به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، نشست «بررسی ابعاد پیوستگی قطعنامه جهان علیه خشونت با اسناد حقوقی بین الملل» دیروز، سهشنبه، هشتم بهمن در ساختمان کمیسیون حقوق بشر اسلامی برگزار شد.
در این نشست، صابری نیاورانی، استاد حقوق بینالملل دانشگاه شهید بهشتی با مبارک شمردن تصویب قطعنامه پیشنهادی رئیسجمهور در سازمان ملل متحد، گفت: از نظام جمهوری اسلامی که خود، مبدع این پیشنهاد بوده است، انتظار میرود، که بیش و پیش از همه، پیشنهادهای اجرایی خود را در این مورد، ارائه دهد.
وی افزود: طراحان منشور ملل متحد بهخوبی فهمیده بودند که صلح را نمیتوان به عدم جنگ تقلیل داد، لذا احترام به حقوق بشر را بزرگترین وجه همت خود، قرار دادند.
صابری نیاورانی با اشاره به دو برداشت «حق بودن» و «حق داشتن» از حقوق بشر در ذهن حقوقدانان گفت: در مفهوم «حق بودن» اصلا ً کاری به حقانیت نداریم، بلکه هرکس حق دارد عقایدی داشته و برای انجام مناسک دینی خود، آزاد باشد.
وی به سابقه تاریخی حقوق بشر در یونان اشاره و خاطرنشان کرد: در یونان باستان، میان شهروندان تفکیک قائل میشدند و بردهها از حقوق برخوردار نبودند و اساساً نیروهای نظامی تربیت میشدند تا حق شهروندان را حفظ کنند.
این استاد حقوق بینالملل ناپایداری صلح پس از جنگ جهانی اول را یادآور شد و گفت: تحقیر ملت آلمان، به جنگ جهانی دوم منجر شد و امروز نیز ریشه بسیاری از خشونتهای خاورمیانه، احساس «مظلوم بودن» است، مانند مسئله فلسطین که تا حقوق این ملت داده نشود، حتی اگر خودشان کوتاه بیایند، دیگر ملل مسلمان کوتاه نمیآیند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: هر جامعهای که دست به تجاوز میزند، قطعاٌ میزان خشونت در داخل آن به حداکثر رسیده است.
صابری نیاورانی با تشبیه جنگ و صلح به دیالکتیک خیر و شر گفت: این دیالکتیک، ابدی است و ما زمانی میتوانیم صلح را بشناسیم که جنگ وجود داشته باشد؛ حقوق بشر در همه کشورها نقض میشود، اما نکته مهم واکنش جوامع به این موضوع است.
وی از فقر، تبعیض و عدم آموزش بهعنوان ریشههای خشونت یاد کرد و افزود: یکی از نقاط قوت این قطعنامه، تأکید بر تمرکز تلاشهای دولتها بر بحث آموزش است؛ در مسائل سوریه هم شاهدیم که عامل مهم رفتارهای خشونتآمیز، فقدان آموزش است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با طرح این سؤال که ما برای احقاق حقوق غیر مسلمانان تا کنون چه کردهایم؟ گفت: در کشوری مانند مالزی، همه اقلیتها از حقوق و آزادیهای مطلوب برخوردارند و حتی دولت مالزی بودجه خاص به آنان برای احداث معبد و اجرای مناسک دینیشان میدهد.
وی تأکید کرد: اگر اکنون شیعیان در مالزی تحت فشار هستند، جمهوری اسلامی باید از خود سؤال کند چرا در تنظیم روابط خود با دولت مالزی اهمال به خرج داده و نتوانسته این دولت را به تأمین امنیت و منافع شیعیان ترغیب کند؟
صابری نیاورانی با اشاره به اینکه در جوامع و نیز در عرصه بینالملل، باید ساز و کارهای حل و زفصل مسالمتآمیز اختلافات، نهادینه شود، گفت: ریشه اسلام برخلاف تصور از تسلیم نیست، بلکه از «سِلم» به معنی صلح و رابطه مسالمتآمیز است.
وی به نقل از سخنگوی سابق قوه قضائیه خاطرنشان کرد: اکنون 70 میلیون دعاوی خانوادگی در دادگستری مطرح است، یعنی به ازای هر خانواده، یک پرونده و این نشان میدهد چقدر پیادهسازی سِلم و صلح در میان خود، ناموفق بودهایم.