صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۲۳۴۴۱
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۰
گفت‌وگوی ایکنا با علاء‌المحدثین/ ۴

جواد علاء‌المحدثین؛ پژوهشگر دینی می‌گوید: ابن‌کثیر دمشقی بخشی از خطبه غدیر را حذف کرده و گفته مردم از علی(ع) شکایت کردند، سپس خطبه غدیر را نقل می‌کند؛ یعنی این دو واقعه را که حداقل ده روز فاصله داشتند پشت هم نقل کرده است تا این‌طور القا کند خطبه غدیر پاسخ به شکایت یمنی‌ها بوده.

جواد علاء‌المحدثین؛ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا درباره نقل واقعه غدیر از ابن‌کثیر دمشقی گفت: ابن‌کثیر دمشقی که رویکرد سلفی داشته خواسته ماجرای یمن را با واقعه غدیر پیوند بزند لذا گفته آنجا یک شکایتی از پیامبر(ص) شده بود و در غدیر، پیامبر(ص) پاسخ این شکایت را داد. اولا خود ابن‌کثیر در این مسئله مرتکب تحریف شده است. اشاره کردم که قدیمی‌ترین منبع این داستان سیره ابن‌اسحاق است ولی سیره ابن‌اسحاق موجود نیست اما ابن‌هشام بخش‌هایی از آن را نقل کرده است. یک بخشی که ابن‌هشام آن را نقل کرده ولی ابن‌کثیر در نقلش به آن اشاره نکرده است این است که ابن‌هشام می‌گوید مردم از علی(ع) شکایت کردند، سپس حضرت خطبه خواندند و بعد برای مراسم حج و آموزش حج به مردم رفتند. از اینجا روشن می‌شود که ماجرای شکایت از حضرت مربوط به قبل از مناسک حج بوده است. ابن‌کثیر این بخش را حذف کرده و گفته مردم از علی(ع) شکایت کردند، سپس خطبه غدیر را نقل می‌کند؛ یعنی این دو واقعه را که حداقل ده روز فاصله داشتند پشت هم نقل کرده است تا این‌طور القا کند خطبه غدیر پاسخ به شکایت یمنی‌ها بوده.

انتهای پیام