صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۳۹۵۲۶
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
گزارش نخستین جلسه هفتگی قرائت قرآن در ایکنا /

در آغاز هفته جاری، جان‌های مشتاقان قرآن در کشاکش سرمای آذرماه با گرمای جلسه قرائت قرآن کریم مجالستی صمیمانه یافت که طی آن قاریان و قرآن‌آموزان از اقصی نقاط کشور به جلسه قرآن ایکنا متصل شدند و تجربه‌ای نوین در برپایی جلسات مجازی قرآن شکل گرفت.

به گزارش خبرنگار ایکنا، در ابتدای این هفته، در پس نگرانی‌ها از وجود بیماری همه‌گیر، محفلی به میزبانی و ابتکار ایکنا شکل گرفت که تجربه‌ای نوین در برگزاری جلسات مجازی قرآن و سرآغازی بر جریان‌سازی رسانه‌ای در این زمینه محسوب می‌شود.

از آغاز هفته جاری، سالن شهید تقوی ایکنا به مدت حداقل هشت هفته، شنبه‌ها ساعت 15 الی 17، میزبان جلسات هفتگی قرائت قرآن با تدریس محمدحسین سعیدیان، مدرس و قاری بین‌المللی خواهد بود و امکانات صوتی، تصویری و زیرساخت‌های مجازی این رسانه قرآنی در اختیار علاقه‌مندان به قرائت کتاب الهی قرار می‌گیرد.

اتصال 20 قاری از سراسر کشور به جلسه

در نخستین جلسه از جلسات هفتگی قرائت قرآن، 20 قاری و قرآن‌آموز از اقصی نقاط کشور همچون شیراز، مشهد، زاهدان، اهواز، بوشهر، همدان و... از بستر آموزش مجازی «امجد»، که طراحی‌ شده به دست جهادگران جهاددانشگاهی است، در جلسه حضور مجازی یافتند و تعدادی از آنان از سوی استاد جلسه فرصت ارائه تلاوت دریافت کردند.

همچنین تعدادی از قاریان و قرآن‌آموزان نیز بنا بر ثبت نام قبلی، فرصت یافتند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی در جلسه حضور به هم رسانند و به شکل حضوری، حداکثری بهره‌وری را داشته باشند.

استشفا از ساحت قرآن

در ابتدای این جلسه، محمدحسین سعیدیان با گرامیداشت یاد دانشمند هسته‌ای شهیدمحسن فخری‌زاده اظهار کرد: گرچه فرصت و زمان در این جلسات محدود است، اما تلاش می‌شود تا زنگ نوای خوش قرآن به نیت استشفا از قرآن و سلامتی همه بیماران نواخته شود و فتح بابی برای پیگیری مجازی جلسات قرآنی در دوران شیوع کرونا انجام گیرد، به توفیق الهی امید داریم در پساکرونا جلسات باشکوه قرآنی را به شکل حضوری از سر بگیریم.

در ادامه این جلسه، عباس درودگر، نیما اعتمادپور، علی میرزایی، حسین سلمانی، محمدرضا رجبی، رضا قصری‌زاده و امیرهوشنگ بخشی‌موئینی قاریانی بودند که فرصت یافتند در این جلسه به تلاوت قرآن بپردازند.

یک توصیه به مقلدان عبدالباسط

سعیدیان در تحلیل تلاوت یکی از قرآن‌آموزان که به سبک عبدالباسط انجام شد، اظهار کرد: سبک این قاری شهیر مصری، اگرچه خیلی باآرامش و سهل‌الوصول استماع می‌شود، اما تقلید از ایشان به آن راحتی که شنیده می‌شود، نیست. برای تقلید موفق و نسبتاً قابل قبول از این سبک یک صدای ویژه نیاز داریم. به کسانی که می‌خواهند تقلید از عبدالباسط را شروع کنند، پیشنهاد می‌کنم تلاوت او از سوره حجر را که تنوع لحنی کمی دارد و عمدتاً در پرده‌های توسط اجرا شده است، تمرین کنند.

