صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۰۵۳۹۵
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹

آیت‌الله سید محمد حسینی‌زنجانی با اشاره به اینکه خداوند نور عقل را برای تشخیص حق و باطل به انسان عنایت فرموده است، گفت: اگر معرفت انسان در توحید و عدل کامل شد، دین نیز کامل می‌شود.

به گزارش ایکنا از زنجان، آیت‌الله سید محمد حسینی‌زنجانی، مرجع تقلید شیعیان شب گذشته، 27 خردادماه در ویژه‌برنامه شهادت امام صادق(ع) که به شکل مجازی از حسینیه اعظم زنجان پخش شد، اظهار کرد: از امام صادق(ع) روایات فراوانی نقل شده و دلیل نام‌گذاری مذهب تشیع با نام مقدس این امام بزرگوار، تلاش و کوششی است که ایشان برای تثبیت و تبیین دین کشیدند.

وی با اشاره به اینکه اسلام تنها دین مورد پذیرش در نزد خداوند است، ابراز کرد: دین مجموعه عقاید و احکام فرعی، اخلاقیات و سیاست و نیز ترکیبی از اصول و فروع است تا انسان با مسیر و مقصد آشنا شود و بهره بیشتری ببرد.

این عالم ربانی، اصول را مجموعه عقاید دانست و گفت: در تعبیر اهل‌بیت(ع) از اصول دین با عنوان معارف دین یاد شده است. عقاید به منزله زیر بنا بوده و اصول به معنای پایه دین است. دین وقتی توجیه می‌شود که قواعدی بر اساس اصول و فروع وجود داشته باشد و بر طبق آن‌ها مورد بحث قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه انسان موجودی متفکر است و با فکر مسیر خود را انتخاب می‌کند، تصریح کرد: طبیعی است که در این حالت باید عقل وجود داشته باشد و به وسیله آن حقایق را درک کند. عقل نوری است که انسان به وسیله آن مرز بین حق و باطل را تمییز و تشخیص می‌دهد.

آیت‌الله حسینی‌زنجانی ادامه داد: خدای متعال عقل را اینگونه خلق کرده که ذاتا خاصیت نور دارد؛ یعنی نور ذاتا روشن است و اطراف خود را نیز روشن می‌کند و اگر عقل نباشد تشخیص حق و باطل هم اتفاق نمی‌افتد.

وی توحید، نبوت، عدل، امامت و معاد را از اصول دین برشمرد و گفت: امام صادق(ع) می‌فرماید: توحید و عدل اساس دین است.» به این معنی که اگر خدا را قبول کردیم باید بدانیم که برای خدا صفاتی است که به وسیله این صفات، معرفت بیشتری نسبت به توحید پیدا می‌کنیم. عدل یکی از صفات الهی است و اگر خدا نباشد و عدل او را زیر سئوال ببریم در نتیجه دین بی‌پایه و بی‌اساس است.

مرجع عالیقدر شیعیان با اشاره به اینکه حکمت نظری فکر انسان را محکم می‌کند، ابراز کرد: خدای متعال انسان را خلق کرده تا بشر به مرحله عبودیت برسد و کمال و حقیقت مطلق را دریابد. در این مسیر پیغمبران برای هدایت بشر مبعوث شدند و معاد هم در راستای عدل الهی است؛ چراکه این دنیا ظرفیت عقوبت و جزای اعمال انسان را ندارد.

وی با بیان اینکه هر قسمت از روایات امام صادق(ع) دریای علم است و فکر انسان را اغنا می‌کند، یادآور شد: خداوند قلم تقدیر را بر اساس عدالت و درستی بنا نهاده است و اگر انسان خود را هماهنگ با نظام هستی قرار دهد سعادتمند می‌شود و اگر از نظم خلقت خارج شود، دائما در ناکامی قرار می‌گیرد.

آیت‌الله حسینی‌زنجانی با تأکید بر شناخت حق تصریح کرد: کسی که انحراف از حق دارد به دنبال متشابهات است و از محکمات دور شده است. در قرآن نکته‌ای برای حرکت در مسیر کمال نمانده که خداوند به آن اشاره نکرده باشد و سنت الهی عبارت از این است که اگر معرفت شما در توحید و عدل کامل شد، دین شما کامل می‌شود.

انتهای پیام