پژوهشگران علاقهمند به اجرای هر یک از این نیازمندیها، باید کاربرگ طرحنامه پژوهشی را تکمیل و از طریق نشانی Pazhoheshi@ricac.ac.ir به امور پژوهشی پژوهشگاه ارائه کنند. البته اولویتهای پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نیز پیشتر در سایت پژوهشگاه اطلاعرسانی شده است.
بر این اساس نیازمندیهای معاونت فرهنگی شامل: «بازنگری برنامههای معاونت در ترویج مطالعه و کتابخوانی»؛ «مطالعه اخلاق عملی در حوزه کتاب و نشر (اخلاق نویسندگی، اخلاق نشر و غیره)»؛ «بررسی نحوه ساماندهی کتابفروشان و توسعه آنها؛ تولید محتوای مناسب به زبان فارسی برای استفادۀ هوش مصنوعی»؛ «هوش مصنوعی و صنعت نشر: فرصتها و تهدیدها؛ بررسی آینده کتاب کاغذی و نشر الکترونیک»؛ «بررسی چشمانداز نشر دیجیتال در جهان و ترسیم آینده چاپ افست/دیجیتال در ایران»؛ «الگوها، روشها و سیاستهای استفاده از ظرفیتهای مردمی در تولید و عرضه فرهنگی و هنری»؛ «سیاستگذاری کپیرایت در آثار دیجیتال؛ مالکیت فکری و کنوانسیون برن؛ بررسی فرصتها و آسیبها»؛ «مطالعه آینده نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران»؛ «مجازی یا حضوری؛ مطالعه ممیزی کتاب»؛ «پیشینی یا پسینی»؛ «بررسی مناسبات و نقش و جایگاه ناشر، نویسنده، و حاکمیت و بررسی دیپلماسی ادبی، چیستی، چرایی، و چگونگی» است.
نیازمندیهای پژوهشی معاونت هنری نیز شامل: «پیمایش و آمایش حوزه موسیقی؛ آینده پژوهی موسیقی؛ بررسی و تدوین نظام صنفی هنری»؛ «مطالعه و شناسایی شهرهای هنر حوزه موسیقی»؛ «نقش برندها در اسپانسری اجراهای صحنهای و تولید آثار فاخر؛ مطالعه و شناسایی شهرهای نمایشی در سطح کشور»؛ «موسیقی، توریسم و جاذبههای فرهنگی ـ هنری؛ بررسی سلیقه موسیقیایی مردم ایران»؛ «پژوهش در باب اشتغالزایی، حمایت از هنرمندان، چالشهای اداری و مالی و الگوهای درآمدزایانه حمایت»؛ «تکمیل بانک اطلاعات هنرمندان حوزه هنرهای نمایشی؛ تأثیر موسیقی بر سبک زندگی؛ آسیبشناسی موسیقی غیررسمی و زیرزمینی»؛ «علل عدم تمایل نسل جوان به موسیقی ردیف دستگاهی»؛ «هوش مصنوعی در آهنگسازی، تهدید یا فرصت»؛ «پروژه مطالعاتی آیندهپژوهی هنرهای تجسمی»؛ «پروژه پیمایش و آمایش هنرهای تجسمی و پروژه مطالعاتی آیندهپژوهی هنرهای نمایشی» است.
معاونت امور رسانهای و تبلیغات نیز نیازمندیهای پژوهشی خود را به این شرح اعلام کرده است: «الگوها، روشها و سیاستهای استفاده از ظرفیتهای مردمی در اعطای منصفانه امتیازات و مجوزها»؛ «جریانشناسی نشر، خبرگزاری، رسانه، و سایر محصولات صاحبان امتیازات و مجوزهای فرهنگی و هنری»؛ «مطالعه میزان استفاده از پیامرسانهای داخلی و خارجی در کشور»؛ «نظرسنجی و افکارسنجی مربوط به رویدادهای فرهنگی و اجتماعی و رسانهای و تیپشناسی مصرف رسانهای نوجوانان ایران».
بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز اعلام کرده است که «پیمایش و آمایش تولید و مصرف بازیهای رایانهای در کشور» و «تیپشناسی مصرف بازیهای رایانهای براساس متغیرهای کلیدی» دو نیاز پژوهشی این بنیاد است.
«مطالعه تعاملات دولت و بخش خصوصی و مردمی در امور فرهنگی ـ مذهبی» و «نظام برنامه درسی رشتههای قرآنی، مؤسسات قرآن و عترت، و الگوهای درآمدزایی» نیز دو نیاز پژوهشی معاونت قرآن و عترت اعلام شده است.
نیازهای پژوهشی معاونت توسعه و مدیریت منابع نیز شامل: «بررسی سهم محصولات اطلاعاتی، رسانهای، فرهنگی و هنری از تولید ناخالص داخلی و بررسی بازارهای جهانی»، «مطالعه سهم بخش فرهنگ در اقتصاد ایران»، «طراحی و توسعۀ سامانۀ رصد فرهنگی مبتنی بر هوش مصنوعی» و «کاربستهای هوش مصنوعی در حوزه فرهنگ، و اقتصاد فرهنگ» است.
معاونت حقوقی، امور مجلس و استانها نیز اعلام کرده است: «بررسی الگوها، روشها، و شیوههای نظارت مردمی بر حقوق مالکیت فکری»، «نظارت مردمی بر موضوع مالکیت فکری و رویههای قضایی و حقوقی موجود» و «تنقیح قوانین، مقررات و رویههای فرهنگی در حوزه هنر، فرهنگ و ارتباطات» نیازهای پژوهشی این معاونت است.
انتهای پیام