صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۶۱۹۰۶
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
تبیین ابعاد شخصیتی امام راحل/ 7

یک مدرس و داور مسابقات قرآن کریم گفت: امام راحل مبحث ولایت و حکومت اسلامی را با دقت تحلیل کردند که با این کار ایشان به نوعی اسلام تجدید شد و حیات تازه‌ای پیدا کرد.

مریم خطیب، مدرس و داور مسابقات قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی(ره) اظهار کرد: ایام رحلت امام خمینی(ره) ایام‌الله است و ما باید این ایام را گرامی بداریم، چرا که این ایام نیز همانند مناسبت‌های دینی ما انسان‌ساز هستند و به نوعی زندگی انسان را متحول می‌کنند.

وی با اشاره به شخصیت امام(ره) بیان کرد: بارزترین ویژگی امام(ره) طرح ولایت‌فقیه است که از سال‌های پیش از انقلاب نیز در فرمایشات ایشان مطرح می‌شد. در حقیقت امام راحل مبحث ولایت و حکومت اسلامی را مانند یک اتم شکافتند و دنیا را از نور دین و این بحث علمی والا و ارزشمند درخشان کردند و با این کار ایشان به نوعی اسلام تجدید شد و حیات تازه‌ای پیدا کرد.

این مدرس و داور مسابقات قرآن کریم اضافه کرد: زنانی‌که امام له نجف تبعید شده بودند، این بحث را به گونه‌ای عالمانه مطرح کرند و به همین دلیل افراد زیادی پای درس ایشان می‌نشستند و از کلاس‌های ایشان استفاده می‌کردند. در حقیقت ایشان با مجاهدت‌ها و رهبری که داشتند این بحث را کردند تا جایی که این تفکر علمی به منصه ظهور رسید، علمی و عملی شد و حکومتی تحت عنوان حکومت اسلامی بر پایه انقلاب اسلامی تشکیل شد و دنیا را متحول کرد. شاید بتوان گفت که بسیاری از متدینین و صاحبان علم نمی‌دانستند که می‌شود حکومتی تحت عنوان حکوم اسلامی پیش از ظهور داشت.

خطیب اظهار کرد: در واقع امام(ره) با طرح ولایت فقیه و عملی کردن این مسئله و اینکه می‌شود حکومتی تحت عنوان حکومت اسلامی را پیش از ظهور داشت به جهانیان و به ویژه جهان اسلام معرفی کردند و ما امروز می‌بینیم که بسیاری از مردم پای این راه و انقلابی که امام خمینی(ره) رهبری آن را به عهده داشتند، ایستادند و از جان، هستی، خانه و خانواده خود گذشتند.

وی خاطرنشان کرد: زیباست که می‌بینیم مردم هم این تفکر امام(ره) را با تمام وجود پذیرفته و در این راه ثابت قدم ایستاده‌اند و امیدواریم که ما نیز بتوانیم ادامه‌دهنده راه شهدای عزیزمان باشیم و این انقلاب عزیز را به صاحب اصلی آن که صاحب الزمان(عج) هستند، برسانیم.

توجه ویژه امام به حقوق زنان

این مدرس و داور مسابقات قرآن کریم عنوان کرد: همانگونه می‌دانیم، در زمان طاغوت مسئله بی‌حجابی وجود داشت و همین امر باعث شده بود که دختران و زنان ما که استعداد خوبی هم در حوزه علم داشتند از تحصیل باز بمانند و به عرصه اجتماع ورود پیدا نکنند. حتی خانواده‌های مسلمان که در دورترین نقاط کشور بودند هم راضی نبودند که فرزندانشان در عرصه اجتماع حضور داشته باشند و در مدارس تحصیل کنند که دقیقا امام(ره) نیز به همین دلیل حضور دختران و زنان در اجتماع را در مقطع زمانی منع کردند، زیرا در آن شرایط لازم بود که چنین موضع‌گیری را نسبت به این امر داشته باشند و این موضوع را علناً مطرح کنند.

خطیب ادامه داد: اما باز هم این بدین معنا نیست که بگوییم در آن شرایط زنان حضور فعالی نداشته و از رسالتی که بر عهده داشتند شانه خالی کرده باشند و به وظیفه خود عمل نکنند، بلکه آن‌ها در خانواده فرزندانی مجاهد و آن فرزندانی که اسلام در عرصه اجتماع مطالبه می‌کرد را تربیت کردند. پس در آن زمان اینگونه نبود که زنان فعالیت‌های خود کنار بگذارند بلکه به شیوه‌های دیگری این وظیفه خود را انجام می‌دادند.

