به گزارش ایکنا از خوزستان، داریوش دبیقی، مدیرکل صداوسیمای خوزستان امروز پنج شنبه چهارم اردیبهشت در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: هدف از برگزاری این نشست
وی اظهار کرد: در طول چند سال اخیر که رئیس رسانه ملی سکان هدایت این رسانه را برعهده گرفته است شعار اصلی ایشان هویت محوری و عدالت گستری بود. در راستای همین شعار سند تحول صداو سیما تنظیم و تقدیم مقام معظم رهبری شد. یکی از نکات این سند تحول پرداختن بیش از پیش به استانهای کشور بود. قبلا سهم استانها در شبکه های سراسری سهم ناچیزی بود و کم سهم حضور استانها در شبکه های سراسری افزایش پیدا کرد و در همین راستا استدیوی ایران ما شکل گرفت که بستری است که از طریق آن استانها می توانند در روز ده ساعت در شبکههای سراسری حضور داشته باشند و شبکه به فراخور ماموریت خود، بخشهایی از زمان کاری خود را به شبکههای استانی اختصاص دهد.
مدیر کل صدا و سیما ی خوزستان ادامه داد: این اتفاق بزرگی بود اما باز هم استمرار پیدا کرد و از سوی استانها مطالبه بیشتری صورت گرفت و تصمیم گرفته شد که هفتههای ایرانی را از شبکههای سراسری راه اندازی کنند؛ یعنی در هر فصل، یک استان به مدت یک هفته موضوع شبکههای سراسری بشود و موضوع و محتوای برنامههای شاخص سراسری به آن استان اختصاص یابد.
دبیقی افزود: این طرح بررسی شد و در نهایت به ما اعلام کردند که یکی از استانها پیشگام شود و هز همان آغاز تحت عنوان "ایرانِ جان؛ خوزستانِ ایران" در قالب هفتههای ایران اعلام آمادگی کردیم. ما بر اساس ظرفیتها و مزیتها و توانمندیهای استان در برنامه سازی با اعتماد کامل اعلام آمادگی کردیم و نوشتن طرح آغاز شد.
وی افزود: دبیرخانهای در حوزه برنامه ریزی و نظارت ایجاد شد. معاونین محتوا از اعضای اصلی این دبیرخانه بودند که طرح در آنجا ارائه شد. ما در این طرح همه حوزهها اعم از کشاورزی، اقتصادی، دفاع مقدس، فرصتهای بی بدیل استان، اقوام، آداب و رسوم، خرده فرهنگها، صنعت، صنایع دستی و غیره را در نظر گرفتیم. این طرح بین صدا و سیمای استان و معاونت امور استانها و همچنین قائم مقام رئیس رسانه ملی رفت و برگشت و اصلاح شد و در نهایت رئیس رسانه ملی دستور داد که این طرح در شورای معاونین طرح شود که بلافاصله مورد تایید معاونین قرار گرفت.
دبیقی گفت: این طرح توسط رئیس سازمان یا معاون پارلمانی ایشان در صحن مجلس و در وزارت کشور و در روزهای گذشته نیز در دومین همایش استانداران کل کشور، توسط رئیس سازمان ارائه و اعلام شد خوزستان، استان پیشتاز در پویش هفتههای ایران است و تصمیم گرفته شد ۳ تا ۹ خرداد هفته خوزستان باشد.
مدیر کل صدا و سیمای خوزستان درباره چرایی پیشتازی خوزستان در هفتههای ایران اظهار کرد: خوزستان در همه ابعاد حرف برای گفتن دارد. ما به اندازه کافی کارهای بزرگی در زمینههای مختلف رسانهای انجام داده و دیده شدهایم و نیازی به خودنمایی نداریم.
وی با بیان اینکه صدا و سیمای خوزستان در حوزههای فنی و محتوایی و برنامه سازی جایگاه بالایی دارد، گفت: ما حدود سه سال پیش با تیم جدیدی از معاونتها کار را آغاز و سعی کردیم معاونین را از جوانان مسلط و پخته سازمان انتخاب کنیم و این گام اول بود. گام دوم، زیرساختهای مرکز بود که به جرات میتوانم بگویم از نظر زیر ساختها و بسترهای فنی جزو استانهای آخر بودیم.