مراقبت از صوت در دوران بلوغ

داور بین‌المللی مسابقات قرآن در تحلیل تلاوت نیما اعتمادپور، قاری نوجوان از شیراز اظهار کرد: دوران بلوغ، دوران حساسی است که اگر در تمرینات مراعات نشود و به تارهای صوتی فشار بیاید، ممکن است بعداً قاری نتواند تلاوت را به صورت حرفه‌ای ادامه دهد، لذا بهتر است کسی که در این سنین از منشاوی تقلید می‌کند، در گام پایین و پرده‌های توسط به تلاوت بپردازد.

مصطفی اسماعیل؛ دایرة‌المعارف تنغیم

سعیدیان، نسبت به تلاوت علی میرزایی گفت: تلاوت مصطفی اسماعیل از لحاظ تقویت انتقال صدا بسیار مؤثر است و فضاهای صوتی مختلف قاری به واسطه تقلید از او کشف می‌شود، در بحث تنغیم نیز، یک دایرة‌المعارف بزرگ است، نکته دیگر انتخاب و استخدام آرایه‌های لحنی برای انتقال پیام و معنامحوری است که استاد مصطفی اسماعیل به نیکویی از آن بهره می‌برد.

وی همچنین تأکید کرد: تلاوت، یک عنصر اصلی و حیاتی به نام انگیزه و هدف‌گذاری لازم دارد، خیلی از ما قرآن می‌خوانیم، اما ممکن است جدیت در تلاوت نداشته‌ایم، برای مثال گاهی تمرین می‌کنیم و گاهی نمی‌کنیم، گاهی در جلسات قرآن شرکت می‌کنیم و گاهی نمی‌کنیم، گاهی نیز نگاهمان به تلاوت نگاه ابزاری است از این جهت که می‌خواهیم صرفاً یک هنری را یاد بگیریم و به دیگران عرضه کنیم، در حالی که موفقیت قاری به نیت خالص و در وهله بعد به هدف‌گذاری و پشتکار او بستگی دارد.

سعیدیان درباره کسب فیض از تلاوت نیز گفت: قاری باید از قرآن، کسب فیض و جلب نور کند و آن را به دیگران انتقال دهد، اگر قاری این نکته طلایی را جدی بگیرد، خواندنش عوض می‌شود. هر جا تلاوت را دست کم بگیریم، خروج لحنی و کمبود نفس پیش می‌آید در حالی که اساتید قدیمی مصر با عشق قرآن خواندند و آن را به دیگران نشر دادند، لذا تلاوت‌های آنان ماندگار شد.

تلاوت منشاوی‌خوان جوان

در ادامه به حسین سلمانی، قاری جوان و حافظ 10 جزء قرآن تا آیاتی از سوره آل عمران را به سبک استاد محمدصدیق منشاوی تلاوت کند و حاضران را از نوای حزین صوت قرآن بهره‌مند سازد.

سعیدیان درباره آیات سوره آل عمران اظهار کرد: در جنگ احد، ابوسفیان گفت شما هفتاد نفر از ما کشتید و ما هم هفتاد نفر از شما. پیامبر فرمودند: هفتاد نفر ما در بهشت هستند و هفتاد نفر شما در جهنم. در روایات آمده است که به شهید هدایایی اعطا و با اولین قطره خون همه گناهانش آمرزیده می‌شود، سرش بر دامان حورالعین قرار می‌گیرد، لباس‌های بهشتی بر تنش می‌کنند عطر بر او می‌ریزند، به همه جای بهشت سرکشی می‌کند و پرده‌ها برای او کنار می‌رود.

