صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۰۱۶۸۰
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۴ - ۲۳:۲۲

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: وضعیت مشاوران و مربیان پرورشی چه در بحث کمیت و کیفیت در کلان آموزش و پرورش خوب نیست.

به گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، حسین زاده ملکی، امروز سوم شهریور ماه در نشست خبری در بجنورد با اشاره به کمبود مربی پرورشی و مشاور در مدارس کشور، اظهار کرد: اکنون در حال ساماندهی نیروی مدارس هستیم و با توجه به جذب نیرو، تا حدی از برخی کمبود‌ها کاسته می‌شود.

وی توضیح داد: در دو دهه گذشته، وزارت آموزش و پرورش بیشتر تمرکزش را بر تأمین معلم برای کلاس‌های درس گذاشته است. اولویت مدیران بیشتر بر این بوده که کلاس درس معلم داشته باشد و این اولویت‌بندی سبب شده حوزه پرورشی، مشاور و مربی تخصصی به اندازه کافی توجه نشود.

وی تصریح کرد: متاسفانه در بسیاری از مدارس ، نیمی از ظرفیت مشاور و مربی به دلایل مختلف تامین نمی‌شود و این چالش بزرگ، مشکلات فراوانی را در حوزه‌های پرورشی و روانی ایجاد کرده است.

وی افزود: طبق شاخص‌های قانونی که بیش از ۱۹ سال پیش تصویب شده است، همچنان با کمبود شدید کمی و کیفی مربی و مشاور پرورشی مواجه هستیم در این راستا طبق برنامه هفتم توسعه، باید تا ۵ سال آینده این کمبود را به حداقل برسانیم که امیدواریم سال تحصیلی آینده با جذب نیرو این مهم تا ۳۰ درصد کاهش یابد.

وی یادآورشد: عزم جدی داریم تا گره این معضل ۲۰ ساله را طی یکی دو سال آینده باز کنیم.

وی با اشاره به اینکه هدف از سفر به استان بررسی شاخص‌های پرورشی و کمک به رفع مشکلات است، افزود: بازدید از اردوگاه دانش آموزی شهید چمران بجنورد انجام شد و برنامه عملیاتی برای تکمیل پروژه تدوین گردید تا مطمئناً هر فصل شاهد پیشرفت قابل‌توجهی باشیم. 

ملکی ادامه داد: تکمیل این اردوگاه می‌تواند گام مؤثری در مدیریت آسیب‌های اجتماعی و مقابله با مشکلات فرهنگی باشد. بخشی از حمایت‌ها توسط وزارت آموزش‌وپرورش صورت می‌گیرد، اما تحقق کامل پروژه نیازمند همیاری و تمهیدات استانی نیز هست. 

وی همچنین بر نقش محوری دانش‌آموزان در طراحی برنامه‌های فرهنگی در مدارس تأکید کرد و گفت: الگوهای اردوگاهی در کشور نیازمند بازنگری هستند و ایده‌های متنوعی در این زمینه جمع‌آوری شده است. 

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت آسیب‌های اجتماعی میان نوجوانان، بر ضرورت حذف برچسب‌زنی در مراحل اولیه تأکید کرد: گاهی دانش‌آموزان با کم‌ترین خطا برچسب‌های جدی دریافت می‌کنند. برای رفع آسیب‌های اجتماعی، نخست باید برچسب‌زنی‌ها را حذف کرد.

انتهای پیام