صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۴۴۴۹۹
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
طلال عتریسی در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد:

گروه بین‌الملل ــ تحلیلگر سیاسی لبنان تصریح کرد: عربستان تلاش می‌کند با متهم کردن ایران به حمله پهپادی به تأسیسات نفتی آرامکو، بر میلیاردها دلاری که برای خرید تسلیحات نظامی از آمریکا، از جمله سیستم دفاعی «پاتریوت» هزینه کرده، سرپوش بگذارد.

تأسیسات نفتی «آرامکو» در شرق عربستان، 23 شهریورماه سال جاری، هدف حمله پهپادی انصارالله یمن قرار گرفت. به‌ طوری که در این حمله 10 پهپاد دو پالایشگاه «بقیق» و «خریص» را هدف گرفت و تولید نفت عربستان را تا 50 درصد کاهش داد.

با وجود اینکه یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن، مسئولیت این حمله پهپادی از سوی انصارالله را برعهده گرفت و حتی در صورت ادامه تجاوز به یمن،  تهدید به حملات بیشتری کرد، اما آمریکا و عربستان مدعی شدند که این حمله از جنوب عراق یا ایران صورت گرفته و برای آن‌ها بسیار سخت بود که بپذیرند این حمله را یمنی‌ها انجام داده‌اند.

همچنین، همزمان با حضور رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران در سازمان ملل، سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه در اقدامی عجیب و با تکرار ادعاهای واهی و بی‌اساس آمریکا، ایران را مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان «آرامکو» اعلام کردند. این در حالی است که کارشناسانی از سازمان ملل متحد برای تحقیق درباره حمله به تأسیسات نفتی آرامکو عازم عربستان شده‌اند و قرار است تحقیقات این تیم آذرماه سال جاری تقدیم شورای امنیت شود.

به نظر می‌رسد، عربستان سعودی که میلیاردها دلار برای خرید تسلیحات و سامانه‌های دفاعی پیشرفته از آمریکا هزینه کرده، امروز برای آن‌ها و حتی خود آمریکایی‌ها بسیار تحقیرآمیز است که بپذیرند مهم‌ترین تأسیسات نفتی جهان، هدف حمله پهپادی انصارالله قرار گرفته است. به همین خاطر آن‌ها انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفته‌اند.

در همین راستا، خبرنگار ایکنا؛ گفت‌وگویی با «طلال عتریسی»، تحلیلگر لبنانی و کارشناس مسائل سیاسی منطقه و مدیر مؤسسه علوم اجتماعی دانشگاه لبنان، انجام داده که مشروح آن از نظر می‌گذرد.

وی درباره دلیل اتهام‌زنی آمریکا و عربستان به ایران درباره حمله به تأسیسات نفتی آرامکو گفت: برای سعودی‌ها سخت است که  به ناتوانی و شکست سامانه دفاعی پیشرفته «پاتریوت» خود در برابر حملات پهپادی جنبش انصارالله اعتراف کنند.

ضعف سامانه دفاعی

طلال عتریسی گفت: این حمله پهپادی بیانگر ضعف سامانه‌های دفاعی و تسلیحاتی عربستان با وجود هزینه کردن مبالغ هنگفت و میلیاردها دلار از سوی این کشور برای خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی از آمریکا و برخی جوامع غربی است. بنابراین اعتراف عربستان به هدف قرار گرفتن آرامکو از سوی انصارالله برای این کشور مسئله‌‌ای ناگوار و تحقیرآمیز است.


این کارشناس مسائل سیاسی منطقه تصریح کرد: عربستانی‌ها برای توجیه کردن ضعف خود در برابر این حمله پهپادی، به اتهام‌زنی به ایران روی آورده‌اند و این گونه وانمود می‌کنند که این حمله از سوی کشوری بزرگ و قدرتمندی همچون ایران، که تسلیحات نظامی پیشرفته‌ای در منطقه دارد، صورت گرفته است.

تقویت ایران‌هراسی

وی اضافه کرد: هدف دیگر عربستان از اتهام‌زنی به ایران در مسئله حمله به آرامکو، گسترش ایران‌هراسی در منطقه و تحریک غرب علیه ایران در راستای خواسته‌های آمریکا و جنگ اقتصادی و رسانه‌ای بیشتر علیه این کشور است.

این تحلیلگر سیاسی لبنان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه حمله به آرامکو می‌تواند در توقف یا کاهش حملات ائتلاف متجاوز عربی به یمن تأثیرگذار باشد؟ بیان کرد: در ابتدا باید بگویم که ائتلاف عربی منحل شده و تنها چند کشور از جمله امارات و سودان در آن باقی مانده‌اند. از سوی دیگر، شاهد خروج نسبی امارات از این ائتلاف و تمایل این کشور برای گفت‌وگو با ایران بودیم. البته امارات هنوز به طور کامل از این ائتلاف متجاوز خارج نشده است، اما به هر حال می‌توان گفت که حملات پهپادی انصارالله به آرامکو هشدار جدی به عربستان بود که انصارالله توان هدف قرار دادن مهم‌ترین شریان اقتصادی این کشور را دارد.

