صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۳۱۶۹۳۲
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۵
یادداشت وارده/

گروه فعالیت‌های قرآنی: چندی سالی است که احیای قرآنی مراسم عاشورا در شهرهای مختلف ایران برگزار می‌شود که این سنت حسنه و تلاوت قرآن در شب عاشورا، تجلی پیوند ناگسستنی قرآن و عترت(ع) بر اساس متن حدیث ثقلین است.


احیاء قرآنی شب عاشورا و فضائل آن یکی از سنت‌های حسنه احیای شب عاشورا است، این مراسم در برخی از کشورهای اسلامی از جمله در مصر مسجد راس‌الحسین(ع) کربلای معلا و نیز در برخی از نقاط کشور از جمله در حرم مطهرحضرت امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) ودر مساجد استان قم از جمله مسجد حضرت زهرا(س) درمنطقه پیام نور برگزار می‌شود.



در این راستا از هشت سال پیش در برخی از اماکن از جمله مسجد‌ الزهرا(س) و مسجد امام حسین(ع)، امامزاده علی ابن جعفر(ع) و امامزاده ابراهیم(ع) آغاز شد و سه سال قبل نیز با پیگیری‌های انجام شده برای اولین بار این مراسم در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد که با استقبال پرشور مردم مواجه شد.



در این مراسم که پس از پایان مراسم سوگواری در حرم حضرت معصومه(س) ساعت 24 با پخش زنده از شبکه قرآن صورت می‌پذیرد. ختم یک جزء قرآن کریم توسط قاریان ممتاز به صورت ترتیل‌خوانی، بیان سیره قرآنی امام حسین(ع) توسط یکی از علماء، سوگواری حضرت امام حسین(ع) که می‌توان به جلوه قرآنی آن حضرت ازجمله شنیده شدن قرائت قرآن ازسر بریده آن حضرت ومهلت گرفتن شب عاشورا برای خواندن نماز و تلاوت قرآن و استغفاراشاره کرد؛ جزء مهم‌ترین قسمت‌های این مراسم است.



مسلماً برگزاری چنین مراسمی با رعایت اصل عدم لطمه زدن به مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) باعث اثبات میزان انس شیعیان با قرآن وعمل به حدیث شریف ثقلین است. امید است با انعکاس اخبارمربوط به برگزاری این مراسم در نقاط مختلف شهر ازسوی رسانه‌ها شاهد ترویج این سنت حسنه در کشور باشیم.



این مراسم با حضور گسترده علاقه‌مندان به قرآن کریم برگزار می‌شود که در حرم حضرت معصومه(س) پایان بخش برنامه‌ها اقامه نماز صبح است.

فضیلت احیای شب عاشورا از نگاه برخی محدثان و فقیهان، در شمار هفت شب احیای سال شمرده شده است.(1)

سید بن طاووس شب‌زنده‌داری این شب را مستحب دانسته است.(2)، فقها درباره فضیلت و استحباب احیای ‌شب عاشورا به روایاتی از پیشوایان معصوم(ع) تمسک کرده‌‌اند؛ از جمله پیامبر( ص ) که فرمود که «مَنْ أحْیَا لَیْلَة عَاشُورا فَکأَنَّمَا عَبَدَاللهَ عِبَادَةَ جَمیعِ المْلائِکَةِ وَاَجرُ العامِلِ فِیهَا کَأجرِ سَبْعینَ سَنة».(3)؛ «کسی‌ که شب عاشورا را احیا بدارد، مثل آن است که عبادت تمامی فرشتگان را انجام داده است و پاداش شب‌زنده‌داری در این شب مثل پاداش هفتاد سال عبادت است».

در روایت آمده است کسی که در شب عاشورا بیدار بماند و شب‌زنده‌داری کند و زیارت کند امام حسین( ع ) را تا صبح فرا رسد، خداوند او را در قیامت در حالی ‌که آمیخته به خون امام حسین(ع) است، در زمره شهدا‌ محشور می‌‌کند.(4)

امام حسین(ع) در شب عاشورا از دشمن مهلت گرفت تا به نماز، دعا، ‌قرائت قرآن و استغفار بپردازد.(5)



 



*نویسنده: علی اصغر شعاعی، قاری بین‌المللی و معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم



...............................



منابع



1. مصباح کفعمی، ص680

2. اقبال الاعمال، سید بن طاووس، ج3، ص45؛ بحار الانوار، ج95، ص236؛ مفاتیح الجنان، اعمال شب عاشورا

3. مستدرک الوسائل، ج10، ص293؛ مصباح المتهجد، ص771

4. اقبال الاعمال، ج3، ص 45

5. ارشاد مفید، ج2، ص90