صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۰۲۸۸۵
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۴ - ۰۸:۱۲

یک دانش‌پژوه حوزه مهدویت در همدان تاکید کرد: بر اساس روایات حکومت امام زمان(عج) بر پایه و اساس علوم قرآنی شکل می‌گیرد.

نهم ربیع‌الاول، سالروز آغاز امامت حضرت مهدی (عج)، دوازدهمین امام شیعیان جهان، یکی از مهم‌ترین مناسبت‌های مذهبی در تاریخ اسلام است. در این روز، پس از شهادت امام حسن عسکری(ع)، فرزند بزرگوارشان حضرت حجت بن الحسن المهدی(عج) به فرمان خداوند متعال عهده‌دار مسئولیت امامت و رهبری امت اسلامی شدند. این واقعه عظیم، سرآغاز دوره‌ای تازه در تاریخ تشیع و یادآور وعده الهی برای برپایی عدالت جهانی است.

به منظور بررسی نحوه شکل‌گیری حکومت امام زمان(عج) و تفاوت‌هایی که نوع حکمرانی ایشان به عنوان آخرین امام شیعیان با سایر ائمه در زمینه نحوه شکل‌گیری دارد، خبرنگار ایکنا از همدان، با حجت‌الاسلام حامد بوستانچی، متخصص حوزه مهدویت در همدان گفت‌وگویی کرده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانیم:

ایکنا _ آیا شکل برپایی حکومت امام زمان(عج) با سایر ائمه اطهار تفاوت دارد؟ این تفاوت با توجه به اینکه پس از غیبتی طولانی ظهور می‌کنند، در چیست؟

بله تفاوت‌هایی در شکل‌گیری این حکومت‌ها وجود دارد، هرچند که اهل بیت کلهم نور واحد هستند اما با این حال در برخی ویژگی‌‌ها متفاوت هستند به عنوان مثال طبق روایات یکی از ویژگی‌های حکومت حضرت مهدی(عج) تشکیل حکومت جهانی است و این حکومت جهانی شکل نمی‌گیرد مگر اینکه ایشان بر کل عالم مسلط شود و این نوع تسلط که یک تسلط جهانی است پیش از این در سایر ائمه دیده نشده است.

روایتی از پیامبر نقل شده که ایشان می‌فرماید «نهمین نفر از نسل امام حسین(ع)، هم فاضل‌تر، هم آگاه‌تر و هم حکیم‌تر است». درحالی که ما می‌دانیم همه امامان ما حکیم، آگاه و بافضیلت بودند اما پیامبر درباره حضرت حجت(عج) می‌فرمایند که ایشان هم حکیم‌تر، هم آگاه‌تر و هم با فضیلت‌تر هستند.

ایکنا _ چرا پیامبر امام زمان(عج) را حکیم‌تر و عادل‌تر معرفی می‌کند؟

حکمت بر سه پایه استوار است؛ یک قسمت حکمت علمی است، بخشی حکمت عملی و قسمت دیگر نیز حکمت حقیقی است. در مورد حکمت علمی می‌توان گفت این حکمت علمی برای همه امامان وجود دارد و در حقیقت امامان خزانه‌های علم هستند و بر همه علوم واقف‌اند. در بحث حکمت عملی نیز همه امامان در جایگاهی که پیش می‌آمد می‌توانستند به علومی که واقف هستند عمل کنند اما متاسفانه جولانگاهی برای آنها پیش نمی‌آمد.

اما این فرصت در زمان حضرت حجت(عج) شکل می‌گیرد که در پس عملیاتی شدن حکمت علمی و عملی در کنار هم، حکمت حقیقی نیز به وجود خواهد آمد. این حکمت حقیقی برای سایر ائمه اتفاق نیافتاد چرا که مجالی برای پیاده سازی حکمت‌ عملی خود نداشتند. این مجال برای حضرت مهدی(عج) فراهم می‌شود چراکه حکومت جهانی در دست ایشان است. بر این اساس حکمت علمی، عملی و حقیقی برای امام زمان(عج) شکل می‌گیرد. بنابراین امام زمان حکومتی را شکل می‌دهد که حکیم‌تر‌، آگاه‌تر و بافضیلت‌تر باشد.

از طرف دیگر در حکومت هیچ یک از امام نمی‌بینیم که برای خونخواهی از پدرمظلوم خود به پاخیزند اما برای حکومت امام زمان(عج) ایشان به خونخواهی از پدر مظلومشان امام حسین(ع) به پا می‌خیزد.

از امام محمد باقر(ع) سوال پرسیده شد که آقا جان چرا هیچ یک از امامان ما قائم نامیده نمی‌شوند و قائم آل محمد فقط حضرت مهدی(عج) است امام در پاسخ ایشان که ابوحمزه ثمالی بود بیان می‌کند قائم آل محمد فقط امام مهدی(عج) است چراکه فقط اوست که برای خونخواهی از امام حسین(ع) به پامی‌خیزد و برای احقاق حق قیام می‌کند.

ایکنا _ مبنا، پایه واساس حکومت امام زمان(عج) بر چه مواردی استوار است؟

بر اساس روایات مبنای حکومتی امام زمان(عج) عدل، صلح، برابری، حاکمیت عقل، شکوفایی اقتصادی، توسعه علم، توسعه اخلاق و معنویات و محوریت قرآن پایه و اساس حاکمیت امام زمان هستند.

شکل‌گیری چنین پایه و اساس حکومتی را ما در زمان امامان قبلی نمی‌بینیم چرا که مجال تحقق این مبناها برای امامان معصوم وجود نداشته است.اما از آنجایی که در حکومت امام زمان(عج) شرایط مهیا می‌شود و حاکمیت عقل شکل می‌گیرد بنابراین سایر مبناها نیز محقق می‌شود.

بر اساس آنچه که گفته شد در هیچ یک از حکومت‌های پیشین پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم «لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ» (توبه / آیه 33) ، یعنی تسلط کامل بر سایر ادیان اتفاق بیافتد بلکه در زمان حکومت امام زمان(عج) این شرایط فراهم شد و «لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ» را انجام و بر همه ادیان تسلط می‌یابند.

انتهای پیام