صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۱۱۳۶۶
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۲

سومین نشست علمی مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه استان آذربایجان‌شرقی با حضور جمعی از اساتید فلسفه، دانشجویان و علاقه‌مندان امروز، ۲۶ مهرماه در سالن جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی در حوزه علمیه حضرت ولیعصر (عج) تبریز برگزار شد.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، سومین نشست علمی مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه استان، با حضور جمعی از اساتید فلسفه اسلامی حوزه و دانشگاه، شرق‌شناسی، دانشجویان و علاقه‌مندان امروز، 26 مهرماه در سالن جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی در حوزه علمیه حضرت ولیعصر(عج) تبریز برگزار شد.

محمداصغری، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، در این نشست که موضوع محوری جلسه، بررسی تطبیقی میان فلسفه کیوتو ژاپن و سنت حکمت ایرانی اسلامی بود، ضمن معرفی کتاب تألیف شده خود به ارائه دیدگاه‌های خود پرداخت.

وی به نکات اشتراک میان مکتب کیوتو و حکمت ایرانی پرداخت و گفت: هر دو سنت به تجربه‌ درونی و شهود به‌عنوان راهی برای فهم حقیقت توجه دارند. فلسفه کیوتو تحت تأثیر بودیسم ذن و عرفان شرقی، و حکمت ایرانی تحت تأثیر عرفان اسلامی و سهروردی، به ساحت‌های غیرعقلی معرفت بها می‌دهند.

اصغری ادامه داد: هر دو جریان، در مواجهه با فلسفه مدرن غربی، به نقد عقل‌گرایی خشک و تأکید بر ابعاد وجودی و هستی‌شناختی انسان پرداخته‌اند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز اظهار کرد: در هر دو سنت، زبان فلسفی گاه به سکوت و رمزآلودگی می‌گراید؛ در کیوتو با الهام از ذن، و در حکمت ایرانی با تأثیر از عرفان و اشراق.

وی به تفاوت‌های بنیادین پرداخت و تأکید کرد: در فلسفه کیوتو، با تأثیر از هایدگر و نیچه، به نوعی هستی‌شناسی پویای غیرثبات‌گرا گرایش دارد؛ در حالی‌که حکمت ایرانی، به‌ویژه در سنت ابن‌سینا و ملاصدرا، بر وجود ثابت و تشکیکی تأکید دارد.

اصغری افزود: کیوتو از تلفیق اندیشه‌های غربی و شرقی بهره می‌برد؛ اما حکمت ایرانی بیشتر بر سنت اسلامی و یونانی (مشائی و اشراقی) تکیه دارد. در حکمت ایرانی، فلسفه با دین و شریعت پیوندی عمیق دارد؛ در حالی‌که در کیوتو، این نسبت بیشتر عرفانی و غیرنهادی است.

یادآور می‌شود، این جلسه از سلسله نشست‌های تطبیقی مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه آذربایجان است که با هدف گسترش دیالوگ میان سنت‌های فلسفی جهانی برگزار می‌شود.

انتهای پیام