صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۱۵۵۶۳
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴

Muzmatch تلاش کرده که با بهره‌گیری از تجارب وب‌سایت‌های مشابه و درک نیازهای مسلمانان ساکن بریتانیا همسرگزینی را برای مسلمانان آسان‌تر کند.

به گزارش ایکنا، ازدواج یکی از مهمترین و اصلی ترین مسائل اجتماعی در تمام جوامع به شمار می‌رود و تقریباً در همه باورها و تفکرها نسبت به آن تأکید شده است. ازدواج به عنوان اصلی‌ترین رکن پویایی و جلو بردن جامعه از طریق ازدیاد نسل یکی از مسائلی است که در ادیان الهی و حتی آئین‌های ساخته بشر در مورد آن به خوبی یاد شده و از آن به  عنوان عملی برای کامل شدن زن و مرد نام برده شده است.

از دیدگاه اسلام، ماهیت ازدواج یک قرارداد و پیمان با شرایطی ویژه است. ازدواج در اسلام بسیار پسندیده و مطلوب بوده و از منظر فقه اسلامی، عملی مستحب و چه بسا مستحب مؤکد و در برخی موارد واجب شمرده می‌شود. اسلام با تشریع ازدواج، مسیر رسیدن به عفت و حیا را هموار می‌سازد بدین صورت که ازدواج را بهترین و طبیعی‌ترین راه تأمین نیازهای جنسی معرفی می‌کند.

در بسیاری از جوامع و با توجه به تغییرات اجتماعی و فرهنگی دهه‌های اخیر، ازدواج برای بسیاری از افراد از جمله مسلمانان تبدیل به کاری مشکل شده است. جدا از مسائل اقتصادی، پیدا کردن شریک زندگی مناسب نسبت به گذشته دشوارتر شده است. این باعث شده که وب‌سایت‌هایی برای پیدا کردن زوج مناسب به وجود بیایند.

با این همه خدمات این وب‌سایت‌ها ممکن است برای همه از جمله مسلمانان مناسب و کافی نباشد و این باعث شده که بسیاری از مسلمانان معتقد به شریعت اسلامی در کشورهای غیراسلامی برای پیدا کردن همسر مسلمان با مشکل مواجه شوند.

اما این مشکل از طریق اپلیکیشن و وب‌سایت‌هایی برای آشنایی و ازدواج مسلمانان قابل حل است. Muzmatch یکی از همین وب‌سایت‌ها است که با بهره‌گیری از تجارب وب‌سایت‌های مشابه و درک نیازهای مسلمانان ساکن بریتانیا تلاش کرده که یافتن همسر را برای مسلمانان آسان‌تر کند.

Muzmatch توسط شهزاد یونس در سال 2011 راه‌اندازی شد با این همه تا سه سال بعد این وب سایت راه‌اندازی نشده بود. در سال 2014، شهزاد کار 9 ساله خود را در حوزه بانکداری در شرکت مورگان استنلی رها کرد و کدنویسی یاد گرفت. ایده توسعه Muzmatch  باعث شد که یونس، تمام پس‌انداز خود را در این کار سرمایه‌گذاری کند. یونس برنامه اولیه را خودش راه‌اندازی کرد و ساخت، زیرا تحت تأثیر کیفیت وب‌سایت‌های دوستیابی مسلمانان موجود قرار نگرفته و به گفته خود این وب‌سایت‌ها زشت و وحشتناک و شهرت بدی به دلیل مشکلات خود (مانند حفاظت از امنیت کاربران و امکانات) داشتند.

پلتفرم وب‌سایت بسته و برنامه در سال 2015 راه‌اندازی شد. تفاوتی که Muzmatch با وب‌سایت‌های مشابه داشت، مکانیسم جدیدی بود که برای اعضای خود به کار گرفته بود. این امکان ناشناس ماندن کامل را برای همه اعضای خود فراهم می‌کرد. تمام عکس‌های پروفایل‌ها در ابتدا محو می‌شد، و فقط به کسانی که جدی به‌دنبال یافتن عروس یا داماد هستند، این امکان را می‌داد تا با پرداخت مبلغ کمی اجازه دسترسی به توضیحات و عکس پروفایل با جزئیات کامل داشته باشند. Muzmatch  خدمات خود را به 14 زبان از جمله عربی، فارسی و اردو ارائه می‌دهد.

مشابه سایر برنامه‌های دوستیابی، Muzmatch از الگوریتمی برای نشان دادن تطابقات احتمالی کاربران با در نظر گرفتن فاکتورهایی بر اساس اطلاعات ارائه شده در نمایه‌هایشان استفاده می‌کند. Muzmatch  اولین برنامه اسلامی بود که به اعضای آن اجازه داد تا یک همراه یا ولی را که می‌تواند پیام‌های ارسال شده به پروفایل را نظارت کند، وارد این برنامه کنند.

در سال 2016، این پلتفرم امکان تأیید حساب از طریق تصویر سِلفی را معرفی کرد تا مطمئن شود همه افراد در برنامه تأیید شده‌ و واقعی هستند. این شرکت تیمی در بنگلادش دارد که به صورت دستی هر پروفایل را از نظر واقعی بودن و رعایت معیارهای اسلامی بررسی و در صورت نیاز ویرایش می‌کند.

در سال 2017، Muzmatch در مجموع 1.75 میلیون دلار در دور اولیه جمع‌آوری سرمایه، از طریق چند شرکت سرمایه‌گذاری مستقر در لندن و آمریکا مانند Hambro Perks، جمع‌آوری کرد و در همان سال گزارش داد که در 160 کشور جهان، 200 هزار عضو این را سایت دارد و بیش از 6000 زوج در این پلتفرم با هم ملاقات کردند.

در سال 2020، در طول همه‌گیری کووید-19، Muzmatch  به اولین پلتفرم همسرگزینی مذهبی تبدیل شد که ویژگی تماس ویدئویی رایگان درون برنامه‌ای را فعال کرد. یک بررسی در همان زمان نشان داد که 83 درصد از کاربران این پلتفرم گفته‌اند که به دلیل قرنطینه در تلاش برای داشتن زندگی مشترک هستند.

شهزاد یونس در مورد Muzmatch  توضیح داده که این برنامه یک برنامه مبتنی بر عکس بله یا خیر (مانند Tinder) نیست. در عوض، هدف آن یک پایگاه کاربری از افراد جدی است که به دنبال ازدواج و روابط بوده و مایل به سرمایه‌گذاری زمان و انرژی در این فرآیند هستند.

Muzmatch در حال حاضر بیش از 1.5 میلیون کاربر در 210 کشور جهان دارد.

گزارش از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام