صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۳۰۰۸۴
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹

گروه معارف ــ نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری گفت: توصیه عمومی قرآن برخورد نیکو با ملل غیرمسلمان است و چه بسا مواردی که برخوردهای نیکو باعث تشرف غیرمسلمانان به دین اسلام شده، اما آمریکا و رژیم صهیونیستی که مسلمانان را مورد آزار قرار می‌دهند، استثنا هستند.

به گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته، چهارم مردادماه در سلسله مباحث تفسیر قرآن در مسجد جامع شناط ابهر با موضوع «شیوه زندگی از نگاه قرآن» با استناد به آیه 83 سوره بقره و آیه 9 سوره ممتحنه اظهار کرد: توصیه عمومی قرآن برخورد نیکو و محترمانه با تمامی مردم از جمله ملل غیرمسلمان است، لیکن افراد یا رژیم‌هایی که برای از بین بردن اسلام با مسلمانان می‌جنگند و یا مسلمانان را از سرزمین‌های اسلامی بیرون می‌کنند، از این توصیه عمومی مستثنا هستند.
 
نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری با گرامی‌داشت سالروز اقامه اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی با نقل جمله‌ای از مقام معظم رهبری که فرمودند: «اسلام به همان اندازه که دینی معنوی و اخلاقی است، دینی سیاسی و دنیایی است و مسلمانی صرفاً با اقامه نماز کامل نمی‌شود بلکه یک مسلمان باید طبق تعالیم دینی به امور دنیا هم بپردازد، با سیاست آشنا باشد و در آن مداخله کند،» ابراز کرد: شیوه برخورد با گروه‌های مختلف حاضر در جامعه اسلامی از جمله مؤمنان، فاسقان و منافقان، متفاوت است.

این پژوهشگر قرآنی در بیان وظیفه مسلمانان در قبال پیروان سایر ادیان، با اشاره به آیه 83 سوره بقره، آیه 77 سوره قصص و آیه 8 سوره ممتحنه بیان کرد: اصل بر احسان و نیکی کردن و رفتار پسندیده داشتن با این افراد است و چه بسا مواردی که چنین برخوردهای نیکو باعث علاقمندی و تشرف غیرمسلمانان به دین مبین اسلام شده است لیکن این اصل کلی استثنایی دارد که در آیه 9 سوره ممتحنه این‌گونه به آن اشاره شده است: خداوند شما را از دوستی و مودت با کسانی که با شما در امر دین جنگیده‌‎اند یا شما مسلمانان را از سرزمین‌هایتان اخراج و آواره کرده‌اند و در این امر با هم همکاری دارند، نهی فرموده است.

دولابی یادآور شد: امروز آمریکا و رژیم صهیونیستی مصداق بارز این استثنا هستند و ایجاد رابطه دوستانه و سازش و تسلیم ‌برابر آنها شدیداً مورد نکوهش است. مشکل اصلی آمریکا با ما مسئله دین است. آنها دشمنی خود با دین اسلام را از همان سال‌های آغازین استقرار نظام جمهوری اسلامی با هیاهو و شبهه‌افکنی درخصوص مواردی از جمله ولایت فقیه، نظارت استصوابی شورای نگهبان، حمایت از مظلومان جهان، حکم قصاص و ... که از مظاهر اسلامیت نظام هستند، نشان داده و این در حالی است که خود با ادعای دروغین حمایت از حقوق بشر، حق مسلمانان مظلوم فلسطین و یمن را پایمال می‌کنند.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی نیز مسلمانان را از سرزمین فلسطین آواره کرده و با همکاری آمریکا و چند کشور دیگر به دنبال اجرای «معامله قرن» برای تصاحب سرزمین فلسطین و تحت فشار قرار دادن بیشتر فلسطینی‌ها است؛ لیکن وظیفه همه مسلمانان آن است که ‌برابر این فتنه ایستادگی کنند، چرا که سرزمین‌های اسلامی متعلق به همه مسلمانان است.

دولابی وظیفه مسلمانان را در قبال این دشمنان سرسخت با اشاره به آیه 126 سوره نحل، اقدام متقابل و متناسب ‌برابر تجاوز و توطئه‌های آن‌ها دانست و گفت: به عنوان مثال اگر آنها کشتی ما را به ناحق توقیف می‌کنند، ما نیز بایستی کشتی آن‌ها را متقابلاً توقیف کنیم و شجاعانه اعلام کنیم این اقدام ‌برابر اقدام ناحق شماست و هر وقت شما کار نادرست خود را جبران کنید، کشتی شما آزاد خواهد شد و آن را به دلایل دیگری همچون اینکه مثلاً آن کشتی محیط زیست را آلوده کرده، محدود نکنیم.
انتهای پیام