وی افزود: اتانازی در دین مسیحیت نیز یک امر ممنوعه است. اتانازی در ۳ شکل انجام میشود؛ اتانازی فعال به این معنا که دکتر تجویز میکند که مادهای تزریق بشه و فرد بمیرد، نوع دوم غیرفعال است. به این معنا که دیگر مادهای در کار نیست و خانواده یا دکتر، مراحل درمان را قطع میکنند و این باعث مرگ میشود و نوع سوم اتانازی، مدل مباشرتی است که فرد بدون تجویز دکتر و بدون تجویز دکتر، مادهای به فرد تزریق شده و میمیرد.
وردان ابوچینا، ضمن معرفی دیدگاه مسیحیت در خصوص اتانازی، بیان کرد: در دیدگاه کتاب مقدس، آموزههای بسیار گستردهای تحت عنوان مقدس بودن انسان داریم و عبارتی که بکار برده شده این است که انسان تصویر خدا روی زمین است. پس انسان آینه خدا روی زمین است و ما حق نداریم جان انسان را تعمدا بگیریم چرا که در کتاب مقدس در بخش «اعمال رسولان»، خداوند، بدن را عطا کرده است و فقط اوست که میتواند این جان را بگیرد و زندگی در دستان خداوند است.
وی افزود: در ۱۰ فرمان هم داریم که شما اجازه کشتن ندارید پس این فرمان شامل نفس نیز میشود. ممکن این سوال پدید بیاید که چرا انسان دچار خودکشی میشود؟ دلیل اصلی، رنج بردن است و چرا خداوند اجازه رنج کشیدن را میدهد و جلوی این را نمیگیرد؟ در داستان یعقوب نبی نیز داریم که وقتی حضرت یعقوب مریض شد و فرزندان خود را از دست داد، از خدا پرسید:« چرا رنجهای مرا پایان نمیدهی؟» خداوند فرمود:«رنج بیپایان است. ولی در کنار آن، توفیق و محبت من هست. از این طریق میتوانید رنج و عذاب را تحمل کنید.»
استاد دانشگاه رگتزبورگ آلمان ضمن بیان چیستی جایگاه خودکشی از دیدگاه مسیحیت، گفت: خودکشی خیانت به نقشه خداوند است و کسی که دچار این میشود به خداوند خیانت کرده است. ما در کتاب مقدس مستقیما راجع به خودکشی گزارهای نداریم اما مثال های فراوانی وجود دارد که افرادی در یهود، پس از خیانت به حضرت عیسی، خودکشی کردهاند. از جمله این مثال، سائول، اولین پادشاه اسرائیل که خود را پس از پیشآمدن مسائلی کشت. در هیچجای کتاب مقدس، خودکشی امری خوشایند و خوبی نیست.
وی ابراز کرد: خودکشی در مقابل قانون طبیعی است و قانون طبیعی این است که انسان فطرتی برای حفظ خود دارد و این یک قانون الهی است. خودکشی در مقابل قدرت خداوند است و فقط خداست که میتواند به زندگی انسان پایان دهد. همچنين خودکشی، بر ضد جامعه نیز هست چرا که با خودکشی، یک فرد از جامعه نیز حذف میشود. البته در الهیات نوین مسیحیت در حال کار و تحقیق روی این پدیده هستیم. این را با ضرس قاطع عرض میکنم که در مسیحیت مدرن، تمام کلیساها علیه این پدیده هستند و ریشه این پدیده را در بیماریهای روانی میدانم. اما بنظر شخص من، مشکل اصلی این است که روحانیون مذهبی در مراکز روانکاوی و بیمارستانها حضور ندارند.
ابوچینا، در خصوص کارگر بیمارستانهای دولتی در کشورهای سکولار، اظهار کرد: در برخی بیمارستانهای خصوصی در کشورهای سکولار، هزینههای زیادی در بخش اخلاق بیولوژیک از افراد گرفته میشود که یک جهتگیری دینی به آنها داده شود اما در بیمارستانهای دولتی، این اجازه وجود ندارد زیرا دولت به ۲ جهت حاضر نیستند روحانیون وارد کار شوند چون هزینهاش را ندارند و نمیتوانند تبلیغ مذهبی کنند. در کرواسی که مذهب قویتر هست، این مسئله امکان پذیر است ولی در فرانسه اینطور نیست.
وی با معرفی نقش برخی کلیساها در حالات مرگ خود خواسته، گفت: کلیساها سه بخش هستند؛ اکثریت کاتولیگ و ارتدوکس مخالف هستند و امکان خودکشی ممکن نیست حتی اگر شخص در یک ماه یا ۱۰ روز بمیرد. در بعضی کلیساها مثل کرواسی، وقتی برای شخص هیچ راهی برای بازگشتی نیست با تماسی که با کشیش مسیحیت کلیسا دارند، اگر این کشیش اجازه دهد، این کشتن اتفاق میافتد. پس ترک درمان در بخش انفعالی است. حتی همین نیز با اکراه انجام میشود.
وردان ابوچینا، در پایان راهکار و اقدامات ادیان در جهت اینکه چه میتوانیم برای جلوگیری از خودکشی کنیم، بیان کرد: به عنوان یک روحانی مسیحی، پیشنهاد میکنم که نسبت به کسی که میخواهد خودکشی کند، موضع منفی نگیریم. در کلیسای کرواسی، بخشی به نام مراقبتهای دینی-روانی راهاندازی کردیم. در این بخش، هرکس، هر مشکلی دارد، افراد متخصص را در این مجموعه تربیت کردیم که به حل مشکل این افراد بپردازندو افرادی که امکان درمان نداشتند، امکان درمان پیدا کردند.
وی یادآور شد: این اقدام، برای کلیسا یک موفقیت محسوب میشود که راهکار و تدبیری عملی، برای حل اینگونه مسائل اندیشیده است. اجازه ندهید که ارگانهایی مانند سازمان ملل که به صورت قانونی، اتانازی را انجام میدهند، بتوانند اینگونه کارها را انجام دهند. در کشورهایی مانند هلند و سوئیس، فردی که میخواهد اتانازی انجام دهد، به دولت هزینهای پرداخت میکند تا به صورت قانونی خودش را آرام آرام، به شکلهای مختلف بکشد.
انتهای پیام