انزوای عربستان

طلال عتریسی ادامه داد: انصارالله پس از حمله به آرامکو، در پیامی آشکار به اماراتی‌ها هشدار داد و گفت که در صورت عدم خروج کامل این کشور از ائتلاف متجاوز، هدف موشک‌های این جنبش قرار خواهد گرفت. انصارالله با ارسال این گونه پیام‌ها به دنبال انزوای کامل عربستان سعودی در عرصه عربی و اسلامی است.
 
مدیر مؤسسه علوم اجتماعی دانشگاه لبنان درباره تأثیرات این حملات در تقویت جبهه مقاومت در منطقه اظهار کرد: حملات پهپادی انصارالله به آرامکو، یک پیروزی بزرگ برای محور مقاومت بود و بیانگر توان محور مقاومت در بهره‌ بردن از تسلیحات قوی، پیشرفته و به‌روز برای هدف قرار دادن مراکز و تأسیسات مهم و راهبردی دشمن به‌ صورت دردناک و مهلک است.

واکنش اسرائیل

وی اضافه کرد: حمله به آرامکو حتی رژیم صهیونیستی را به لرزه درآورد، به‌ طوری که اسرائیل پس از این حملات اعلام کرد که جبهه مقاومت، موجودیت این رژیم را تهدید می‌کند و از بررسی دقیق پهپادها و ماهیت حملات هوایی به آرمکو خبر داد، بنابراین می‌توان گفت که این حملات، توانمندی بالای محور مقاومت برای هدف قرار دادن اهداف غیرمنتظره و استراتژیک را نشان داد و از سوی دیگر، یک موفقیت بزرگ را برای این محور به ارمغان آورد.

اقتصاد عربستان

وی در ادامه درباره تأثیرات حمله به تأسیسات نفتی آرامکو بر اقتصاد عربستان گفت: این حملات منجر به کاهش 50 درصدی تولید نفت در این کشور نفت‌خیز شد و طبق گزارش‌ها، تعمیر تأسیسات نفتی آرامکو ماه‌ها طول خواهد کشید. بنابراین با توجه به وابستگی کامل سعودی‌ها به درآمدهای نفتی، این موضوع آشکاری است که حمله پهپادی انصارالله ضربه سختی به اقتصاد این کشور وارد کرده است. شاید این حملات باعث فروپاشی اقتصاد عربستان نشود، اما پیام دردناکی را برای آنها دارد و آن اینکه شریان اقتصاد سعودی‌ها مورد هدف جنبش انصارالله و همه عناصر جبهه مقاومت از جمله ایران قرار دارد.


وی تأکید کرد: در صورت وقوع جنگی میان ایران با عربستان یا آمریکا در منطقه، اقتصاد سعودی بیشتر از چند روز در برابر موشک‌های ایرانی دوام نخواهد آورد، چرا که تمامی تأسیسات نفتی سعودی، که مهم‌ترین درآمد این کشور را تشکیل می‌دهد، در تیررس موشک‌های ایران قرار دارد.

تأمین انرژی

طلال عتریسی درباره این که آیا حمله به آرامکو می‌تواند مقدمه‌ای برای حضور یک ائتلاف بین‌المللی تأمین انرژی در خلیج فارس باشد؟ گفت: ائتلاف بین‌المللی تأمین انرژی در خلیج فارس یک پروژه آمریکایی بود که از سوی ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، قبل از این حملات نیز مطرح شده بود. هدف این ائتلاف نظارت و کنترل صادرات نفت در راستای منع صادرات نفتی ایران است، چرا که امنیت انرژی در خلیج فارس تأمین شده و سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران به صورت دقیق بر تنگه هرمز نظارت دارند و همه نفتکش‌ها می‌توانند آزادانه تردد کنند.
 
کنترل نفتکش‌های ایرانی
 
وی اضافه کرد: هدف ترامپ از تشکیل این ائتلاف، تأمین امنیت انرژی و نفتکش‌ها نیست، بلکه کنترل و محدود کردن نفتکش‌های ایرانی و قطع کردن صادرات نفت ایران است.


این کارشناس مسائل سیاسی منطقه تصریح کرد: در پی حملات به تأسیسات نفتی عربستان، اختلاف‌نظر بر سر تشکیل این ائتلاف ادامه دارد و کشورهای اروپایی، چین و روسیه علاقه‌ای به تشکیل آن نشان نداده‌اند. این در حالی است که هم‌پیمانان آمریکا مثل عربستان و امارات خواهان تشکیل این ائتلاف هستند که بالطبع آن‌ها نمی‌توانند مشارکت در این ائتلاف را رد کنند.
 
طلال عتریسی در پایان این گفت‌وگو با تاأید بر این که این ائتلاف خواسته آمریکایی‌هاست، گفت: شرکت در این ائتلاف موفقیتی را برای کشورهای عضو در پی نخواهد داشت و هدف از راه اندازی آن صرفاً کنترل نفتکش‌های ایرانی است.

انتهای پیام