ویژگی‌های ممتاز تلاوت منشاوی

مدرس و قاری بین‌المللی قرآن افزود: یکی از ویژگی‌های تلاوت منشاوی این است که اساتید بزرگ مصر، وقتی خواندن او را تحلیل می‌کنند، می‌گویند منشاوی به جای اینکه سرگرم نغمه‌سرایی شود، با آیات زندگی می‌کند، اصطلاحاً می‌گویند تعیش‌الایات. سراسرِ خواندن منشاوی حزن است، خودش هم چنین شخصیتی بوده و با آیات قرآن زیست می‌کرده. می‌شنوید که چگونه آیات وعید را در مقام صبا می‌خواند. شیخ ابراهیم خلیل ابراهیم، می‌گوید: منشاوی تأثیرپذیری عمیقی از آیات داشته است. تلاوتش خشوع دارد و اگر با نگاه معنوی به تلاوت منشاوی گوش کنیم، حتماً تحت تأثیر قرار می‌گیریم.

سعیدیان ادامه داد: منشاوی می‌گوید قاری بعد از حفظ آیات، تجوید و خشوع کامل در تلاوت را باید جدی بگیرد. تقلید از سبک یک استاد کافی نیست، توصیه‌های استاد را نیز باید لحاظ کرد.

وی تأکید کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند «قرآن بخوانید و گریه کنید و اگر گریه نمی‌کنید، حالت بکاء بگیرید»، بزرگان دین گفته‌اند انسان در دو جا اوج می‌گیرد: مجالس اهل بیت(ع) و جلسات قرآن. اسم ما به عنوان قاری قرآن ثبت است، اما باید رسم ما هم قرآنی شود. رسم قرآنی با تقوا، خشوع و بکاء حاصل می‌شود.

رمز تقلید پرمایه از مصطفی اسماعیل

در بخش دیگری از این جلسه، سعیدیان در تحلیل تلاوت یکی از قاریان که به سبک مصطفی اسماعیل انجام شد، اظهار کرد: در سبک‌هایی مثل مصطفی اسماعیل از کشش‌ها باید نهایت بهره‌مندی را داشته باشیم، خصوصاً در مدهای منفصل ظرافت و آرایه‌های لحنی بیشتری به کار ببریم، این کار ذهن را پرورش و تعالی می‌دهد. سبک مصطفی از جهت موسیقایی مشهور به عبقریت موسیقی است، یعنی پارچه نفیس موسیقی به پهنای بسیار زیاد. پس باید با ظرافت از او تقلید کرد.

داور بین‌المللی قرآن کریم به تمرکز قاریان بر یک مقام و گوشه‌های آن نیز تأکید کرد و گفت: مصطفی اسماعیل گاهی فقط 40 دقیقه بیات می‌خواند، حتماً از این موهبت باید استفاده کرد، مثلاً قاری باید مدتی فقط بر مقام بیاتی که مصطفی اسماعیل می‌خواند تمرکز کند و بتواند دقایق طولانی در این مقام تلاوت داشته باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: خواهش می‌کنم که دوستان بحث نَفَس را جدی بگیرند، اگر کسی حصان بخواند با نفس کوتاه هم می‌‌تواند نغمه‌گذاری کند، اما قرائت کلاسیک به شیوه مصطفی اسماعیل حتماً نفس طولانی و کافی لازم دارد. در قرائت آیات یک بسته معنایی وجود دارد که گاهی تنها با نفس طولانی القا می‌شود.

سعیدیان با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های مهم تلاوت حرفه‌ای، دارایی از نفس خوب برای انتقال پیام آیات است، گفت: اگر خود را چند بار به زحمت بیندازیم، کم‌‌کم عادت می‌کنیم که از نفس خود به درستی بهره ببریم. کاری نکنیم که به قطعات کوتاه عادت کنیم و صدایمان تنبل شود. مصطفی اسماعیل به راحتی 45 ثانیه تلاوت می‌کند و قاری در سبک او حتماً باید بتواند 35 ثانیه را به ارث ببرد، چون اقتضای کار لحنی مصطفی این است که قاری حتماً پرنفس باشد.

با توجه به اتمام مهلت ثبت نام در این دوره از جلسات هفتگی قرائت قرآن کریم، علاقه‌مندان می‌توانند گزارش هفتگی این جلسات را هر هفته از سایت و شبکه‌های اجتماعی ایکنا در فضای مجازی رصد کنند.

انتهای پیام