صادق کرمیار، نویسنده و مدیر کارگاه قصه و رمان حوزه هنری در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، به بررسی موضوع نیازسنجی در تولید محتوا در حوزه نشر دینی ـ قرآنی پرداخت و اظهار کرد: امروزه به هیچ وجه امکان این امر وجود ندارد؛ چراکه فعالان این حوزه به شدت دچار روزمرگی شدهاند و از سویی همه انتشاراتیها به دنبال این هستند که خرج روزمره خود را کسب کنند و سر پا بیایستند.
وی ادامه داد: نویسنده نیز دنبال این است که بنویسد و کتابش را سریع به چاپ برساند و همه این مشکلات از یک سو و مسائل حوزه چاپ و گرانی کاغذ از سویی دیگر باعث شده است تا قدرت تفکر از ناشر و نویسنده گرفته شود و نتوانند چه در حوزه تفکر و چه در حوزه اجرا، برنامهریزی میانمدت و بلندمدت انجام دهند.
مدیر کارگاه قصه و رمان حوزه هنری افزود: اولین نکته برطرف کردن معضلات اقتصادی در جامعه است که در این صورت نویسنده میتواند برای یک اثر دو سال تحقیق کند و بعد از آن شروع به نوشتن کند، اما امروزه نویسنده مجبور است بنویسد و اثرش را سریع برای چاپ بفرستد تا بتواند شش ماه دیگر به حقالتألیف خود برسد.
تلاش میکنم آثار فاخر خلق کنم
وی با بیان اینکه دیگر نویسندهها را نمیدانم، اما من سعی میکنم کارهای فاخر خلق کنم، به متولیان موضوع نیازسنجی اشاره و اظهار کرد: بنا بر قاعده، این مهم برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. وزارت ارشاد است که باید برنامهریزی کند، اما وزارت ارشاد هم یک بخشی از کار محسوب میشود و همه آن نیست.
ضرورت برگزاری سمینارهای تخصصی در حوزه نیازسنجی
کامیار با بیان اینکه برای جستوجوی راهکارهای حل مشکل فقدان نیازسنجی و بررسی چرایی بیتوجهی به آن باید سمینارهایی برگزار و به شکل ویژه و تخصصی به آن پرداخته شود، عنوان کرد: بررسی همه عوامل مؤثر در این باره طی این فرصت کم ممکن نیست.
وی درباره اینکه آیا میتوان روند سفارش اثر به یک نویسنده توسط یک سازمان در حوزه دینی ـ قرآنی را یک جریان در حوزه نشر دانست، در حالی که آن اثر توسط یک سازمان دیگر به صورت رایگان خرید و توزیع میشود، اظهار کرد: متاسفانه امروز ضعیفترین آثار را در حوزه نشر دینی ـ قرآنی شاهد هستیم و دلیل آن هم همین است که میخواهند اثر را سریع چاپ کنند و سریع هم به فروش برسانند.
اول باید قالب اثر، ادبی باشد و بعد محتوا در آن شکل بگیرد
نویسنده رمان «نامیرا» در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه اول باید قالب اثر، ادبی باشد و بعد محتوا در آن شکل بگیرد، بر پژوهش و مطالعه پیش از تولید محتوا به ویژه در نشر دینی ـ قرآنی تأکید کرد و گفت: امروزه نویسندگان این حوزه چندان قائل به تحقیقات نیستند و از دانش قبلی خود برای خلق اثر استفاده میکنند.