صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۷۲۲۱۵
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
بازخوانی اندیشه‌های امام / 14

امام خمینی(ره)، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در کتاب «صحیفه امام» جلد 18 صفحات 153 تا 155 نکاتی را درباره واقعه غدیر بیان کردند که به مناسبت فرا رسیدن ایام عید غدیر مروری بر این سخنان داریم.

در روز سعيد ـ عید غدیر ـ يكى از چيزهايى كه وارد شده است اين است كه بگوييم، بخوانيم: الْحَمْدُ للَّه الّذى‏ جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكينَ بِوَلايَة امير الْمُؤمِنينَ وَ اهْلِ بَيْتِهِ‏. تمسك به ولايت امير المؤمنين چى هست؟ يعنى ما همين اين را بخوانيم و رد بشويم؟ آن هم تمسك به ولايت امير المؤمنين در روزى كه ولايت به همان معناى واقعى خودش بوده است، نه تمسك به محبت امير المؤمنين، تمسك به محبت اصلًا معنا هم ندارد، تمسك به مقام ولايت آن بزرگوار به اينكه گرچه ما و بشر نمی‌تواند به تمام معنا آن عدالت اجتماعى و عدالت حقيقى را كه حضرت امير قدرت بر پياده كردنش داشت، نمی‌توانيم ماها و هيچ كس، قدرت نداريم كه پياده كنيم،  لكن اگر آن الگو پيدا شده بود و حالا هم ما بايد به يك مقدار كمى كه قدرت داريم تمسك كنيم.

تمسك به مقام ولايت ...یكى از معانیش اين است كه ما ظِلّ آن مقام ولايت باشيم. مقام ولايت كه مقام توليت امور بر مسلمين و مقام حكومت بر مسلمين است، اين است كه چنانچه حكومت تشكيل شد، حكومت تمسكش به ولايت امير المؤمنين و اين است كه آن عدالتى كه امير المؤمنين اجرا می‌کرد، اين هم به اندازه قدرت خودش اجرا كند.

به مجرد اينكه ما بگوييم ما متمسك هستيم به امير المؤمنين، اين كافى نيست، اين تمسك نيست اصلش. وقتى كه حكومت الگو قرار داد امير المؤمنين- علیها السلام - را در اجرای حكومتش، در اجرای چيزهايى كه بايد اجرا بكند، اگر او را الگو قرار داد، اين تمسك كرده است به ولايت اميرالمؤمنين(ع).

چنانچه او الگو نباشد، يا اينكه تخلفات حاصل بشود از آن الگوى بزرگ، هزار مرتبه هم روزى بگويد «خدا ما را از متمسكين قرار داده است»، جز يك كذبى چيزى نيست.

مجلس كه از مقامات بلند يا بلندترين مقام كشورى است، چنانچه الگو قرار داد آن چيزى كه امير المؤمنين می‌خواست و آن عدالتى را كه آن در همان برهه كمى كه به او مجال دادند ـ خيلى كم مجال پيدا كرد ـ اگر الگو قرار بدهند آن را براى اينكه احكام را و امورى كه بايد محوّل به آن‌هاست به آن نحو اجرا بكنند، به آن نحو تصويب بكنند و دقت بكنند، آن وقت می‌شود گفت كه مجلس ما هم از متمسكين به امير المؤمنين هستند.

تمسك وقتى است كه قوّه قضائيه هم كارهايى كه می‌كنند از روى الگوى علوى باشد كه همان الگوى اسلامى است و مردم ما هم كه اين دعا را يا اين فقره را می‌خوانند آن‌ها هم بايد توجه كنند به اينكه تمسك به ولايت حضرت امير براى آن‌ها تبعيت از مقاصد اوست.

انتهای پیام