صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۶۸۸۵۰
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰

یک مربی تدبر در قرآن کریم گفت: در قرآن علاوه بر محوریت سوره، پشت سر قرار گرفتن آیات نیز محوریت دارد، برای همین در یک سوره آیه دو با تدبیر خداوند پس از آیه یک می‌آید؛ در ارتباط آیات شاهد انسجام، یکپارچگی، انتقال معنا و مفهوم واحد هستیم که خداوند از انسان به‌عنوان مخاطب آیات انتظار دارد که با تفکر کردن محتوای سوره را دریافت کند.

زهره مظفری، مربی تدبر در قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به اهمیت تدبر در قرآن، گفت: در آیه ۸۲ سوره نساء آمده است «أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ» طبق این آیه خداوند متعال از مردم می‌خواهد که در آیات تدبر کنند برای همین منظور در ابتدا باید مفهوم تدبر در قرآن را دریابیم و بدانیم چه تفاوتی با دیگر رشته‌های قرآنی نظیر تفسیر قرآن کریم دارد.

وی خاطرنشان کرد: تدبر از ریشه «دَبَر» به معنای «پشت» است، تدبر نیز به معنای اخذ تدبیر است یعنی اینکه در متن و آیات قرآن کریم تدبیری به کار رفته است، وقتی مخاطب در آن تدبیر و اندیشه کند و آن را به دست آورد به این کار تدبر کردن می‌گویند. به عبارتی دیگر در هر آیه تدبیری به کار رفته است و اگر بنده در آن اندیشه کند و آن را به دست بیاورد به این عمل او تدبر گفته می‌شود.

این مربی تدبر در قرآن کریم تصریح کرد: «تدبیر» بر وزن «تفعیل» و به معنای پشت‌سر هم قرار گرفتن است؛ همانطور که می‌دانید قرآن از مجموعه سوره‌ها و هر سوره قرآن از مجموعه آیات تشکیل شده است یعنی هر سوره در ارتباطی منسجم و یکپارچه مجموعه آیاتی را در خود در بردارد که این آیات در یک سوره می‌خواهد مطلبی را به ما منتقل کند، ممکن است که این مطلب در سوره‌ای بزرگ به نام بقره با ۲۸۶ آیه منتقل شود و یا ممکن است مطلب خداوند در سوره‌ای با سه آیه بیان شود.

وی افزود: بنابراین علاوه بر محوریت سوره، پشت سر قرار گرفتن آیات نیز محوریت دارد، برای همین در یک سوره آیه دو با تدبیر خداوند پس از آیه یک می‌آید؛ در ارتباط آیات شاهد انسجام، یکپارچگی، انتقال معنا و مفهوم واحد هستیم که خداوند از انسان به‌عنوان مخاطب آیات انتظار دارد که با تفکر کردن محتوای سوره را دریافت کند.

مظفری اظهار کرد: در نکته دوم باید گفت که هر سوره در یک فضای سخن نازل شده است، این بدان معناست که آیات قرآن به‌دلیل مسائل موجود در جامعه یا افراد نازل شده، مثلاً سوره فجر به‌دلیل درگیری مردم با دنیا نازل شده است؛ پس از نزول، سوره ما را به سمتی هدایت می‌کند تا مشکل حل شود و اینجاست که جهت هدایتی سوره مورد توجه قرارمی‌گیرد.

این مربی تدبر در قرآن کریم در پایان بیان کرد: از تدبر در آیات الهی و تفکری که در ارتباط با انسجام آیات به دست می‌آوریم با فضای سخن و جهت هدایتی هر سوره نیز آشنا می‌شویم که هر دو این موضوع را می‌توانیم متوجه شویم و آن را کسب کنیم.

به گزارش ایکنا، در ماه رمضان در تلاش هستیم تا تدبر برخی سوره‌های جزء ۳۰ قرآن کریم را بیان کنیم و در پایان این ماه مبارک، مسابقه‌ای پیرامون نکات مطرح شده برگزار و به نفرات برگزیده جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

انتهای پیام