به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، چهارمین ماهنامه فرهنگ و ادبیات انقلاب اسلامی با عنوان «فرهنگ اسلامی» که به صاحبامتیازی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر میشود به مطالبی درباره اقتصاد اسلامی، پرونده افغانستانشناسی، بیداری اسلامی، ارتباطات، ادبیات و مصاحبه ماه اختصاص یافته است.
پرونده افغانستانشناسی در این نشریه به مطالبی با عناوین «یک واقعیت و سه اسم»، «شیعه در افغانستان»، «نگاهی به کتاب در پایتخت فراموشی» و «گزیده شعر افغانستان» پرداخته شده است و در مطلبی با عنوان «نگاهی به کتاب در پایتخت فراموشی» میخوانیم: «در کنار نثر ساده، روان و عامهفهم کتاب، از نکات مثبت دیگر آن، این است که محمدحسین جعفریان سعی کرده، طنز نرمی هم در نوشتههایش بیاور تا خواننده خسته نشود. این به ویژه به تلطیف خاطرات صحنههای جنگیی و درگیریهای گذشته، خیلی کمک کرده است. اوج طنز هم در استفاده به موقع و درست از جملات و عبارات فارسی دری است که برای خواننده ایرانی خیلی شیرین است.»
«زنان و بیداری اسلامی» بخش دیگری است که درباره مطالبات زنان در نهضت بیداری چنین نوشته شده است: «حضور زنان در بیداری اسلامی یک حضور عمیق و تؤام با اقتدار و رشادت است. این حضور چون برخاسته از اراده زن بوده و هدف آن رسیدن به پیروزی و استقلال و پیادهسازی احکام الهی است. استمرار و تداوم پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال در تحولات اخیر، حضور پرشور و حماسی زن بحرینی در تجمعات اعتراضی مردم این کشور و ترغیب مردم در اعتراض به ظلم آل خلیفه، ماجرای دستگیری آیاتالقرمزی، شاعر زن بحرینی و اعتراضات گسترده به این اقدام که در نهایت به آزادی وی منجر شد، دستگیری و بدرفتاری با 40 زن شیعه بحرینی در جریان مخالفت با انتخابات فرمایشی مجلس آل خلیفه، موج جدیدی در انقلاب از جمله تحصن علمای این کشور، غذای زندانیان و تظاهرات گسترده را به دنبال داشت.»
مصاحبه ماه این شماره از نشریه به آشنایی به طلال عتریسی، یکی از شخصیتهای بینالمللی جهان اسلام اختصاص یافته است. وی در رابطه با آثار رفتار گروههای تندرو و افراطی بر روند بیداری اسلامی، انتشار فرهنگ مقاومت و خدشهدار کردن چهره اسلام در افکار عمومی معتقد است: «رفتارهای جریانهای افراطی، به ویژه گروههای معروف به جماعت جهادی تکفیری، تأثیر منفی بسیاری در معرفی چهره اسلام و مسلمانان دارد. اقدامات این گروههای تندرو در قتل و جنایت وحشیانه و انعکاس آنها در رسانهها و شبکههای اجتماعی که انسان حتی قادر به مشاهده آنها نیست، اثرات منفی عمیقی بر جریان بیداری اسلامی میگذارد.»
وی ادامه میدهد: «متأسفانه تلاش شده است تا از جریان بیداری اسلامی، چهرهای متفاوت، مملو از وحشیگری، قتل، شکنجه و تصفیه جسدی اسرا و همه کسانی که به لحاظ فکری و عقیدتی و دینی با آنها همراه نبودهاند، ایجاد کنند و این را میخواهند از عملکرد گروههای سلفی تکفیری به ویژه در سوریه، تحقق بخشند.»