صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۳۴۵۶۳۲
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۷
استاد دانشگاه سوئد:

شعب خارجی: دیوید تورفییل در سمینار چهره جدید شیعه در سوئد گفت: شیعه در سوئد از زمان انقلاب اسلامی و سپس جنگ ایران و عراق شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه اروپا،  دیوید تورفییل؛ استاد تاریخ ادیان دانشگاه سودرتورن در هشتمین سمینار ماهانه رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران درباره وضعیت شیعیان در سوئد سخنرانی کرد.
وی گفت: شاید بتوان از شیعه ایرانی، شیعه پاکستانی یا عراقی صحبت کرد اما هنوز هویتی به نام شیعه سوئدی شکل نگرفته است به عبارت دیگر شیعه سوئدی جدا از شیعه در ایران، عراق و پاکستان قابل تصور نیست.
دیوید تورفییل در ادامه خاطرنشان کرد: در سوئد سه تصویر نادرست از شیعه شکل گرفته و هم چنان ادامه دارد تصویر نادرست اول این است که شیعه یک اقلیت بسیار کوچک و یک گروه مذهبی اقلیت در میان مسلمانان است. در واقع درست است که شیعه 12 درصد کل مسلمانان را شامل می‌شود اما این تصویری که در سوئد وجود دارد نادرست است.
وی در ادامه افزود: در سوئد زمانی که از مسلمانان صحبت می‌شود منظور مسلمانان اندونزی، هند، پاکستان و بنگلادش نیست که بزرگ‌ترین جمعیت مسلمانان را دارند بلکه منظور مسلمانان خاورمیانه و شمال آفریقاست. در میان مسلمانان خاورمیانه و شمال آفریقا شیعه حدود 45 درصد را شامل می‌شود و این یک اقلیت کوچک نیست.
این استاد تاریخ ادیان  خاطر نشان کرد: تقریباً نیمی از مسلمانان خاورمیانه و شمال آفریقا شیعه هستند و این یک گروه بزرگ است. در سوئد وقتی از اسلام صحبت می‌شود یا رسانه‌ها می‌خواهند میهمانی از میان مسلمانان برای مصاحبه دعوت کنند بدون درنگ سراغ اهل سنت می‌روند این خوب است اما باید توجه داشت که شیعه هم یک گروه بسیار بزرگ در میان اهل سنت خاورمیانه و شمال آفریقاست.
نویسنده کتاب شیعه در سوئد سپس درباره  تصویر نادرست دوم در سوئد پیرامون شیعیان گفت: سوئدی‌ها شیعه را برابر با خشونت‌گرایی و رادیکالیسم می‌دانند. در واقع شیعه در سوئد از زمان انقلاب اسلامی و سپس جنگ ایران و عراق شناخته شد. در ماه‌های اولیه انقلاب اسلامی رسانه‌های سوئدی دیدگاه مثبتی به شیعه داشتند اما پس از وقوع شورش شیعیان در کشورهای منطقه تصویر منفی نسبت به جمهوری اسلامی ایران و شیعه حاکم شد که هم چنان هم ادامه دارد. لذا کلمه شیعه با خشونت و فعالیت‌های غیردموکراتیک مساوی دانسته شد درحالی‌که  این واقعیت ندارد و اکثر خشونت‌طلب‌ها و رادیکال‌ها از میان اهل تسنن هستند.
تورفییل سپس به سومین تصویر نادرست از شیعه در سوئد پرداخت و گفت: مردم سوئد فکر می‌کنند تفاوت بنیادی بین شیعه و اهل سنت وجود دارد در صورتی که این گونه نیست. شیعه نوعی اسلام است که در فقه و دیگر اصول از سنت و روش اهل بیت پیامبر( ص) تبعیت می‌کند لذا در همه مسایل بنیادی دین مانند توحید، نبوت، معاد و احکام مانند حرمت شراب میان شیعه و سنی تفاوتی وجود ندارد.
وی اظهار کرد: من تفاوت میان شیعه و سنی را تفاوت نمی‌دانم زیرا در میان اهل سنت نیز گروه‌های مختلفی مانند حنبلی، شافعی و مالکی هستند که از روش و سنت برخی اصحاب تبعیت کرده و در نهایت به پیامبر( ص) می‌رسند. شیعه هم مانند دیگر مذاهب اهل سنت است که در مسائل خود از مکتب اهل بیت( ع ) پیروی می‌کند لذا از دید من مرز میان شیعه و سنی به سبب تفاوت در اصول دین نیست بلکه یک مرز روانشناسانه است که به سبب منازعات تاریخی همچنان پررنگ باقی مانده است.
در خاتمه پروفسور تورفییل به صورت تفصیلی به برخی ویژگی‌های شیعیان پرداخت و حاضران  نیز به طرح سؤال و نظرات خود پرداختند.