دبیقی گفت: در این مدت اقداماتی انجام شد همه دست به دست هم دادند و توانستیم در بازه کوتاهی واحد سیار Full HD استان را راهاندازی کنیم. راه اندازی این واحد توسط مهندسان صداوسیمای استان اتفاق افتاد. بسترهای فتی به شدت معیوب بود که همه بازسازی شد. به روزترین تجهیزات را در بحث صدا و تصویر خریداری و نصب کردیم و اکنون خوزستان از برخوردارترین استان ها در این زمینه است.
مدیر کل صدا و سیمای خوزستان ادامه داد: گام بعدی، بازسازی استودیوها بود. Full HD سازی شبکه، فرآیند پیچیدهای است که در برخی استان سه تا ۵ سال طول کشیده است. ما در یک سال گذشته بسترها را ایجاد کردیم و به برکت سفر شهید رئیسی توانستیم اعتبارات خوبی دریافت کنیم و تنها استانی بودیم که تخصیص این اعتبارات را بگیریم. این یک پشتوانه مالی بزرگی برای ما بود و باعث شد بهترین برندهای دنیا را در حوزه صدا و سیما خریداری کنیم و طی ۴ ماه Full HD سازی شبکه توسط متخصصان استان انجام شد. این اتفاق بزرگی بود.
دبیقی گفت: پیش تازی خوزستان در هفته های ایران به دلیل این شرایط است که دست ما پر است. نکته دوم، دست پر ما در حوزه محتوایی است. برای مثال ما در حوزه برنامه عربی یک تک برنامه شبانگاهی و یک تک برنامه خانوادگی داشتیم که به سه برنامه شبانگاهی افزایش پیدا کرد. دکورها هم به روز رسانی شد. از لحاظ بصری تغییرات اساسی ایجاد کردیم. از لحاظ محتوایی هم در اتاق فکرها، با حضور نخبگان عرب تلاش کردیم برنامهها را به روزرسانی کنیم. در حوزه سایر اقوام، پیش از این برای دزفول هیچ سهمی در رادیو و تلویزیون استان نداشتند. برای لرها و بختیاریها در رادیو خوزستان رادیو بختیاری را پیش بینی کردیم گرچه سهم ناچیزی در مقابل این جمعیت است. در حوزه دزفول و شوشتر نیز برنامههایی انجام شد. ان شاالله با این امکانات فنی و محتوایی اتفاقات خوبی در این زمینه صورت خواهد گرفت.
وی با تصریح به اینکه ما رسانهای ها خوزستان را بد معرفی کردیم، افزود: به مشکلات ضریب دادیم و از زیباییها و ظرفیتهای خوزستان غفلت کردیم. به همین دلیل نگاهها به خوزستان منفی است. خوزستان فقط این مشکلات نیست. خوزستان ظرفیتهای بسیار بالایی دارد.
دبیقی گفت: در راستای توجه به این ظرفیتها، تولید برنامه "خوزستان زیبا" اولین مصوبه ما بود که ۱۴۰ نقطه زیبای خوزستان را شناسایی کردیم و برنامه ساختیم؛ نقاطی که خود خوزستانیها هم نمیشناختند.
وی افزود: ما در ۴ فصل سال، برداشت محصول داریم و به همین اتکا، برند برکت را شروع کردیم. تمام محصولاتی که در ایران کاشت و برداشت میشود، همه را یک جا در استان داریم. ما نعمتهای بزرگی داریم که در شبکه استان مغفول بود. برای آنها برنامه تعریف کردیم.
مدیرکل صداوسیمای خوزستان، توان فنی بالا و برنامه سازی بالا را زمینه پیشگام شدن خوزستان در هفتههای ایران دانست و اظهار کرد: ما این هفته را با صدا و سیمای آبادان پوشش میدهیم. در همان هفته، یک سری اتفاقات با هماهنگی فرمانداران در شهرستانها برنامه ریزی شده است، مانند جشن شادی، جشن عشایر، نمایشگاه صنعتی، نمایشگاه کشاورزی و جشن برداشت محصول که تلاش میکنیم این اتفاقات را به نحو مطلوب پوشش دهیم.
انتهای پیام