جمعه می‌خوانیم: هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ؛ اوست خدایی که میان عرب امّی (یعنی قومی که خواندن و نوشتن نمی‌دانستند) پیغمبری بزرگوار از همان مردم برانگیخت که بر آنان آیات وحی خدا تلاوت می‌کند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاک می‌سازد و شریعت و احکام کتاب سماوی و حکمت الهی می‌آموزد و همانا پیش از این همه در ورطه جهالت و گمراهی آشکار بودند.

وی بیان کرد: احادیث متعددی نیز از اهل‌بیت صادر شده مبنی بر اینکه آفرینش انسان هدف‌دار است و استکمال و اتصاف به صفات کمالی پروردگار عالی‌ترین هدفی است که بشر می‌تواند به آن برسد و هدف بعثت انبیا و تعیین ائمه هدی برای تحقق این هدف عالی است.

مدیر بنیاد مهدویت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه هموار کردن این راه، از طریق تربیت اخلاقی است که رسولان و پیشوایان دینی عهده‌دار آن‌ هستند، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) در تبیین هدف بعثتش بر اتمام مکارم الاخلاق تأکید می‌کند و می‌فرماید: «إنّی بعثت لأتمم مکارم الأخلاق» اخلاق مهدوی با جست‌وجو در آیات قرآن و استفاده از روایات اهل بیت، «دنیاداری» و نه «دنیاگرایی» را به عنوان ارزشی مثبت به نظام اخلاقی وارد می‌کند و این تغییر باعث تحولاتی در ضریب اهمیت بعضی از ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها و پاره‌ای تحولات در تعاریف و نسبت‌های میان ارزش‌های اخلاقی و تغییر نگرش نسبت به برخی از مصادیق آنها است.

وی با بیان اینکه حقیقت دنیا جریان رحمت و حیات الهی و سراسر جهان آیات و نشانه‌های اوست، اظهار کرد: با رجوع به آیات قرآن کریم و با تأمل و دقت در قرآن می‌توان آیاتی را مشاهده کرد که خدای متعال در آن سیمای صالحان را با شاخص‌ها و ویژگی‌های طلایی معرفی کرده است، از جمله مهم‌ترین و کاربردی‌ترین خصوصیاتی که برای صالحان برشمرده می‌شود بعد از ایمان راسخ به خدای متعال و حیات ابدی، عدم بی‌تفاوتی و سکوت در مقابل شیوع و فراگیری خوبی‌ها و زشتی‌ها در جامعه است.

مدیر بنیاد مهدویت خراسان‌جنوبی بیان کرد: در واقع براساس منطق و فرهنگ قرآن، صالحان واقعی افرادی هستند که دغدغه فکری، علمی و فرهنگی آنها در فرهنگ و تمدن نبوی نهادینه کردن فضایل اخلاقی در جامعه و ریشه‌کن کردن مفاسد مختلف اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی و قضایی در جامعه است. خدای متعال در قرآن کریم این چنین به این عنصر و شاخص ممتاز صالحان اشاره می‌فرماید و در آیه ۱۱۴ سوره آل عمران می‌فرماید: يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَأُولَئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ؛ به خدا و روز قيامت ايمان دارند و به كار پسنديده فرمان مى‏ دهند و از كار ناپسند باز مى دارند و در كارهاى نيک شتاب مى‌کنند و آنان از شايستگانند.

کمیلی با اشاره به نگریستن به زندگی صالحان، ادامه داد: با اندکی دقت و تأمل در استراتژی و راهبردی که امام خمینی(ره) در مسیر انتظار در پیش گرفته بود، به خوبی می‌توان این مهم را در سلوک معنوی و سیاسی ایشان مشاهده کرد، هر چند برخی مدعیان تفکر و اندیشه مهدویت، سعی داشتند با روحیه انزوا گرایانه خود، امام خمینی(ره) را به سکوت در برابر منکر واقعی، مجبور کنند، ولی رهبر کبیر انقلاب با فهم دقیق و صحیح از فرهنگ انتظار وظیفه همگان را نهادیه کردن امر به معروف و نهی از منکر در سطح کلان جامعه و مقابله با استکبار جهانی می‌دانست.

وی افزود: امام خمینی(ره) در خصوص خطر انتظار منفعلانه و غیر سازنده بارها هشدار داده و به این نکته تأکید داشتند افرادی که برای ظهور نسخه‌ بی‌تفاوتی در برابر آلودگی و گناه جامعه و همچنین ترک امر به معروف نهی از منکر را تجویز می‌کنند رویکردشان انحراف از اسلام و باورشان مخالف رویکرد قرآن کریم است.

کمیلی ادامه داد: یکی دیگر از عناصر و فاکتورهای بسیار مهم در دست‌یابی به عمل صالح بهره‌مندی از فضیلت بسیار مهم و کلیدی تقوا و پارسایی در سلوک مهدوی است و از برخی آیات می‌توان دریافت که رابطه تنگاتنگی که بین عمل صالح و تقوا وجود دارد. با رجوع به آیات قرآن کریم به خوبی می‌توان یکی دیگر از خصوصیات و شاخص‌های مصلحان در جامعه را شتاب به سوی مکارم اخلاقی و اعمال صالح برشمرد همانگونه که خداوند در آیه ۶۱ سوره مبارکه مومنون می‌فرماید: أُولَئِكَ يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَهُمْ لَهَا سَابِقُون؛ آنانند كه در كارهاى نيك شتاب مى‌ورزند و آنانند كه در انجام آنها سبقت مى ‌جويند.

کمیلی اظهار کرد: منتظران ظهور امام عصر(عج) که در آخر زمان حکومت صالحان را برپا خواهند کرد، باید در انجام امور نیک و صالح هرگز درنگ و تردیدی به خود راه ندهند، رویکرد جهادی و قرآنی که به خوبی می‌توان گوشه‌هایی از آن را در بدنه جهادی و نیروی‌های انقلابی و مخلص مشاهده کرد، افرادی که در کمک کردن به مستضعفان و نیازمندان، از همگان پیش قدم بوده، در یاری‌رسانی به سیل‌زدگان و گرفتاران در بلایای طبیعی مقدم هستند، در امدادرسانی به بیماران همگیر همچون کرونا ویروس خود را دارای مسئولیت وظیفه روشن می‌بینند، و در تمام عرصه‌های مختلف زندگی هر زمان کاری نیکی لازم باشد آنها پیش قراولان عرصه جهاد و امداد رسانی هستند.

وی در پایان اظهار کرد: لازمه دست‌یابی به حکومت صالحان و مقدمه چینی برای برپایی حکومت امام زمان(عج)، داشتن مشی و سلوک پرهیزکارانه در زندگی است، موضوعی که به خوبی در فرهنگ روایات نیز مورد تأکید و سفارش قرار گرفته است و اما در پايان باید گفت هرکس باید به خود رجوع کند و ابتدای معنای سلوک مهدوی را در خود بیابد چراکه با سلوک مهدوی در شخصیت تک تک افراد به رفتار مهدوی اجتماعی دست می‌یابیم.

 

انتهای پیام