وی دید امام(ره) نسبت به زنان را کاملا همه جانبه و وسیع دانست و افزود: این نگاه امام نسبت به زنان چه در عرصه خانواده که مهم‌ترین وظیفه بانوان است و چه در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و علمی که امروزه در دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما، زنان بیشترین درصد حضور را دارند؛ وجود داشت که در حقیقت ایشان چنین دیدگاه همه جانبه‌ای نسبت به زن و مقام زن داشتند و همین نگاه، ما را به این نتیجه می‌‎رساند که زنان نیز باید در کنار مردان در تمام عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی حضور داشته باشند.

این مدرس و داور مسابقات قرآن کریم بیان کرد: از این‌رو ما باید بدانیم که اگر حضور و مشارکت بانوان در عرصه‌های اجتماعی وجود دارد، اما از نظر امام در قدم نخست، وظیفه زن و خانواده، تربیت فرزندان و در کنار همسر بودن از اهمیت به‌سزایی برخوردار است، به‌گونه‌ای که ایشان همیشه در فرمایشات خود به این موضوع تأکید ویژه‌ای داشتند و وظیفه اصلی زن را ابتدا در خانه و خانواده و سپس در عرصه‌های اجتماعی تعریف می‌کنند.

نسل جوان امام را چگونه باید بشناسند؟

خطیب در خصوص شناسانده شدن امام(ره) در میان نسل جوان امروز، بیان کرد: حقیقت امر این است که امروزه نسبت به شناخته شدن امام(ره) نگرانی خاصی وجود دارد و دلیل این امر هم دور بودن نسل جوان ما از مبانی نظری و عملی امام(ره) است و اگر ما جوانان را با سیره زیبای زندگی امام راحل که برگرفته از معارف اسلامی است آشنا کنیم، قطعاً باعث می‌شود که جوانان ما نسبت به ایشان آشنایی بهتری پپدا کنند و به ایشان جذب شوند.

وی افزود: به عنوان مثال می‌توان به رابطه امام(ره) با همسرشان اشاره کرد. ایشان با توجه به مقام علمی که داشتند و از همسر خود نیز دور بودند، در نامه‌هایی که برای همسر خود می‌نوشتند از عبارات زیبایی استفاده می‌کردند و به نوعی رابطه بسیار زیبایی بین آن‌ها وجود داشت که اگر ما این احساسات زیبای امام را در کنار مجاهدت‌های علمی، صلابت و شجاعتی که در مقابل دشمن داشتند به جوانان منتقل کنیم، قطعاً می‌تواند تأثیر گذار باشد.

این مدرس و داور مسابقات قرآن کریم تأکید کرد: پس ما باید جوانان را با سیره عملی و علمی امام(ره) در ابعاد فردی و اجتماعی ایشان آشنا کنیم و هرچه این آشنایی بیشتر باشد قطعاً تأثیر گذاری بیشتری خواهد داشت.

خطیب عنوان کرد: اما باید توجه داشت که نسل جوان امروز از سخنرانی خسته شده و علاقه‌ای به اینکه پای سخنرانی‌ها بنشینند ندارند، بنابراین مهم است که ما این سیره را چگونه به آن‌ها انتقال دهیم. خوب است که از شیوه‌های تبلیغاتی مختلفی مانند سرود و... این کار را انجام داد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال خوب است که سخنان امام(ره) را با خطی خوش و زیبا در مسیرهای مختلف و متناسب با اقشار جامعه و شرایط مکانی، بر روی دیوارها و... نوشته شود تا افرادی که از آن محل عبور می‌کنند، آن نوشته حس خوبی را در آن‌ها ایجاد کند و برای همیشه در دل آن‌ها بنشیند و آن سخن را همیشه در گوشه ذهن خود داشته باشند و علاوه بر این کار نیز اقدامات دیگری هم می‌توانیم در جهت شناساندن امام و ابعاد مختلف زندگی ایشان به نسل جوان، انجام دهیم و کافی است که این شیوه‌های تبلیغاتی را بشناسیم و آن‌ها را عملی کنیم.

انتهای پیام