صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۰۹۸۵۴
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹

گروه بین‌الملل ــ‌ هند میان کشورهای منطقه‌، بیشترین همکاری را در بازسازی افغانستان داشته که این موضوع، سبب بروز نگرانی‌هایی در پاکستان شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از «آریانانیوز» افغانستان؛ روزنامه انگلیسی‌زبان «اکونومیک تایمز» هند نوشت: در حالی که دهلی‌نو بزرگترین شریک منطقه‌ای افغانستان است،‌ ولی تمایلی به ایجاد رابطه دفاعی عمیق‌تر با افغانستان ندارد.

دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) در سخنرانی سال 2017، دولت هند را به ایفای نقش بیشتر در توسعه اقتصاد افغانستان تشویق کرد. هند میان کشورهای منطقه‌ خاورمیانه بیشترین همکاری را در بازسازی افغانستان داشته است، ولی بنا بر گزارش کنگره آمریکا (در تاریخ 1 مه 2019)، دهلی‌نو تمایلی به همکاری دفاعی یا نظامی با افغانستان ندارد و این موضوع، با نگرانی‌های پاکستان از فعالیت‌های هند در افغانستان آمیخته است.

بنابر این گزارش، پویایی‌های منطقه و دخالت قدرت‌های خارجی، هسته اصلی منازعات افغانستان را تشکیل می‌دهند.

پناهگاه تروریست‌ها

پاکستان که در همسایگی افغانستان قرار دارد، برای دهه‌ها نقشی گسترده، منفی و مهم در امور افغانستان ایفا کرده و دولت ترامپ، پاکستان را متهم کرده است که به تروریست‌هایی که آمریکا با آنها می‌جنگد پناه می‌دهد. در همین راستا، رهبران افغانستان نیز در کنار فرماندهان نظامی آمریکا، قدرت شورشیان را به پاکستان نسبت می‌دهند.

کارشناسان درباره اهداف پاکستان در افغانستان نظرات متفاوتی دارند؛ برخی اسلام‌آباد را متعهد به ثبات در افغانستان می‌دانند، ولی برخی دیگر معتقد هستند، پاکستان تلاش می‌کند تا از طریق ارتباط با گروه‌های شورشی به ویژه شبکه حقانی، افغانستان را کنترل کند. مقامات آمریکایی بارها پناهگاه‌های افراط‌گرایان در پاکستان را تهدیدی علیه امنیت افغانستان عنوان کرده‌اند.

بی‌ثباتی در افغانستان

پاکستان ترجیح می‌دهد افغانستان سرزمینی ضعیف و بی‌ثبات باشد؛ اسلام‌آباد از یک افغانستان منسجم و با ثبات که رهبری آن به دست پشتون‌ها باشد هراس دارد، زیرا اقلیت پشتون‌های پاکستان جمعیتی قابل توجه دارد که برای دولت چالش‌های بزرگی ایجاد می‌کند.

با این حال، برخی از رهبران پاکستان معتقد هستند که بی‌ثباتی در افغانستان منجر به ناامنی در این کشور خواهد شد و پاکستان با شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در خاک خود مبارزه می‌کند.

کارشناسان می‌گویند که پاکستان به ظرفیت استراتژیک افغانستان علیه هند آگاه است؛ این در حالی است که بهبود ارتباط میان رهبران در کابل و اسلام آباد، منجر به کاهش نفوذ هند در افغانستان خواهد شد.

برابر با گزارش کنگره آمریکا، بخش عمده منافع هند در افغانستان ناشی از رقابت‌های منطقه‌ای دهلی‌نو با اسلام آباد است که مانع از برقراری روابط تجاری و سیاسی گسترده‌تر با آسیای مرکزی می‌شود.

انتهای پیام