صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۰۶۶۴۵
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۸

معاون پیشگیری، تشخیص و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با تاکید بر محوریت دانش‌آموز در تمامی مراحل آموزش گفت: از چیدمان کلاس‌های درس گرفته تا طراحی برنامه‌های آموزشی و مدیریت مدارس، همه فعالیت‌ها با نگاه به نیازها و توانمندی‌های دانش‌آموزان برنامه‌ریزی می‌شود تا محیطی پویا، انگیزه‌بخش و عدالت‌محور برای یادگیری ایجاد کنیم.

به گزارش ایکنا از البرز، محمد مصطفوی، معاون پیشگیری، تشخیص و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، روز سه‌شنبه، یکم مهرماه در حاشیه آیین متمرکز بازگشایی مدارس استان البرز که در دبیرستان دخترانه فاطمیه کرج برگزار شد با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی به دنبال تحقق رویکرد دانش‌آموزمحوری است، گفت: تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌های مدارس استثنایی باید بر محوریت نیازها و توانمندی‌های دانش‌آموزان طراحی شود. از چیدمان فضاهای آموزشی گرفته تا برنامه‌ریزی درسی و مدیریت مدرسه، همه با نگاه دانش‌آموزمحور انجام می‌شود تا محیطی پویا و انگیزه‌بخش برای یادگیری فراهم شود.

وی افزود: یکی از اولویت‌های اصلی ما تمرکز بر مناطق محروم است. در این مناطق تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت والدین و مشارکت نهادهای مردمی، به ویژه خیرین مدرسه‌ساز، شرایطی فراهم کنیم که همه دانش‌آموزان، فارغ از محل زندگی، بتوانند از آموزش با کیفیت بهره‌مند شوند.

مصطفوی یادآور شد: در حال حاضر بیش از ۸۰ هزار دانش‌آموز استثنایی در مدارس کشور مشغول به تحصیل هستند و گفت: با آغاز سال تحصیلی جدید، فرآیند سنجش و مداخله به موقع برای شناسایی مشکلات دانش‌آموزان، اعم از اختلالات هوشی، هیجانی- رفتاری یا اختلالات یادگیری، از همان روزهای ابتدایی آغاز شده است تا بتوانیم پیش از ورود به کلاس درس، مداخلات لازم را انجام دهیم.

وی با تأکید بر خدمات توانبخشی مدرسه‌محور و خانواده‌محور، گفت: گروه‌های تخصصی آموزشی با حضور کارشناسان مجرب فعال شده‌اند تا برنامه‌های آموزشی و توانبخشی دانش‌آموزان با هماهنگی کامل بین مدرسه و خانواده اجرا شود. هدف ما این است که هر دانش‌آموز با توجه به ویژگی‌ها و نیازهای خود، فرصت‌های برابر آموزشی داشته باشد و مسیر پیشرفت او به طور مستمر رصد و حمایت شود.

معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه، به هماهنگی‌های صورت گرفته با شهرداری‌ها برای سرویس مدارس دانش‌آموزان استثنایی اشاره کرد و گفت: از سه ماه پیش پیگیری‌های لازم انجام شده و خوشبختانه هیچ مشکلی در زمینه حمل و نقل دانش‌آموزان وجود ندارد. این موضوع نمونه‌ای از هماهنگی بین‌بخشی است که به بهبود شرایط تحصیلی دانش‌آموزان کمک می‌کند.

این مسئول درباره نقش خانواده‌ها در فرآیند آموزش و پرورش استثنایی نیز توضیح داد: والدین نقش محوری در موفقیت تحصیلی فرزندان خود دارند. ما تلاش می‌کنیم با ایجاد بسترهای مشارکتی و توانمندسازی والدین، همکاری آن‌ها در اداره مدرسه و حمایت از فرزندانشان افزایش یابد. مشارکت خانواده‌ها به ویژه در مدارس مناطق محروم، می‌تواند شکاف‌های آموزشی را کاهش دهد و عدالت آموزشی را تقویت کند.

وی همچنین با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به دنبال ایجاد وفاق و امید در محیط مدارس است، افزود: آموزش باید همزمان با عدالت اجتماعی و ارتقای کیفیت، به ایجاد انگیزه و امید در دانش‌آموزان منجر شود. ما در تلاشیم فضایی فراهم کنیم که دانش‌آموزان استثنایی نه تنها آموزش ببینند بلکه اعتماد به نفس و مهارت‌های زندگی را نیز در کنار تحصیل کسب کنند.

مصطفوی با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در آموزش استثنایی، گفت: استفاده از ابزارهای هوشمند و برنامه‌های آموزشی نوین می‌تواند به شناسایی سریع‌تر نیازهای دانش‌آموزان و ارائه راهکارهای مناسب کمک کند. این اقدامات بخشی از برنامه‌های ما برای ارتقای کیفیت آموزش و توانمندسازی دانش‌آموزان استثنایی است.

این مسئول در پایان گفت: با تعامل مستمر بین خانواده‌ها، مدارس، نهادهای حمایتی و جامعه، می‌توانیم محیطی امن، پویا و حمایتی برای دانش‌آموزان استثنایی ایجاد کنیم و تضمین کنیم که هیچ دانش‌آموزی به دلیل محدودیت‌های جسمی، ذهنی یا اجتماعی از آموزش محروم نشود. این رسالت ماست و در سال تحصیلی جدید با جدیت پیگیری خواهد شد.

انتهای پیام