صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۴۴۱۹۹
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
انجم‌شعاع خبر داد:

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به ابلاغ دستورالعمل این طرح به تمامی دستگاه‌های کشور، گفت: در این دستورالعمل علاوه بر تدوین زمانبندی‌های آزمون‌ها، هفت تکلیف قرآنی برای دستگاه‌ها نیز تعریف شده است.

محمد انجم‌شعاع، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اینکه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن از ابتدای سال    تاکنون به دنبال این بوده است تا نحوه مشارکت دستگاه‌ها را در این طرح تعیین کند، گفت: بخشی از دستگاه‌ها که دارای نقش و مأموریت کلی هستند، علاوه بر این مباحث کلی باید موضوع جزء 30 قرآن کریم را نیز دنبال کنند.
وی در ادامه به تدوین آیین‌نامه اجرایی و دستورالعمل طرح حفظ جزء 30 قرآن کریم در جلسه دهم ستاد راهبری طرح ملی حفظ اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه در نیمه دوم سال با ورود بخش دانش‌آموزی و دانشجویی به این طرح یک تحول جدی در روند اجرایی آن آغاز می‌شود، لذا در جلسه دهم و با حضور بخش‌های ذیربط تغییراتی در نحوه پیگیری آن در سال 98 انجام گرفت و دستورالعمل اجرایی آن به تمامی دستگاه‌هایی که ماموریت ذاتی یا عمومی در حوزه قرآن دارند، ابلاغ شد.
دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم همچنین به اصلاحات ایجاد شده در این دستورالعمل اشاره و اظهار کرد: از جمله این تغییرات می‌توان به زمانبندی طرح اشاره کرد که در چند مرحله پیش‌بینی شده است. در این زمانبندی، با توجه به اینکه ورود دانش‌آموزان و دانشجویان از مهرماه خواهد بود، لذا آزمون اول پایان آبان‌ماه، آزمون مرحله دوم بهمن‌ماه، آزمون سوم فروردین‌ماه و آزمون چهارم یا نهایی نیز که به صورت حضوری انجام می‌شود در اردیبهشت‌ماه خواهد بود.
معاون هماهنگی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: بر همین اساس آغاز طرح برای ما در هر سال آغاز ماه مبارک رمضان خواهد بود و لذا در آستانه ماه مبارک سال آینده اختتامیه طرح 1452 یا حفظ جزء 30 قرآن کریم را خواهیم داشت و با توجه به اقدامات صورت گرفته شاهد ثبت نام گسترده مردم از طریق نرم‌افزارهای موبایلی در این طرح خواهیم بود.
انجم‌شعاع همچنین به اضافه شده دو نرم افزارموبایلی با عنوان «سینا روبیک» و «روبیکا» اشاره و عنوان کرد: اخیراً با این دو نرم‌افزار توافق شده است تا به اصل طرح ملحق شوند. پیش‌بینی ما این است که این دو نرم‌افزار و به خصوص نرم‌افزار سینا روبیک که مخصوص دانش‌آموزان است، بیش از 13 میلیون  دانش‌آموز و خانواده‌های آنها و ... را جذب کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه افراد چه به صورت گروهی یا انفرادی می‌توانند تمام مراحل ثبت نام و آزمون‌های مربوطه را از طریق نرم‌افزارهای در نظر گرفته شده پیگیری کنند، گفت: به عنوان مثال هر فردی که از این طریق در طرح شرکت کند، به ازای هر حضور انفرادی 50 و هر حضور گروهی 100 امتیاز دریافت خواهد کرد. در این نرم‌افزار حفظ 16 سوره اول هر کدام 10 امتیاز و مجموعاً 160 امتیاز و نیز حفظ هشت سوره مرحله سوم هر کدام 30 امتیاز خواهد داشت. بنابراین هر فرد با حضور در طرح ملی حفظ قرآن کریم از طریق نرم‌افزار به این طریق امتیازات خود را جمع خواهد کرد تا در رتبه‌بندی نهایی و دریافت جوایز حضور داشته باشد.
دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ کل قرآن کریم با تأکید بر اینکه این روش به گونه‌ای طراحی شده است که حضور فعال و مشارکت جدی همه افراد در طول طرح یا به صورت روزانه را به دنبال داشته باشد، افزود: در مرحله اول این طرح که آزمون آن پایان آبان‌ماه است، مجموعاً 11 هزار و 452 جایزه پیش‌بینی شده است. همچنین در هر کدام از مراحل دوم و سوم نیز 11 هزار و 452 جایزه برای حاضران در طرح پیش‌بینی شده است. در مرحله چهارم که مرحله نهایی است 1452 جایزه در نظر گرفته شده است. ثقل جوایز از لحاظ ارزش ریالی در مرحله پایانی است. در مراحل او تا سوم غالباً جوایز هم ریالی و هم غیرنقدی است اما در مرحله پایانی مجموعاً تعدادی خودروی ایرانی به میزان جوایز اضافه شده است.
انجم‌شعاع در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به توجه ویژه طرح ملی حفظ به بخش دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: در هر کدام از مراحل اول تا سوم از بین 11 هزار و 452 جایزه، بیش از 10 هزار جایزه را برای بخش دانش‌آموزی تدارک دیده‌ایم که به صورت نقدی خواهد بود. در بخش دانشجویی نیز جوایز ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.
دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم همچنین بیان کرد: قرار شده است تا با همکاری آستان قدس رضوی مصاحفی به که جملاتی به نیابت در آنها نقش بسته است، به افرادی که در این راه گام گذاشته‌اند، هدیه شود.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه دستورالعمل این طرح به تمامی دستگاه‌ها طی روزهای گذشته ابلاغ شده است، گفت: این ابلاغیه که علاوه بر دستورالعمل شامل تکالیف نیز می‌شود، برای تمامی دستگاه‌ها اعم از دستگاه‌هایی که وظیفه ذاتی قرآنی دارند یا به صورت عمومی فعالیت قرآنی انجام می‌دهند، ارسال شده است.
معاون هماهنگی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه از تعیین شدن هفت تکلیف برای دستگاه‌ها در این ابلاغیه خبر داد و گفت: موضوع اول قرار دادن حفظ جزء 30 قرآن کریم در اولویت فعالیت‌های فرهنگی در نظر گرفته شده است. همچنین ابلاغ طرح به مجموعه‌های ذیربط و اطلاع‌رسانی فراگیر به جامعه هدف، برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزش عمومی، تشویق جامعه هدف برای حضور در طرح، تعامل با سازمان‌ اوقاف و امور خیریه جهت تأمین مربی حفظ، ارائه گزارش نمره‌ای به ستاد راهبری طرح ملی حفظ و نیز ارائه پیشنهادها جهت بهبود و ارتقاء از دیگر تکالیف در نظر گرفته شده در این ابلاغیه است.
دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایکنا در مورد جلسات این ستاد نیز بیان کرد: جلسات ستاد به صورت کارشناسی با دستگاه‌ها و برای تحقق 192 اقدام ملی در جریان است. یکی از آخرین جلسات، جلسه با وزارت ارشاد برای تحقق 19 اقدام آن وزارت‌خانه بوده است؛ بنابراین در حال حاضر مهم‌ترین جلسات ستاد، جلسات کارشناسی است که با تک تک دستگاه‌ها صورت خواهد گرفت.
انجم‌شعاع با بیان اینکه تقسیم‌بندی‌ها در طرح ملی حفظ قرآن کریم به خوبی صورت گرفته است، گفت: به احتمال زیاد جلسه بعدی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم بعد از پایش کلی دستگاه‌ها، ارائه گزارش و تصمیم‌گیری در خصوص عملکرد دستگاه‌ها خواهد بود که به نظر می‌رسد اواسط مهر‌ماه باشد.
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود عنوان کرد: امیدواریم به زودی نظام عالی آموزش و نظام ارزیابی را نیز به دستگاه‌ها اعلام و ابلاغ کنیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط