صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۳۳۶۰۴۶
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹
ابراهیم کلانتری:

گروه دانشگاه: رئیس دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران ضمن تصریح به این‌که فعالیت‌های جهاد دانشگاهی، ما را به مرزهای دانش جهانی نزدیک کرده، گفت: اگر این نهاد همچنان بر خلوص خود پافشاری کند، از سازمان‌های بسیار موفق نظام خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، رئیس دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در آستانه 16 مرداد، سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی درباره این نهاد انقلابی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی بحمدالله یکی از میوه‌های انقلاب اسلامی و یادگار امام خمینی(ره)‌ و نهضت اسلامی ما است؛ لذا در کشور ما جهاد دانشگاهی یک شجره طیبه است که هم به تناسب موقعیت دهه اول انقلاب ضرورت تأسیس داشت و هم امروز که در دهه چهارم هستیم، همچنان آن ضرورت باقی است و مسئولیت‌های مهمی برعهده جهاددانشگاهی است.

وی افزود: به لحاظ دستاوردهای علمی در حوزه‌های تولید علم و تکنولوژی‌های مورد نیاز کشور و نرم‌افزارهای مورد نیاز کشور، پژوهشکده‌هایی که جهاد تأسیس کرده است، از همه این جهات بحمدالله طی این سه دهه و نیم گذشته جهاد دائماً می‌درخشیده است؛ لذا حضورش یک حضور ضروری، واجب و الزامی است و دستاوردهای جهاد واقعاً دستاوردهای بی‌بدیلی است.

حجت‌الاسلام کلانتری عنوان کرد: جهاد باید همان نقش جهادی خودش را همچنان بازی کند، یعنی در حوزه همان مأموریت‌هایی که حضرت امام(ره)‌ و مقام معظم رهبری بر دوش جهاد گذاشته‌اند در همان حوزه باید به ایفای نقش بپردازد و قطعاً هم اگر در همان مسیر حرکت کند توفیقاتش روزافزون می‌شود و می‌تواند خدمات ماندگاری را به نهضت اسلامی، نظام مقدس جمهوری اسلامی و آینده کشور داشته باشد.

جهاد دانشگاهی همواره در حوزه‌های مختلف خوش درخشیده است

رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه تهران در ارزیابی خود از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی، گفت: همواره یکی از علاقه‌مندان به جهاد دانشگاهی بوده‌ام و به نظرم دستاوردهایش روز به روز بهتر بوده است؛ خصوصاً در بحث سلول‌های بنیادی، در حوزه نانو، در برخی از حوزه‌هایی که برای امنیت کشور کارساز است و در حوزه‌های تولیدات علم در حوزه‌های علوم انسانی بحمدالله جهاد همواره واقعاً درخشیده است؛ لذا من جهاد را یک دستگاه موفق می‌دانم. یکی از فرزندان انقلاب که همچنان موفق در حال پیشروی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کلانتری با اشاره به چرایی تداوم موفقیت‌های این نهاد،‌ اظهار کرد: شجره طیبه جهاد دانشگاهی در بستر انقلاب روییده است و شجره‌ای بوده که توسط انسان‌های مخلص، پاک و خداجو بنیان‌گذاری شده، رمز موفقیت آن هم به همین برمی‌گردد، اگر هم در آینده بر همین خلوص خود پافشاری کند به نظرم جزو سازمان‌های بسیار موفق نظام خواهد بود.

وی گفت: در حقیقت نهادهایی که از بستر انقلاب روییدند همه‌شان جنبه الگویی پیدا کردند خاصه به دلیل موفقیت‌هایی که داشتند؛ جهاد هم یکی از آن دستگاه‌ها است؛ مثل نهاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج مستضعفان، جهاد دانشگاهی و ...، اینها همه رویش‌های انقلاب است و شجره‌های طیبه‌ای هست که بنا گذاشته شده و رمز موفقیت و علت اصلی موفقیتشان همین است.

فرهنگ جهاد، فرهنگ ارزشی بسیار مقدسی است

رئیس دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه فرهنگ جهاد، فرهنگ ارزشی بسیار مقدسی است، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی واقعاً توانسته این را در دانشگاه‌های کشور نهادینه کند، یک سلسله کارهای معرفتی هم جهاد داشته و در حقیقت یک بخش اصلی از کارهای جهاد دانشگاهی مربوط به این قسمت بوده است، تولید نشریاتی که داشته، آثار علمی که منتشر کرده، پژوهش‌هایی که در حوزه قرآن و علوم انسانی داشته و ... اینها همه در حقیقت کارهای تأثیرگذاری است که جهاد توانسته در اینها نقشی ایفا کند.

حجت‌الاسلام کلانتری گفت: در پژوهش‌های بنیادی جهاد دانشگاهی بسیار موفق بوده است، اینها همیشه چشمگیر به نظر می‌آید. از نگاه من شاخص‌های واقعاً غرورآفرینی تلقی می‌شود. در حوزه‌های سلول‌های بنیادین، شبیه‌سازی و در حوزه‌های دیگر نیز جهاد دانشگاهی تولید و اختراع داشته است و ما را به مرزهای دانش جهانی نزدیک کرده است.