صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۳۲۱۰۷۱
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷

شعب خارجی: طه جابر العلوانی، نویسنده عراقی در کتابی با عنوان «اجباری در دین نیست؛ مسئله ارتداد در دین از صدر اسلام تاکنون»، واقعیت ارتداد از منظر قرآن کریم را بررسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در بیروت، مرکز فرهنگی ـ عربی در بیروت کتاب «لا إکراه فی الدین: إشکالیة‌ الردة والمرتدین من صدر الإسلام الى الیوم: اجباری در دین نیست؛ مسئله ارتداد در دین از صدر اسلام تاکنون» را منتشر کرده است.
این کتاب 237 صفحه دارد و اثر «طه جابر العلوانی»، پژوهشگر و نویسنده عراقی است.
نویسنده در این کتاب تلاش کرده است که به موضوع تغییر عقیده افراد به صورت فردی بپردازد و تأثیر این تغییر در رفتار و اندیشه‌ها و تصورات انسان را به عنوان یک فرد به صورت مفهومی و تاریخی مورد مطالعه قرار دهد.
کتاب در هفت فصل تنظیم شده است و فصل اول به عنوان مقدمه به بررسی فتواهای مراجع مختلف درباره ارتداد، سوءاستفاده سیاسی از حکم قتل مرتد و نیز به مطالعه مفهوم ارتداد و حدود شرعی آن از نگاه قرآن و فقه می‌پردازد.
فصل دوم به عواملی اشاره می‌کند که باعث شده حکم شرعی ارتداد صادر شود که از این عوامل، مسئله ایجاد راه‌حل برای حل برخی مشکلات عقیدتی و تفسیر‌های مختلف از دین و موضوع مطلق‌بودن یا نسبی‌بودن مفاهیم دینی آمده است.
فصل سوم به مسئله خطرناک‌بودن تداخل مفاهیم معرفتی پیش از ایجاد یک ساختار کلی در ارائه مفاهیم اختصاص یافته و تاریخچه‌ای از اندیشه‌های مختلف یهودیت در شبه جزیره عربستان پیش از اسلام ارائه داده است.
فصل چهارم واقعیت ارتداد را از منظر قرآن کریم مورد مطالعه قرار می‌دهد و به آزادی اندیشه و عقیده و شأن نزول آیه «لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ: در دین هیچ اجباری نیست» بقره/256 اشاره می‌کند.
نویسنده در فصل پنجم  نگاهی به سنت پیامبر(ص) در کشتن مرتد می‌اندازد و داستان‌هایی را در خصوص ارتداد در دوران پیامبر(ص) و نوع برخورد آن حضرت با این موضوع ارائه می‌کند.
فصل ششم به دیدگاه‌های فقهی اهل تسنن و نیز شیعه درباره ارتداد اختصاص دارد و در فصل هفتم به نمونه‌هایی از علمایی که متهم به ارتداد شدند، اشاره شده است.