صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۷۱۸۲۱
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۱

پژوهشگر حوزه مهدویت وعضو موسسه‌كلامی احياء و مركز تخصصی مهدويت همدان به ارائه فاکتور‌های لازم برای تربیت نسل مهدوی پرداخت.

یکی از رسالت‌های تربیتی خانواده‌های مهدوی تربیت نسل مستعد و مهیا از نظر علمی و عملی برای یاوری و اجرای منویات امام زمان(عج) است. خانه‌های نورانی به نور ولایت و امامت، کانون تربیت سربازان امام زمان(عج) و عهده‌دار پرورش دادن یاوران جان بر کف برای حضرت هستند.

به منظور بررسی فاکتورهای لازم برای تربیت نسل مهدوی خبرنگار ایکنا از همدان، با حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی عباسی جزوان، پژوهشگر حوزه مهدویت وعضوموسسه‌ كلامی احياء و مركز تخصصی مهدويت همدان، گفت‌وگویی کرده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانیم:

ایکنا - اهمیت تربیت نسل مهدوی در چیست؟

یکی از رسالت‌های تربیتی خانواده‌های مهدوی تربیت نسل مستعد و مهیا از نظر علمی و عملی برای یاوری و اجرای منویات امام زمان(عج) است. خانه‌های نورانی به نور ولایت و امامت، کانون تربیت سربازان امام زمان(عج) هستند.

پیامبر اکرم(ص) در روایتی می‌فرماید «فرزندانتان را بر سه پایه و خصلت تربیت کنید؛ محبت پیامبرتان، محبت اهل بیت او و قرآن.» تربیت مهدوی، تربیت یک نسل آماده و مهیا برای ظهور است، از این‌رو تربیت چنین نسلی از اهمیت ویژه برخوردار است.

ایکنا _ مفهوم تربیت مهدوی چیست؟

منظور از تربیت مهدوی، تربیت نسلی است که آماده و مهیا باشد. به بیان دیگر، تربیت یک نسل مهدی ‌باور و مهدی‌یاور؛ یعنی نسلی که از نظر علمی، عملی و جسمی رشد و آمادگی لازم برای ظهور حضرت حجت‌(عج) را داشته باشد؛ نسلی که احترام و عشق به امام ‌زمان(عج) در وجودش نهادینه و تبدیل به باور شده باشد. اگر ما موفق به تربیت چنین نسلی شویم، می‌گوییم تربیت یک نسل مهدوی رقم خورده است.

ایکنا _ چگونه می‌توان به تربیت مهدوی فرزندان اهتمام کرد؟

اساس تربیت مهدوی مبتنی بر شناخت است. در روایت داریم «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة»؛ اگر کسی امام زمانش را نشناسد و بمیرد، مرگش مرگ جاهلی است. آیت‌الله جوادی ‌آملی بیان می‌کند مرگ انسان عصاره زندگی اوست. انسان همان‌طور می‌میرد که زندگی کرده‌ است. اگر او دچار جهالت باشد، مرگش هم مرگ جاهلانه می‌شود؛ لذا شناخت، از مؤلفه‌های اصلی تربیت مهدوی است.

در دعای معروف داریم «... اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی»؛ خدایا حجت خودت را به من بشناسان که اگر من حجتت را نشناسم، از دین گمراه می‌شوم. به عبارتی خانواده مهدوی یک خانواده ولایی است.

خانواده‌ای می‌تواند موفق به تربیت نسل منتظر شود که خودش یک خانواده مهدوی باشد. خانواده مهدوی چه خانواده‌ای است؟‌ خانواده‌ای که بنیانش بر اساس قرآن، اهل‌بیت علیهم‌السلام وارزش‌های والای الهی شکل‌گرفته و این مهم‌ترین ویژگی چنین خانواده‌ای است.

نکته مهم اینکه ما باید خانه‌هایمان را به کانون ولایت و دین‌آشنایی تبدیل کنیم. در روایت هم داریم: «تَزاوَرُوا فی بیوتِکُم»؛ در خانه‌هایتان جلسه آشنایی با دین بگذارید،‌ نشست خانوادگی بگذارید و حرف دین بگویید، احادیث و روایات گفته شود. اگر فضای خانواده یک فضای عاطفی باشد ،پیام‌های دینی در آن خیلی بهتر منتقل می‌شود.

خانه باید تبدیل به آموزشگاه علمی قرآن،‌ آموزشگاه حکمت‌پذیر، محفل دیدار محبان اهل‌بیت با هدف احیای امر آن‌ها و کانونی برای آشنایی با امام زمان(عج) شود. البته همه این‌ها نیاز به آموزش و کلاس دارد. ما نمی‌‌توانیم بدون آموزش‌ از خانواده‌هایمان انتظار داشته باشیم در این زمینه موفق باشند؛ بنابراین، مهارت آموزش تربیت یک نسل مهدوی ازضروری‌ترین مهارت‌هایی است که ما باید به خانواده‌هایمان ارائه دهیم.

ایکنا _ چگونه به هدف تربیت مهدوی دست خواهیم یافت؟

خانواده‌ای که می‌خواهد موفق به تربیت یک نسل مهدوی شود، باید سه قانون مهم را در خود نهادینه کند. این قوانین که جزو قوانین و سنت‌های غیرقابل‌تغییرند، عبارت‌اند از خداگرایی، ولی‌گرایی و والاگرایی اخلاقی.

خداگرایی، به این معنا که در خانواده مهدوی باید همه مناسبات حول محور رضایت پروردگار باشد. در همه تصمیماتِ خانواده، باید رضایت پروردگار در نظر گرفته شود و گفتمان غالب در خانواده توحید باشد. قانون خدا محوری باید قانون لایتغیر در خانواده‌های ما باشد. هر کاری می‌خواهند انجام دهند، ببینند خداوند راضی هست یا نه.

تحت هیچ عنوانی نباید خانواده رضایت به انجام کاری خلاف دستور پروردگار بدهد. پدر و مادر باید برروی این مسئله حساسیت نشان بدهند و بچه‌ها را به‌گونه‌ای تربیت کنند که کسب رضایت خداوند برایشان مهم باشد. قانون دوم، ولی‌گرایی و ولی‌محوریاست؛ یعنی هم کسب رضایت خدا و هم امام ‌زمان‌ یکی از قوانین اصلی حاکم بر خانواده باشد. اگر ما نسلی با آن مؤلفه‌هایی که ذکر شد، تربیت کردیم خودبه‌خود اطاعت‌پذیری در او شکل می‌گیرد.

قانون سوم، ارزش‌گرایی اخلاقی است؛ به این مفهوم که خانواده معتقد به انجام اصول اخلاقی باشد.

انتهای پیام