صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۶۷۶۸۸
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
شرح دعای روز پانزدهم /

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد در ادامه بیان مفاهیم دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان با اشاره به شرح دعای روز پانزدهم، به آثار و نتایج شرح صدر می‌پردازد.

حجت‌الاسلام مجتبی شعشعی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد، در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، در ادامه بیان مفاهیم دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان با اشاره به شرح دعای روز پانزدهم، که در فراز اول آمده «اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین، خدایا در این روز اطاعت بندگان خاشع و خاضع خود را نصیب من گردان» اظهار کرد: در فراز اول از خداوند می‌خواهیم که از جمله مستکبران و افراد یاغی و طاغی نباشم و خداوند ما را از افرادی قرار دهد که در زندگانی خود از تواضع و فروتنی برخوردار باشد. 

وی ادامه داد: در کلام نورانی از معصومان آمده است: «مَن تواضَعَ للّه رفَعَه اللّه؛ هرکسی برای خدا تواضع داشته باشد، خداوند او را رفعت مقام عنایت کرده و جایگاه بلندی به او عطا می‌کند» انسانی که بنده خدا بوده و در مسیر عبودیت خود را تنبیه و مهذب کرده باشد، در برابر خدا و خلق الهی فروتن است، خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَاللَّهِ أَتْقاکُمْ؛ بدانید بهترین شما و خوش جایگاه‌ترین شما در نزد خداوند کسی است که تقوای بیشتری داشته باشد» لذا موقعیت اجتماعی دنیوی نباید باعث شود که جایگاه بندگی را فراموش کنیم.

شعشعی با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: در آستانه انتخابات باید افرادی انتخاب شوند که اهل تواضع و فروتنی بوده و نسبت به مردم خود را برتر ندانند و خود را خادم مردم معرفی و در عمل اجرایی کنند، وقتی خبرنگاری از امام خمینی(ره) در خصوص اینکه چرا مردم این گونه برای شما اظهار ارادت می‌کنند، سؤال کرد، امام در یک کلمه فرمود: «مردم باور دارند که ما نوکر آنها هستیم»، پس افرادی باید در رأس حکومت قرار گیرند که اهل تواضع باشند .

وی با اشاره به اینکه باید از تکبر و غرور دوری کرد، با بیان مصداقی گفت: یکی از دلایلی که باعث شد شیطان از درگاه خدا رانده شود، تکبری بود که نسبت به جایگاهش ورزید که من بالاتر از آدم و از آتش خلق شده‌ام و چرا باید به او سجده کنم اما غافل از این بود که این امر، امر پروردگار است و هنگامی که ابراهیم خلیل‌ امر پروردگار مبنی بر ذبح فرزندش را اجابت می‌کند، خداوند مدال افتخار امامت امت را به گردن ابراهیم می‌اندازد و این ثمره خاضع و خشوع و آن پیامد تکبر و غرور است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد با اشاره به فراز دوم این دعا «واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ، و شرح صدر مردان فروتن و خداترس را به من عطا فرما» گفت: شرح صدر و سینه گشاده، حالتی از ایمان است که از توکل مطلق، بی‌نیازی از مردم، قدرت تحمل فراوان و اراده استوار سرچشمه می‌گیرد. در این حالت معنوی انسان می‌تواند به جنگ مشکلات و مصائب برود. دریادل می‌شود، ترس و واهمه از بین می‌رود. از شکست‌ها افسرده و ملول نشده و از کمی یاران دلتنگ نمی‌شود و از انبوه دشمن نیز نمی‌ترسد. مسائل جزئی دنیا و دنیاپرستان او را از هدف باز نمی‌دارد و قدرت روحی او، کوه مصایب را آب می‌کند.

وی ادامه داد: در قرآن کریم، «سعه صدر» یکی از مواهب بزرگ و «ضیق صدر» یکی از کیفرهای الهی شمرده شده است. خداوند به عنوان یک موهبت عظیم به پیامبر خود می‌فرماید: «اَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَک، آیا سینه تو را وسیع و گشاده نساختیم.»

شعشعی بیان کرد: وقتی انسان شرح صدر و قدرت تحمل داشته باشد، می‌تواند در مسیر عبودیت و بندگی بهتر حرکت کند و این وظیفه الهی را به خوبی انجام دهد، حضرت موسی بن عمران وقتی خواست به مصاف فرعون زمان خود برود، چند دعا از محضر خدا دارد که یکی از آنها، «رب شرح لی صدری، خدایا سینه من را گشاده کن تا بتوانم با او مقابله کنم.» است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد گفت: در پایان دعای امروز از خداوند می‌خواهیم: «بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفین؛ ای ایمنی دل‌های ترسان» چون خداوند متعال، غفار الذنوب است، دل‌های وحشت‌زده از عذاب قیامت، سرگشتگان، خسته دلان و فراریان را پناه و امان می‌دهد.

انتهای پیام