صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۸۵۹۷۳
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۱
محمدرضا عارف در اجلاس کنشگران حوزه امام خمینی(ره):

معاون اول رئیس‌جمهور صبح امروز در اجلاس کنشگران حوزه امام خمینی(ره) با بیان اینکه امام خمینی(ره)، عدالت اجتماعی را بنیاد مشروعیت حکومت دینی تلقی می‌کرد، گفت: نگاه امام (ره) به مستضعفین، صرفاً عاطفی یا تبلیغاتی نبود، بلکه راهبردی برای نجات انسان و جهان تلقی می‌شد.

به گزارش ایکنا، محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور در اجلاس کنشگران حوزه امام خمینی(ره) با عنوان «در مسیر آفتاب» که صبح امروز، سه‌شنبه 12 خردادماه و در آستانه سی و ششمین سالگرد ارتحال امام راحل در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: امام خمینی(ره)، عدالت اجتماعی از شعار تا ساختار را صرفاً یک شعار سیاسی نمی‌دانست، بلکه آن را بنیاد مشروعیت حکومت دینی تلقی می‌کرد.

وی ادامه داد: در آثار و مواضع ایشان، فقر، تبعیض، محرومیت و فاصله طبقاتی از مظاهر ظلم به‌شمار می‌آمدند. نگاه امام (ره) به مستضعفین، صرفاً عاطفی یا تبلیغاتی نبود، بلکه راهبردی برای نجات انسان و جهان تلقی می‌شد. سیاست‌هایی نظیر تشکیل کمیته امداد، جهاد سازندگی و بنیاد مستضعفان ریشه در همین فلسفه و اندیشه عدالت‌گرای امام راحل دارد.

عارف تصریح کرد: امام خمینی(ره) و جهان اسلام بر مبنای امت‌محوری و فراتر از ملی‌گرایی تعریف می‌شدند. نگاه امام به جهان اسلام، ریشه در عمق وحدت فکری امت اسلامی داشت. ایشان از «امت» سخن می‌گفت، نه صرفاً «ملت». امام برای قدس، کشمیر، بوسنی، لبنان و هر نقطه‌ای از جهان که مسلمانان در رنج بودند، نگران و دغدغه‌مند بود.

معاون اول رئیس‌جمهور بیان کرد: امام راحل نظام بین‌المللی را از زاویه مظلوم و مستکبر تحلیل می‌کرد، نه از زاویه شرق و غرب. این نگاه امت‌محور، امروز نیز می‌تواند در برابر موج اسلام‌هراسی، کارکردی هویت‌ساز داشته باشد.

وی تأکید کرد: امام راحل نظریه‌پرداز صبر در سیاست بود. در کنار شور انقلابی، امام خمینی(ره) هنر «صبر انقلابی» را داشت و در سال‌های ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۶، سیاست «صبر فعال» را در پیش گرفت؛ نه منفعل بود و نه شتاب‌زده. این نگاه، امروز برای ما که درگیر سیاست‌ورزی‌های هیجانی هستیم، درسی بنیادی است. سیاست در نگاه امام (ره)، باطنی صبور و ظاهری جسور دارد؛ تعادلی میان عقل و ایمان، میان تاکتیک و استقامت.

عارف در ادامه با اشاره به مسئله اخلاق سیاسی، صداقت، توکل و ایستادگی در میان ویژگی‌های امام(ره)، افزود: در زمانه‌ای که اخلاق در سیاست بیشتر به شعاری بی‌پشتوانه شباهت دارد، امام راحل سیاستمداری بود که صادقانه سخن می‌گفت، صریح موضع می‌گرفت و اهل معامله نبود. ساده‌زیستی، صداقت در بیان مواضع، نفی تملق و طرد ریاکاری، بخشی از منش او بود که باید بازشناسی شود. امروز اگر از اخلاق سیاسی امام خمینی(ره) سخن نگوییم، میراث فکری او را ناقص منتقل کرده‌ایم.

خبر در حال تکمیل است. 

انتهای پیام