صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۵۴۶۲۹
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶

معاون امور هنری وزارت ارشاد گفت: هنر اکنون ثروت کشور است و این ثروت به اندازه‌ایست که در کمتر کشوری می‌توان چنین وضعیت بسامانی را در عالم هنر مشاهده کرد. این میزان توسعه هنر در 40 سال گذشته دو برابر توسعه هنر در کشورهای پیشرفته است.

به گزارش ایکنا؛ محمد مجتبی حسینی؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کارگروه هنر و سینمای، همایش تبیین اندیشه‌های امام خمینی(ره) در حوزه هنر که امروز 29 بهمن به صورت آنلاین برگزار شد، اظهار کرد: هنر اکنون ثروت کشورمان است. این ثروت به اندازه‌ایست که باید گفت در کمتر کشوری می‌توان چنین وضعیت به سامانی را در عالم هنر مشاهده کرد. یکی از ویژگی‌های هنر در کشورمان تنوع آن است. فعالیت‌های هنری در بعد از انقلاب قابل مقایسه با بعد از انقلاب نیست، حتی باید گفت این میزان توسعه هنر در 40 سال گذشته دو برابر توسعه هنر در کشورهای پیشرفته است.

وی افزود: در یک سال گذشته کشورمان درگیر بیماری کرونا بود اما در چنین وضعیتی هم توانستیم 364 جشنواره و رویداد هنری برگزار کنیم. این میزان اتفاق در سال 98 نشان از پویایی هنر در کشورمان دارد. در جشنواره‌های فجر دیدید چه تعداد جوان صاحب ذوق فعالیت دارند، ولی سوال اینجاست این سرمایه بیکران سرچشمه‌اش از کجا نشئت می‌گیرد؟

حسینی ادامه داد: قبل از انقلاب خانواده‌ها با ورود فرزندانشان به عالم هنر موافق نبودند، چون آن را مغایر با اسلام می‌دیدند، اما پس از انقلاب اسلامی این دیدگاه تغییر کرد. با این توضیح خانواده‌ها از ورود فرزندانشان به هنر حمایت کردند.

وی تولیدات هنری را در دهه 40 و 50 به سه دسته تقسیم کرد: ابتدا کارهای که وجه مصرفی و تجاری داشتند. دوم کارهای روشنفکرانه و شکل سوم آثاری که به صورت بسیار محدود به معنا توجه داشتند. بعد از پیروزی انقلاب به مدد اندیشه‌های امام راحل توجه به معنا شکل گسترده‌ای به خود گرفت به‌نحوی‌که طلبه‌های حوزه‌های علمیه در مساجد شروع به اجرای تئاتر کردند.

حسینی با تاکید بر اینکه توجه انقلاب به هنر صرفاً متکی بر سنت‌گرایی نیست تاکید کرد: وقتی از توجه هنر به مبانی دینی و اسلامی صحبت می‌کنیم منظورمان متوقف ماندن در سنت صرف نیست. برای مثال در عرصه خوشنویسی هنرمندان این عرصه تنها سعی نمی‌کنند میرعماد یا نی‌ریزی شوند، بلکه تلاش دارند با بهره‌گیری از سنت در قالب امروزی به اساتیدی چون کی‌خسرو خروش تبدیل شوند. در همین راستا اگر چهار دوره اوج برای خوشنویسی در نظر بگیریم مطمئن باشید یکی از آنها به پس از انقلاب اسلامی مربوط می‌شود. پیشرفت هنر در 40 سال گذشته به اندازه‌ای بوده که در یک جامعه به طور عادی صد سال زمان نیاز بود تا این پیشرفت‌ها حاصل آید.

حسینی با تاکید بر اینکه باید نظرات امام (ره) را در حوزه هنر گردآوری کنیم تاکید کرد: بیاید بررسی کنید دیدگاه‌های امام چه تفاوت‌های با دیگر فقها داشته تا بتوانیم نظرات ایشان را در کنار بیانات مقام معظم رهبری در هنر استمرار بخشید.

وی در پایان تصریح کرد: هنر در کشورمان تبدیل به سرمایه‌ و ثروتی شده است برای همین قادریم از هنر بهره برده تا تاثیرگذاری خود و انقلابمان را در جهان بیشتر کنیم به شرطی که به هنر به دید یک فرصت نگاه کنیم.

انتهای پیام