صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۰۷۵۳۷
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۰
معاون قرآن و عترت ادراه کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی:

معاون قرآن و عترت ادراه کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی گفت: شیوه متفاوت و منحصر به فرد آموزش مرحوم سرشور خراسانی باید به جامعه قرآنی معرفی شود.

حمید صمدی، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی ضمن بزرگداشت یاد و نام معلم قرآنی «غلام‌عباس سرشور خراسانی»، اظهار کرد: با وجود اینکه جامعه قرآنی از درگذشت این معلم بزرگ در اندوه فرو رفته است، اما ترویج سبک تدریس و معرفی آن به سایرین باید سرلوحه کار قرار گیرد. استاد سرشور خراسانی به دلیل علاقه خاصی که به تدریس داشت، مسیر آموزشی متفاوتی را پیمود. این علاقه به تدریس موجب شد وی به تألیف آثار قرآنی نیز بپردازد و در حوزه کودک و خانواده فعالیت‌های دینی گسترده‌ای داشته باشد.

وی ادامه داد: استاد سرشور خراسانی نعمت بزرگی برای جامعه بودند و فقدان ایشان جامعه قرآنی را اندوهگین کرده است. با این حال، باید توجه داشت که ترویج و معرفی سبک و به‌کارگیری شیوه ایشان می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: این استاد قرآنی، لازمه تربیت صحیح دینی و قرآنی کودکان را در داشتن پدر و مادری آموزش‌دیده و فرهنگی می‌دانست و معتقد بود والدینی که خود آموزش دیده، تربیت دینی و فرهنگی داشته و به یکدیگر عشق بورزند، می‌توانند فرزندان بزرگی تربیت کنند.

در ادامه، مسعود وکیل، مدرس قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: توفیق آشنایی من با مرحوم غلام‌عباس سرشور خراسانی به سال ۱۳۷۶ بازمی‌گردد و مرکز این ارتباط، دفتر برنامه‌ریزی کتاب‌های درسی بود. در آن سال، همزمان با ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی و وزارت حسین مظفر در آموزش و پرورش، توجه بیشتری به آموزش قرآن معطوف شد.

ضرورت آغاز آموزش قرآن از پایه اول ابتدایی

وی ادامه داد: در آن زمان، بنده مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی بودم و با دعوت از استاد سرشور خراسانی، همکاری آغاز شد. پیش از آن، گروه مستقلی برای درس قرآن در دفتر وجود نداشت و آموزش قرآن معمولاً از کلاس سوم ابتدایی آغاز می‌شد. اما با توجه به تجربیات استان‌ها، از جمله خراسان، بحث آموزش قرآن و روخوانی آن از پایه اول ابتدایی مطرح شد.

این مدرس قرآن کریم با بیان اینکه ویژگی این برجسته استاد، تواضع، ایمان، تقوا و تدین ایشان بود، تصریح کرد: او به گفته خود، ۱۵ سال معلم کلاس اول ابتدایی بود و این شغل را با عشق و علاقه خاصی برگزیده بود. استاد علاوه بر آموزش قرآن، دارای مدرک لیسانس روانشناسی بود و سال‌ها در حوزه مشاوره، تربیت و مسائل خانوادگی فعالیت داشت.

فعالیت تا پایان عمر با عشق و اخلاص

وکیل اظهار کرد: استاد سرشور خراسانی از دوران جوانی تا پایان عمر فعال بود و حتی از طریق کانال‌های مجازی نیز به آموزش می‌پرداخت. او همراه با دیگر اساتید بزرگ، از ارکان اصلی آموزش قرآن در دوره ابتدایی به شمار می‌رفت و عشق به معلمی و دغدغه تربیت را در رفتار و گفتارش آشکار می‌ساخت. استاد سرشور خراسانی بر آموزش دقیق روخوانی و تسلط بر حرکات قرآن تأکید داشت و تکنیکی ابتکاری در این زمینه ابداع کرد که مورد تأیید بسیاری از اساتید قرار گرفت. او در سال ۱۳۹۶ مؤسسه آموزش و تربیت حضرت خدیجه(س) را تأسیس کرد و بر نقش مادران در تربیت صحیح فرزندان تأکید ویژه‌ای داشت.

اخلاص، معنویت و ساده‌زیستی

وی با بیان اینکه استاد فردی متدین و معتقد به اهل بیت(ع) بود و زیارت‌های اربعین و زیارت امام رضا(ع) را ترک نمی‌کرد، افزود: ایشان اهل تهجد و نماز شب بود و باورهای دینی عمیقی داشت. با این حال، نسبت به بهره‌گیری از روانشناسی و روش‌های نوین تربیتی نیز نگرشی باز و علمی داشت.

این مدرس قرآن کریم تصریح کرد: استاد سرشور خراسانی انسانی خالص، زحمتکش، بی‌توقع و ساده‌زیست بود که به حق به جوار رحمت الهی شتافت. در اواخر عمر، روی تألیف کتابی در زمینه تربیت اخلاقی و آموزش قرآن کار می‌کرد که جلد اول آن آماده و جلد دوم نیز در آستانه پایان بود.

انتهای پیام