صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۹۵۳۲۷
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۶

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان البرز، شورای پشتیبانی سوادآموزی را مهم‌ترین نهاد راهبردی در مسیر ریشه‌کنی بی‌سوادی در استان دانست و بر تشکیل مستمر و هدفمند این شورا در شهرستان‌ها تأکید کرد.

به گزارش ایکنا از البرز، رویا عسگرپور، روز یکشنبه، 29 تیرماه در نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی شهرستان فردیس با بیان اینکه ریشه‌کنی بی‌سوادی از اولویت‌های کلان نظام تعلیم و تربیت کشور است، گفت: شورای پشتیبانی سوادآموزی به‌عنوان یک نهاد فرابخشی، نقش تعیین‌کننده‌ای در هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی، بسیج منابع، راهبری و نظارت بر اجرای برنامه‌های سوادآموزی ایفا می‌کند. استمرار فعالیت این شورا، رمز موفقیت در اجرای برنامه‌های آموزشی و جلب مشارکت عمومی است.

وی با اشاره به تجربه‌های موفق کشور در حوزه سوادآموزی در سطوح بین‌المللی، ملی و استانی افزود: دستاوردهای نهضت سوادآموزی در طول سال‌های گذشته حاصل تلاش‌های منسجم نهاد آموزش و پرورش در تعامل سازنده با سایر دستگاه‌ها، خیرین و فعالان مردمی است. این موفقیت‌ها نشان می‌دهد که اگر انسجام و همکاری نهادینه شود، تحقق اهداف عالی آموزش همگانی در دسترس خواهد بود.

عسگرپور با اشاره به رویکرد جدید وزارت آموزش و پرورش در زمینه «سوادآموزی مدرسه‌محور»، تصریح کرد: در قالب این طرح، مدارس به‌عنوان پایگاه‌های محلی و اجتماعی می‌توانند نقش محوری در شناسایی و جذب بی‌سوادان ایفا کنند. بهره‌گیری از ظرفیت آموزشی، فرهنگی و ارتباطی مدارس، موجب می‌شود فرآیند یاددهی-یادگیری ساختارمندتر و مؤثرتر پیش رود. این مدل، ضمن تحقق عدالت آموزشی، به تقاضامحور شدن فرآیند سوادآموزی نیز کمک می‌کند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش البرز با تأکید بر نقش کلیدی مدیران محلات در شناسایی افراد کم‌سواد و بازمانده از تحصیل اظهار کرد: انتظار داریم مدیران محلات و شوراهای اجتماعی، همچون بازوان اجرایی آموزش و پرورش عمل کرده و افراد واجد شرایط را به مراکز سوادآموزی معرفی کنند. از سوی دیگر، استفاده از ظرفیت داوطلبان باسواد و آموزش‌دیده به‌عنوان آموزش‌دهنده، می‌تواند کیفیت آموزش را در مناطق کم‌برخوردار افزایش دهد.

وی همچنین خواستار فعال‌سازی ظرفیت دستگاه‌های عضو شورای پشتیبانی شد و گفت: دستگاه‌هایی مانند کمیته امداد، بهزیستی، بسیج، شهرداری، اداره کل امور بانوان، مرکز خدمات اجتماعی و دیگر نهادهای محلی باید مسئولیت‌پذیرانه‌تر وارد میدان شوند. ریشه‌کنی بی‌سوادی نه فقط یک مأموریت آموزشی، بلکه یک وظیفه اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی است.

این مسئول با تأکید بر انسداد مبادی بی‌سوادی و بازگرداندن بازماندگان از تحصیل به چرخه آموزش، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی برای آموزش گروه‌های هدف تنها زمانی به نتیجه می‌رسد که مشارکت همگانی به‌ویژه در سطوح محلی شکل بگیرد. ما نیازمند مشارکت هدفمند همه نهادها و حمایت مستمر رسانه‌ها هستیم تا بتوانیم به سوی جامعه‌ای باسواد، آگاه و توانمند حرکت کنیم.

انتهای پیام